شناسه خبر:57218
1401/4/9 08:37:42

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام‌ گفت: همزمان با دهه تولید و تجارت 6 طرح صنعتی و تولیدی در این استان با اعتبار 725 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

رضا محمدرحیمی روز چهارشنبه در همایش گرامیداشت دهه تولید و تجارت در استان ایلام اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال است، به طوریکه سال گذشته 29 واحد تولیدی سال به چرخه تولید بازگشت و امسال هم در تلاشیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود تعداد 30 واحد دیگر را به مدار تولید بازگردانیم.

وی با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی در استان بیان کرد: 479 واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری با حدود سرمایه‌گذاری 28 هزار میلیارد تومان و نزدیک به 10 هزار نفر اشتغالزایی در استان وجود دارد که از این تعداد واحد تولیدی حدود 70 درصد یعنی 339 واحد فعال و نیمه فعال وجود داشته که 30 درصد آن‌ها یعنی 140 مورد واحد راکد محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان صمت ایلام افزود: در خصوص جواز تأسیس صنعتی و طرح‌های در دست اقدام 525 فقره جواز تأسیس فعال با سرمایه‌گذاری مورد نیاز 42 هزار میلیارد تومان و اشتغال بیش از 15 هزار نفر وجود دارد.

محمدرحیمی میزان سالانه ظرفیت معادن استان را 9 میلیون تن بیان کرد و یادآور شد: امسال در زمینه اکتشافات 16 نوع معدن که عمدتا غیرفلزی بوده در استان شناسایی شده که این کانی‌های غیر فلزی شامل معادن گچ، آهک، شن، ماسه، مارن، آلوویوم و بیتومین یا قیر طبیعی ازجمله ذخایری هستند که از معادن ایلام استخراج می‌شوند.

وی عمده مشکلات در بخش صنعت را مربوط به کمبود نقدینگی، معوقات، مشکلات بانکی، تعطیلی واحدهای تولیدی، فرسودگی ماشین‌آلات و منسوخ بودن فناوری‌ها بیان کرد و یادآور شد: فرسودگی ماشین‌آلات و منسوخ بودن تکنولوژی از دیگر مشکلات این حوزه تولید است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت ایلام با بیان اینکه 95 طرح صنعتی در استان دارای پیشرفت در دست اجراست، گفت: تعدادی از پروژه‌های سنگین و طرح‌های نیمه تمام و جوازهای آماده سرمایه‌گذاری نقطه امیدبخش برای تولید محسوب شده و در صورت راه‌اندازی در زمان مقرر در ایجاد توسعه صنعتی به شدت تأثیرگذار خواهد بود که ازجمله این طرح‌ها می‌توان به فیلتر تصفیه آب، طرح آن.جی.ال و پتروشیمی دهلران پتروشیمی هلیلان و فولاد ایوان اشاره کرد.

رحیمی به بازرسی‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: حدود 17 هزار فقره بازرسی و 1070 پرونده تخلفاتی به مبلغ 507 میلیارد ریال تشکیل شده که این میزان بازرسی نسبت به سال گذشته رشد 72 درصدی را شامل می‌شود.

شناسه خبر 57218