شناسه خبر:60012
1401/6/21 10:29:06
مدیر عامل یکی از شرکت‌های تعاونی برتر استان، مطرح کرد:

حمایت از شرکت‌های تعاونی تنها روی کاغذ است

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: مدیر عامل شرکت تعاونی اطمینان گستر آمیتیس سازه، حمایت از شرکت‌های تعاونی را در استان تنها در حد روی کاغذ اعلام کرد و گفت: برای دستگاه‌های دولتی فرقی بین شرکت‌های تعاونی با دیگر‌ی‌ها وجود ندارد.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : یکی از مهم‌ترین معضلات ویژگی‌های مشترک کشورهای در حال توسعه که ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست وجود بیکاری آشکار و پنهان است که دلیل این امر نه‌تنها رشد شتابان جمعیت، بلکه عدم هماهنگی بخش صنعت مولد و اشتغال‌زا با نیازهای جامعه و سرمایه‌گذاری کم برای جذب این نیروهای به هرز رفته و سرگردان است.

از طرفی به‌ غیر از جمعیت بیکار غیرماهر، مشکل افراد تحصیلکرده و بیکار نیز مطرح است که به‌دلیل عدم انعطاف ساختار اقتصادی کشور و فقدان سیستم برنامه‌ریزی نیروی انسانی نتوانسته‌اند شغلی برای خویش پیدا کنند حال‌آنکه بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمعیت بیکاران مطلق و ناامیدان از کار در کشور حدود پنج میلیون نفر است که این آمار به نسبت جمعیت کشور رقم بالایی در بیکاری محسوب می‌شود که با احتساب بیکاری‌های پنهان، فصلی و افرادی که در مشاغل کاذب فعالیت دارند، رقم واقعی بسیار بیشتر ازرقم فوق است و هر ساله نیز بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود.

به همین خاطر همواره یکی از دغدغه‌های مهم دولت و مسئولان مسئله اشتغال است که در برنامه‌های توسعه‌ای برای رفع این معضل حساب ویژه‌ای شده است. بنابراین در این بین تعاونی‌ها به‌ویژه تعاونی‌های تولیدی و خدماتی در چنین شرایطی می‌توانند با استفاده از تجمیع سرمایه‌های اندک، حمایت و تسهیلات دولتی فرآیند تولید و رشد اقتصادی را شتاب دهند و تا حدودی مشکل اشتغال را نیز مرتفع ‌کنند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در گفت‌و‌گو با مدیر عامل شرکت تعاونی اطمینان گستر آمیتیس سازه به‌عنوان یکی از تعاونی‌های برتر استان همدان در سال جاری ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

ابوذر ابراهیمی با بیان اینکه این شرکت با برند اطمینان آسانسور در استان فعال است، ابراز کرد: ما از سال 91 در صنف طراحی و نصب آسانسور در قالب یک شرکت با مسئولیت محدود مشغول به کار بودیم اما از سال 96 این شرکت را با عنوان یک تعاونی تأسیس کردیم.

وی با تأکید بر اینکه این شرکت در عرصه مونتاژ و ارائه خدمات پس از فروش و نصب آسانسور فعالیت دارد، تشریح کرد: واقعیت این است که فرقی بین شرکت‌های تعاونی با دیگر شرکت‌های فعال در عرصه تولید و صنعت همچون شرکت‌هایی با مسئولیت محدود و یا شرکت‌های سهامی طی این مدت در عرصه حمایت مشاهده نکردیم.

وی ادامه داد: مسئله این است که عملاً فردی که در ممیزی اداره امور مالیاتی استان به‌عنوان متصدی نشسته و یا فردی که متصدی حوزه تأمین اجتماعی و غیره است فرقی بین شرکت‌های تعاونی با دیگر شرکت‌ها نمی‌بیند و تنها اسم شرکت‌هاست که تفاوت دارد.

