شناسه خبر:58190
1401/5/5 10:33:43

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به نتایج اقدامات انجام‌شده برای بازگشت واحدهای راکد و نیمه‌راکد به چرخه تولید گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، 28 واحد تولیدی در استان احیا و به چرخه تولید بازگشته‌اند.

رضا محمدرحیمی روز سه شنبه اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال است، به طوری که در مدت فعالیت دولت سیزدهم تاکنون 28 واحد تولیدی سال به چرخه تولید بازگشته و امسال هم در تلاشیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود تعداد 30 واحد دیگر را به مدار تولید بازگردانیم.

وی افزود: در راستای اقدامات صورت گرفته از سوی این اداره کل 22 واحد صنعتی راکد سال گذشته و 6 واحد دیگر در سه ماهه اول سال جاری فعال و راه‌اندازی مجدد شده است.

رئیس صمت ایلام با بیان اینکه جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به‌عنوان یک ظرفیت مناسب برای حمایت از واحدهای تولیدی است، تأکید کرد: از سال گذشته تاکنون 63 جلسه با 355 مصوبه در راستای رفع مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی انجام گرفته که بخشی از آن‌ها با همکاری بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی مرتبط اجرایی شده است.

محمدرحیمی بیان کرد: مسائل بانکی، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و کمبود تأمین مواد اولیه و غیره ازجمله موضوعاتی است که با پیگیری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مورد بررسی و تصمیم‌گیری لازم با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی در استان اضافه کرد: 479 واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری با حدود سرمایه گذاری 28 هزار میلیارد تومان و نزدیک به 10 هزار نفر اشتغالزایی در استان وجود دارد که از این تعداد واحد تولیدی حدود 70 درصد یعنی 339 واحد فعال و نیمه فعال وجود داشته که 30 درصد آن‌ها یعنی 140 مورد واحد راکد محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام یادآور شد: 525 فقره جواز تأسیس فعال با سرمایه‌گذاری مورد نیاز 42 هزار میلیارد تومان و اشتغال بیش از 15 هزار نفر وجود دارد.

محمدرحیمی عمده مشکلات در بخش صنعت را مربوط به کمبود نقدینگی، معوقات، مشکلات بانکی، تعطیلی واحدهای تولیدی، فرسودگی ماشین‌آلات و منسوخ بودن فناوری‌ها بیان کرد و یادآور شد: فرسودگی ماشین‌آلات و منسوخ بودن فناوری از دیگر مشکلات این حوزه تولید است.

وی با بیان اینکه 95 طرح صنعتی در استان دارای پیشرفت در دست اجراست، گفت: تعدادی از پروژه‌های سنگین و طرح‌های نیمه‌تمام و جوازهای آماده سرمایه‌گذاری نقطه امیدبخش برای تولید محسوب شده و در صورت راه‌اندازی در زمان مقرر در ایجاد توسعه صنعتی به‌شدت تأثیرگذار خواهد بود که ازجمله این طرح‌ها می‌توان به فیلتر تصفیه آب، طرح آن جی‌ال و پتروشیمی دهلران پتروشیمی هلیلان و فولاد ایوان اشاره کرد.

  46 پروانه بهره‌برداری صنعتی سال گذشته در ایلام صادر شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام ️گفت: سال گذشته (تیرماه 1400 تا تیر 1401) در ایلام 46 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری 132 هزار میلیارد ریال صادر شده است.

به گفته محمدرحیمی، این تعداد پروانه بهره‌برداری با اشتغال 643 نفر در استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه پروانه بهره‌برداری صنعتی زمانی صادر می‌شود که یک پروژه صنعتی فعالیت تولیدی خود را آغاز می‌ کند، افزود: طرح مشکلات و اخذ مصوبات در جهت رفع موانع ازجمله اقدامات اداره کل صمت در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان است.

شناسه خبر 58190