شناسه خبر:59349
1401/6/7 09:00:19
حضور مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای همدان در برنامه تلویزیونی دولت مردمی ایران قوی؛

رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تبدیل دانایی به توانایی است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تبدیل دانایی به توانایی است، گفت: اولویت مهم در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان آموزش‌های مهارتی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان، وهب مختاران هم‌زمان با گرامیداشت هفته دولت و به‌منظور توسعه و ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در بین شهروندان و هم‌استانی‌های عزیز، به گزارش عملکرد و توانمندی و تبیین برنامه‌های آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان با حضور در برنامه زنده تلویزیونی دولت مردمی ایران قوی پرداخت.

این مقام مسئول در برنامه زنده تلوزیونی دولت مردمی ایران قوی گفت: تربیت نیروی ماهر از وظایف خطیر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است.

مختاران ضمن تبیین ارائه آموزش‌های مهارتی با حضور مربیان مجرب بخش دولتی و خصوصی در حوزه‌های مختلف از قبیل دانش‌آموزان، سربازان، آموزش‌های روستایی و عشایری و غیره، بیان کرد: اولویت مهم در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان آموزش‌های مهارتی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در بیانیه دوم انقلاب، گفت: رسالت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز تبدیل دانایی به توانایی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان انعقاد تفاهم‌نامه با پارک و علم فناوری را عنوان کرد و افزود: با توجه به نام‌گذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، می‌توانیم با همکاری شرکت‌ها و مراکز دانش‌بنیان گامی مؤثر در راستای تحقق اهداف این شعار برداریم.

این مقام مسئول آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای را از ظرفیت‌های مهم سازمان مطرح کرد و ادامه داد: وجود آن‌ها باعث افزایش کیفیت آموزش‌ها شده و مسیر متعالی اشتغال‌زایی مولد را هموارتر می‌کند.

مختاران از مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی سخن گفت و تصریح کرد: آموزش‌های مهارتی در محیط واقعی کار با هدف آموزش اصناف، بازاریان، اتحادیه‌ها و غیره به‌دلیل ارتباط مستقیم با بازار کسب‌وکار، از بهترین آموزش‌های مهارتی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان تصریح کرد: در استان بیش از 300 مرکز محیط کار واقعی مجوز فعالیت آموزشی گرفته‌اند.

وی طرح مهارت‌آموزی کهاد را برای دانشجویان درحال تحصیل مطرح کرد و گفت: این طرح با هدف ارتقای مهارت دانشجویان براساس استانداردهای شایستگی و حرفه مرتبط با رشته تحصیلی یا علایق و توانمندی‌های دانشجویان و به‌منظور گسترش فرهنگ مهارت‌آموزی و آماده‌سازی ورود به بازار کار درحال بررسی است.

مختاران افزود: طرح کهاد با تعداد حداقل 18 واحد و حداکثر 24 واحد آزمایشگاهی و کارگاهی قابل اجرا است.

وی از طرح نخلستان ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی سخن گفت و اظهار کرد: این طرح متناسب با رشته تحصیلی دانشجویانی که برایشان بازار کاری وجود ندارد، به مدت 6 ماه مهارت‌های فناوری (IT) آموزش داده می‌شود.

مختاران فعالیت‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان را در جهت تحقق هرچه بهتر شعار سال، حمایت و همکاری با کارآفرینان و طرح‌های دانش‌بنیان، همکاری با پارک علم و فناوری و همکاری با شتاب‌دهنده (انعقاد تفاهم‌نامه) مطرح کرد و افزود: تعداد اشتغال‌یافتگان توسط کارآفرینان استان تا مردادماه سال جاری 513 نفر و آموزش‌های ارائه‌شده 254 هزار نفرساعت در بیش از 80 دوره آموزشی بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان از ارتباط و تعامل با بنگاه‌های اقتصادی و صنایع از طریق اعلام نیاز آموزشی خود به این اداره کل خبر داد و ابراز کرد: نوع دیگری از این آموزش‌ها به‌صورت اعطای مجوز جوارکارگاهی است که بنگاه‌های اقتصادی واجد شرایط برای کارکنان خود و متقاضیان برگزار می‌کنند.

وی تعداد مجوزهای جوارکارگاهی صادرشده را بیش از 48 مجوز مطرح کرد و گفت: در سال جاری بیش از 335 هزار نفرساعت آموزش در بخش اصناف و صنایع اجرا شده است.

مختاران با اشاره به اینکه 22 مرکز دولتی و 217 آموزشگاه دولتی درحال فعالیت آموزش‌های مهارتی هستند، بیان کرد: از ابتدای سال جاری هفت هزار و 532 نفر در بخش خصوصی و بیش از 11 هزار نفر در بخش دولتی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند.

شناسه خبر 59349