مدیر این شرکت تعاونی با اشاره به اینکه ما با این نیت شرکت تعاونی تشکیل دادیم که چند جوان تحصیلکرده فارغ‌التحصیل از دانشگاه خوب کشور با کمترین سرمایه کنار هم جمع شده و بتوانیم از تسهیلات و خدمات بهتری در عرصه صنعت برخوردار شویم اما این گونه نبود، تصریح کرد: طی این مدت شاهد هیچ گونه تسهیلات، کمک و تخفیفی حتی در عرصه مالیات نبودیم.

ابراهیمی افزود: این درحالی است که در عمل باید برای شرکت‌های تعاونی در بخش مالیات 25 درصد تخفیف اعمال شود اما دریغ از سر سوزنی تفاوت از سوی ممیزی.

وی با اشاره به اینکه هدف دیگر ما از تشکیل تعاونی اشتغال‌زایی بیشتر در پی حمایت‌ها بود که متأسفانه نه در بخش تأمین اجتماعی و نه در دیگر موضوعات عنوان‌شده شامل حمایتی نشدیم تصریح کرد: آنچه در این بخش عنوان می‌شود تنها روی کاغذ ادارات نمود دارد نه در عمل.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این شرکت برای هفت نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده و در عین حال برای تعداد بی‌شماری نیز به لحاظ پیمانکاری شغل ایجاد کرده، ابراز کرد: ظرفیت حوزه خدمات این شرکت بیش از میزانی است که در حال حاضر ارائه می‌دهیم زیرا شرایط اقتصادی تحمیل‌شده بر مردم به گونه‌ای است که حوزه خدمات پس از نصب آسانسور را معطوف به خرابی آن کرده‌اند حال آنکه آسانسور باید حداقل ماهی یک بار توسط تکنسین‌های ما مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت تعاونی اطمینان گستر آمیتیس سازه دیگر مشکل پیش روی فعالیت خود را عدم کیفیت محصولات داخلی اعلام کرد گفت: چند سالی است که به بهانه حمایت تولید داخلی امکان واردات را محدود کرده و ما مجبوریم از تجهیزات و ماشین‌آلات داخلی استفاده کنیم اما تجهیزات تولیدشده از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند و هر روز ما را در عرصه خدمات‌رسانی به مشتریان دچار مشکل می‌کنند مثلاً موتور آسانسورها که در ایران ساخته می‌شود متأسفانه از کیفیت برابر با مشابه خارجی برخوردار نیستند و هر روز یک قطعه از آن خراب می‌شود.

ابراهیمی دلایل انتخاب این شرکت به‌عنوان یک شرکت موفق در عرصه تعاونی‌ها استان را شفافیت در عملکرد اعلام کرد و گفت: این شرکت خود را به انجام کلیه تکالیف اداری مکلف دانسته و از شفافیت کافی در ارائه اسناد مالی و اداری برخودار است.

وی با تأکید بر اینکه به‌دنبال توسعه فعالیت خود در قالب نمایندگی در شهرستان‌ها هستیم زیرا مجوز فعالیت این شرکت استانی است گفت: البته این نمایندگی را به جهت داشتن صرفه اقتصادی تنها در شهرستان‌های بزرگ دنبال خواهیم کرد.

مع‌الوصف نقشی که دولت و به‌تبع آن دستگاه‌های دولتی مرتبط با شرکت‌های در توسعه تعاونی‌ها ایفا می‌کنند حداقل روی کاغذ و اسناد بالادستی بسیار حساس و مؤثر است به‌طوری که اگر دولت تعاونی‌ها را به منزله ابزاری که به مقاصد اقتصادی او کمک می‌کنند تلقی نکند نهضت تعاونی به وجود نخواهد آمد و آن‌ها نمی‌توانند نقش ویژه خویش را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند. به تعبیر بهتر ارگان‌های دولتی باید ابتدا به اقدامات زیربنایی جهت تشکیل و بسط تعاونی‌ها مبادرت ورزند و به شرکت‌های تعاونی پس از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت و تأسیس از طریق قرار دادن تسهیلات و منابع مالی البته همراه با نظارت و حسابرسی کمک کند تا به رشد لازم دست یابند نه اینکه حق و تکلیف این شرکت‌ها مؤثر در عرصه توسعه را نادیده گرفته و کمترین حمایتی از آن‌ها نداشته باشند.

شناسه خبر 60012