شناسه خبر:60483
1401/7/2 09:35:49
معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند اعلام کرد:

برخورد با تخلیه‌کنندگان نخاله‌های ساختمانی در شهرستان نهاوند

سپهرغرب، گروه خبر: معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند از برخورد با تخلیه‌کنندگان نخاله‌های ساختمانی در حاشیه را‌ه‌ها در این شهرستان خبر داد.

جعفر سلگی در جلسه مدیریت پسماند شهرستان نهاوند گفت: نخاله‌های ساختمانی حجم بالایی داشته و فضای بسیاری را اشغال می‌کنند و به همین دلیل اگر در محل نامناسبی تخلیه شوند، برای حمل‌ونقل وسایل نقلیه و عابران مشکل ایجاد خواهند کرد.
وی در ادامه گفت: گاهی اوقات تخلیه غیر مجاز نخاله‌های ساختمانی در حاشیه جاده‌ها فقط به ایجاد مشکل در عبورومرور محدود نمی‌شود و باعث بروز حوادث خطرناکی مثل تصادف می‌شوند.
معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند تصریح کرد: در شهرستان نهاوند و دیگر شهرستان‌ها پسماندهای ساختمانی و ضایعات عملیات‌ عمرانی بخش عظیمی از پسماندهای شهری را به خود اختصاص می‌دهند که علاوه‌بر مخارج مضاعف برای دفع آن، عواقب نامطلوبی را هم برای محیط‌زیست دارند.
سلگی خاطرنشان کرد: اصولاً زائدات ساختمانی به پسماندهای حاصل از ساخت‌وساز، تخریب اماکن، ساختمان‌های فرسوده، گودبرداری، خاک‌برداری، تعمیر و نوسازی و هرگونه پسماند حاصل از فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی مشتمل بر خاک و مخلوط حاصل از خاک‌برداری، شیشه، گچ، خاک، کاشی، سرامیک، سیمان، قیرگونی، سنگ، آجر، و سایر پسماندهای مشابه اطلاق می‌شوند که افزایش مقادیر نخاله‌های ساختمانی موضوعاتی از قبیل کمبود فضای محل دفن، توسعه محل‌های جدید دفن، افزایش هزینه‌های محل دفن، مسائل محیط‌زیستی و مخالفت‌های عمومی را به‌طور نامطلوبی تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی یادآور شد: ریختن نخاله و مصالح ساختمانی در سطح خیابان‌ها، پیاده‌روها و جوی‌های آب‌، خلاف مقررات بوده و درصورت مشاهده چنین مواردی، فرد متخلف جریمه خواهد شد و طبق ماده 20 قانون مدیریت پسماند درصورتی که خودروها اقدام به تخلیه پسماند در مکان‌های غیر مجاز کنند، به مدت یک تا 10 هفته توقیف خواهند شد.
معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند با بیان اینکه در تبصره این ماده قانونی آمده که اگر محلی که خودرو اقدام به تخلیه نخاله و پسماند در آنجا کرده است معابر شهری و یا بین شهری باشد متخلف به حداکثر زمان توقیف خودرو محکوم خواهد شد، افزود: یکی از معضلاتی که تخلیه غیر مجاز نخاله‌های ساختمانی ایجاد می‌کند، سد معبر و ایجاد محدودیت در رفت‌وآمد است. نخاله‌های ساختمانی حجم بالایی داشته و فضای بسیاری را اشغال می‌کنند؛ به همین دلیل اگر در محل نامناسبی تخلیه شوند، برای حمل‌ونقل وسایل نقلیه و عابران مشکل ایجاد خواهند کرد.
سلگی تصریح کرد: به دستور دادستان عمومی و انقلاب نهاوند شهرداران، بخشداران و دهیاران ظرف مدت یک ماه باید تمام نخاله‌های ساختمانی سطح شهرستان جمع‌آوری شده و به محل مورد نظر منتقل شوند و پس از آن تمام مسئولیت تخلیه نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر و روستا به‌عهده‌ این افراد است و درصورت مشاهده برخورد قانونی خواهد شد.
این مقام مسئول درخصوص پسماندهای پزشکی بیمارستان‌های نهاوند گفت: با توجه به اینکه امحا و معدوم‌سازی پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها در شهرستان انجام می‌شود، باید سازوکاری اندیشیده شود تا هرچه سریع‌تر امحا و معدوم‌سازی پسماندهای پزشکی- شیمیایی نیز در شهرستان به‌طور جد پیگیری و انجام شود.
معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند در پایان ابراز کرد: درصورت مشاهده تخلیه هرگونه زباله اعم از پسماندهای خانگی و نخاله‌های ساختمانی و پزشکی از سوی تراکتورها و ماشین‌های تخلیه زباله در سطح شهرستان و حاشیه‌ راه‌ها، با فرد خاطی برخورد قانونی شده و ماشین فرد خاطی به پارکینگ هدایت خواهد شد.

شناسه خبر 60483