شناسه خبر:56235
1401/3/17 09:14:46

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: خشک‌سالی در سال زراعی جاری حدود 20 تا 30 میلیارد تومان به محصولات بخش کشاورزی و زراعی این شهرستان خسارت وارد کرد؛ به‌نحوی که در مقایسه با سال گذشته موجب کاهش تولیدات محصولات کشاورزی منطقه شده است.

«سیدمهدی میرباقری» روز دوشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات خرید تضمینی گندم در شهرستان ملایر اظهار کرد: خسارت‌های ناشی از خشک‌سالی مزارع گندم موجب شده که حدود 10 هزار هکتار از اراضی گندم دیم این شهرستان غیر قابل برداشت شود.

وی عدم پراکنش بارندگی را عامل مهم بروز این خسارت عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی تولید محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری قبل از بروز خسارت خشک‌سالی 60 هزار تُن گندم آبی و دیم بود که با خسارت‌های واردشده این رقم به حدود 35 تا 37 هزار تُن کاهش یافته است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر سطح زیر کشت گندم آبی در این شهرستان را هشت هزار و 481 هکتار، گندم دیم را 33 هزار و 740 هکتار، جو آبی را 6 هزار و 640 هکتار و جو دیم را هشت هزار و 400 هکتار ذکر کرد و گفت: پیش‌بینی میانگین برداشت گندم آبی در هر هکتار بین سه تا 3.5 تُن و گندم دیم نیز 400 تا 500 کیلوگرم است.

میرباقری ادامه داد: در راستای افزایش تولید، طرح جهش تولید در سطح 17 هزار و 893 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان با همکاری ستاد فرمان اجرایی امام راحل اجرا و مبلغی به‌عنوان بیمه کشاورز در سطح 16 هزار و 921 هکتار در راستای کمک به کشاورزان این شهرستان پرداخت شده است.

وی ارائه آموزش‌های لازم به بهره‌برداران با هدف اجرای تناوب در کشت محصولات علوفه‌ای و حبوبات را از دیگر اقدامات در راستای جهش تولید عنوان کرد و افزود: در این زمینه برای پنج هزار و 800 نفرروز کلاس آموزشی در بخش‌های مختلف و برای یک‌هزار و 500 نفرروز در مراکز جهاد کشاورزی کلاس‌های آموزشی برگزار شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر درباره توزیع کودهای شیمیایی نیز اظهار کرد: امسال هفت هزار و 550 تُن کود ازته، 803 تُن کود فسفاته و 140 تُن کود پتاسه در این شهرستان توزیع شده و برای حفظ حداکثری محصول نیز در سطح 11 هزار و 519 هکتار مبارزه با علف هرز اجرا شده است.

به گفته میرباقری در راستای مبارزه با آفت سن غلات نیز امسال در مرحله سن مادر در 12 هزار و 680 هکتار و در مرحله سن کوره 11 هزار و 300 هکتار این طرح اجرا شده که هنوز هم ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه اطلاع‌رسانی و نظارت‌های لازم برای مبارزه با آفت سن غلات در این شهرستان و بخش‌های تابعه انجام شده است، افزود: در مزارع کشاورزی رهاشده این شهرستان نیز 750 لیتر سم‌پاشی انجام شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر تأکید کرد: در راستای خرید تضمینی گندم پنج تیم کنترل ضایعات و ریزش کمباین در مراکز مستقر هستند و کارشناسان جهاد کشاورزی نیز نظارت‌های لازم را به‌عمل می‌آورند.

میرباقری از فعالیت 220 دستگاه کمباین در زمان اوج برداشت گندم و جو در شهرستان ملایر خبر داد و گفت: برداشت جو دیم در اسلامشهر آق‌گل آغاز شده و در روزهای آینده در سایر نقاط نیز آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی خرید تضمینی گندم امسال در این شهرستان بیش از 15 هزار تُن است که امیدواریم با حمایت و قیمت خرید تضمینی خوبی که دولت و وزارت جهاد کشاورزی با پشتیبانی مجلس تعیین کردند، این میزان خرید تا حد قابل قبولی افزایش یابد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر به آمادگی خرید تضمینی گندم در پنج مرکز این شهرستان اشاره کرد و افزود: بخش زند با وجود تولید سه تا چهار هزار تُن گندم، مرکز خریدی ندارد که انتظار داریم اتحادیه تعاون روستایی نسبت به فعال کردن یک مرکز خرید در این بخش اقدام کند.

* خرید تضمینی گندم در پنج مرکز انجام می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر نیز در این جلسه بر لزوم برگزاری جلسات مستمر و بررسی مسائل و مشکلات خرید تضمینی گندم تأکید کرد و گفت: تا پایان هفته جاری بازدید از پنج مرکز خرید تضمینی گندم در سطح این شهرستان انجام و نواقص، مشکلات و درخواست‌ها احصا و اقدام لازم برای رفع این نواقص انجام شود.

«داریوش صفاری» با تأکید بر اینکه خرید تضمینی گندم مربوط به کشت سال زراعی 1401 است، ادامه داد: بازرسان و عوامل مراکز خرید تضمینی گندم باید مراقبت‌های لازم را در خرید گندم مربوط به کشت امسال به‌عمل آورند.

وی ضمن تأکید بر تجهیز و نظم‌دهی مراکز خرید گندم در این شهرستان، خواستار کالیبره کردن باسکول‌ها در مراکز خرید شد و افزود: علاوه‌بر پنج مرکز خرید زیر نظر جهاد کشاروزی، حدود 12 مرکز خرید نیز زیر نظر تعاونی روستایی و اداره غله است که باید هم‌پوشانی لازم را داشته باشند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: تمامی مراکز انبار گندم باید در سامانه جامع انبارها ثبت شوند و نیروی انتظامی نسبت به رصد بارنامه حمل گندم و مشخص بودن مبدأ و مقصد خودروهای حمل‌کننده نظارت‌های لازم را به‌عمل آورد.

 

شناسه خبر 56235