شناسه خبر:60752
1401/7/11 08:56:29

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار بهار با بیان اینکه حق نفس کشیدن از مردم شهر بهار توسط صنایع آلاینده سلب شده است، گفت: در موضوعات مرتبط با سلامت مردم تعارف نداریم.

روح‌اله نباتی در جلسه هوای پاک با موضوع حل مسئله بوی نامطبوع در شهر بهار ابراز کرد: به دستور دادستان بهار تا زمان اجرای طرح رفع آلودگی و انتشار بوی نامطبوع قارچ کوهستان، فعالیت خط کمپوست این واحد متوقف و کمپوست مورد نیاز از محل دیگری تأمین خواهد شد.
این مقام مسئول اضافه کرد: تاکنون اقدامی درخصوص بهبود وضعیت در این واحد تولیدی صورت نگرفته و تا زمان رفع مشکل اجازه فعالیت به خط تولید کمپوست قارچ کوهستان نخواهیم داد.
وی تصریح کرد: نفس کشیدن ابتدایی‌ترین حق مردم بوده که توسط صنایع آلاینده از مردم شهر بهار سلب شده است.
نباتی تأکید کرد: وظیفه ما حمایت از تولیدکنندگان است، به شرطی که مردم اذیت نشوند و ما نمی‌توانیم حق 30 هزار نفر جمعیت بهار را فدای 50 کارگر واحد تولیدی کنیم.
وی اعلام کرد: 10 نقطه عمده آلودگی هوا در شهرستان بهار شناسایی و منشأ آلایندگی و بوهای مشمئزکننده مشخص شده و به واحدهای آلاینده نیز تذکراتی داده‌ایم.
این مقام مسئول با بیان اینکه بوی منتشرشده از واحدهای آلاینده قابل تمایز است، گفت: متأسفانه شاخصی برای سنجش بو وجود ندارد و این مردم هستند که با انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تشخیص می‌دهند و دادخواهی می‌کنند.
فرماندار بهار به صنایع آلاینده متذکر شد: اگر نمی‌توانید آلاینده‌ها را کنترل کنید و برای کاهش بو و آلایندگی راهکاری بیابید، خط تولید را به جای دور از جوامع انسانی انتقال دهید.
وی تصریح کرد: جلسه هوای پاک را شبی که بوی متعفن شهرک صنعتی بهار را فرا گرفته در یکی از واحدهای آلاینده برگزار کنید تا ببینیم اعضای جلسه می‌توانند بوی ناشی از واحدهای آلاینده را تحمل کنند؟
این مقام مسئول تأکید کرد: درصورتی که آلایندگی صنایع به‌خصوص کارخانه اسید آرامش مردم را مختل کند، محیط‌زیست موظف به تعطیلی آن است.
در ادامه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: دولت سیزدهم بر سلامت مردم و حفظ محیط‌زیست تأکید دارد و شایسته نیست که صاحبان صنایع در راستای کسب درآمد خود، آلاینده به خورد مردم بدهند و این راه کسب روزی حلال نیست.
سیده‌مریم محمدی اظهار کرد: بسیاری از تجارت‌های بازارهای بین‌الملل طبق قراردادهای بین‌المللی محیط‌زیستی است و صاحبان صنایع باید موضوعات محیط‌زیستی را جدی بگیرند، چون در موضوعات مرتبط با سلامت مردم تعارف نداریم.
وی اظهار کرد: طبق ماده 11 قانون هوای پاک این اختیار به سازمان محیط‌زیست به‌عنوان مرجع تشخیص آلایندگی هوا در کشور داده شده که اگر واحد صنعتی استمرار آلایندگی داشته باشد، پروانه توسعه و اجازه فعالیت داده نخواهد شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: هم‌پوشانی حریم شهر بهار با واحدهای صنعتی دردسرساز خواهد شد و از شهرداری و شورای اسلامی شهر درخواست می‌شود توسعه شهر را به سمت واحدهای صنعتی محدود کنند.
محمدی اعلام کرد: درصورتی که واحدهای صنعتی آلاینده اقدامی برای رفع آلایندگی انجام ندهند، به‌عنوان صنعت آلاینده معرفی و یک تا سه درصد سود سالیانه خود را باید به امور مالیاتی بپردازند که متحمل ضرر زیادی خواهند شد.
سپس رئیس شورای اسلامی شهر بهار نیز گفت: حل مشکل انتشار بوی متعفن در سطح شهر بهار از مطالبات اصلی مردم است که امیدواریم به‌صورت صددرصدی حل شود.
سعید ماهری‌پیرو افزود: قرار نیست به هر قیمتی صنایع آلاینده در شهر بهار فعالیت کنند.
وی اضافه کرد: مردم نجیب بهار چندین‌سال است که از آلاینده‌های شهرک صنعتی بهاران رنج می‌برند و دیگر تحمل این وضعیت را ندارند.
رئیس شورای اسلامی شهر بهار با بیان اینکه این‌همه ظلم به مردم بهار روا نیست، گفت: شایسته نیست مردمی که با قدرت پشت نظام ایستاده‌اند و در همه زمان‌ها و بحران‌ها پای کار بوده‌اند، حق نفس کشیدن نداشته باشند و علاوه‌بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، باری بر دوش آن‌ها تحمیل کنیم.
در این جلسه با احداث مجتمع بازیافت پلاستیک در اراضی روستای لتگاه مخالفت شد و در ادامه اقدامات انجام‌شده توسط واحدهای تولیدی دیاناکاغذ، اسیدسازی مهاجر غرب و کشتارگاه صنعتی در راستای کاهش آلایندگی بررسی شد.

شناسه خبر 60752