شناسه خبر:55587
1401/3/1 11:22:20
با دغدغه‌مندی مسئولان؛

چرخ صنعت در اسدآباد به حرکت درآمد

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: در پی گفت‌و‌گو با سرپرست فرمانداری شهرستان اسدآباد مشخص شد؛ با احیای واحدهای صنعتی و تکمیل چند پروژه بزرگ به‌نظر می‌رسد چرخ صنعت در این شهرستان به حرکت درآمده است.

امروزه دستیابی به رشد و توسعه ‌پایدار یکی از مباحث عمده کشورها و به تبع آن استان‌ها و شهرستان‌ها و به‌ویژه شهرستان‌های کمتر برخوردار است زیرا این قبیل شهرها جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها، فرار از فقر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره و برای رسیدن به توسعه‌ای معتدل و همه‌جانبه که بتواند به بهبود وضع ‌زندگی همه مردم منجر گردد، نیازمند شناخت صحیح از ظرفیت‌ها، توان‌ها و محدودیت‌ها در تمامی زمینه‌ها و مناطق خود است.

تفاوت در سطوح برخورداری مناطق همواره تحت تأثیر توان‌های محیطی، روحیه کار و تلاش و غیره بوده که این مهم در استانی همچون همدان نیز قابل مشاهده است به نحوی که تمرکز فزآینده فعالیت‌ها،‌ شرایط سیاسی و حکومتی تمرکزگرا، نفوذ و تأثیر شدید نخبگان اقتصادی در قطب‌ها و محورهایی خاص، حاکم بودن برنامه‌ریزی‌های متمرکز بخشی، عدم رویکرد مناسب برنامه‌ریزی و توازن منطقه‌ای و غیره، شاهد دوگانگی در تمرکز جمعیت و فعالیت‌های ‌اقتصادی- اجتماعی، زیرساخت‌ها و امکانات و در نهایت تفاوت در سطوح برخورداری و توسعه‌یافتگی ‌بین آن‌هاست. روندی که به‌دلیل عدم شناخت کافی از مزیت‌ها، ظرفیت‌ها، تنگناها و محدودیت‌های ‌مناطق، نبود برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مناسب، گسترش یافته و معضلی عمده در راه تحقق آرمان‌های جامعه ازجمله عدالت اجتماعی، تعالی انسانی و توسعه‌یافتگی پایدار به‌شمار می‌رود.

در این بین شهرستان اسدآباد نیز علی‌رغم دارا بودن ظرفیت‌‌های مختلف به‌ویژه در حوزه صنعتی طی سال‌های گذشته در پی بی‌توجهی‌ها از قافله صنعتی شدن عقب مانده و حتی چند طرح صنعتی بزرگ همچون ذوب آهن، تولید کاغذ از آهک و چند طرح دیگر صنعتی که طی یک دهه گذشته همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از سویی طی سال‌های‌ اخیر حتی شهرک صنعتی اسدآباد نیز به فعالیت در سکون به سر می‌برد.

بر این اساس با توجه به رویکرد جهادی دولت سیزدهم در عرصه گام نهادن در مسیر توسعه برآن شدیم تا با سرپرست فرمانداری اسدآباد گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حسین‌علی شرکائی با بیان اینکه کارخانه کوره بلند ذوب آهن اسدآباد که برای تولید فرومنگنز از هفته قبل وارد مدار آزمایشی شده با گرم شدن کوره به مدت 20 روز از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد گفت: در صدد هستیم با کمک نماینده شهرستان و نیز مدیر ارشد استانی، وزیر صنعت و یا معاون وزیر را برای افتتاح این طرح بزرگ به شهرستان بیاوریم.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال این طرح صنعتی به‌صورت مستقیم بیش از 200 نفر بوده که این تعداد نیرو در حال آموزش هستند تشریح کرد: از سال 1390 کارخانه ذوب‌آهن اسدآباد به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و تغییر خط تولید خود از شمش چدن به فرومنگنز تعطیل شده بود که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته، این طرح توسط ذوب‌آهن در سال گذشته به سرمایه‌گذار جدید بخش خصوصی به نام شرکت «برسم لعل» به مدت پنج سال اجاره داده شد که در صورت قابل‌قبول بودن فعالیت آن، مدت اجاره تمدید می‌شود.

وی با بیان اینکه این واحد صنعتی ظرفیت تولید 22 هزار تُن فرومنگنز در سال را دارد که در ماه‌های اولیه آغاز به فعالیت این طرح به طور قطع ظرفیت تولید از مقدار کمتر خواهد بود تشریح کرد: در حال حاضر 20 تا 30 درصد فرومنگنز مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید شده و مابقی از سایر کشور‌ها وارد می‌شود همچنین کشور ایران بر اساس آمار مربوط به سه سال پیش، دارای 200 تا 250 هزار تُن مصرف فرومنگنز بوده که با توجه به ظرفیت اسمی کارخانه فرومنگنز اسدآباد درصورتی‌که به 30 هزار تُن افزایش یابد حدود 10 درصد فرومنگنز مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

سرپرست فرمانداری اسدآباد افزود: کارخانه کوره بلند برای تولید فرومنگنز، کارخانه تولید کاغذ از سنگ آهک و پلی‌اتیلن و گلخانه 40 هکتاری به‌عنوان نخستین گلخانه شیشه‌ای کشور در اسدآباد سه طرح بزرگ صنعتی و گلخانه‌ای است که توسط یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی غیر بومی در حال اجراست ابراز کرد: تا پایان سال این طرح‌ها در شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

شرکائی‌ با اشاره به پروژه گلخانه‌‌ای عنوان شده ابراز کرد: مقدمات کار برای این پروژه همچون حل مشکل دبی آب مورد نیاز از طریق مجوز حفر چاه حل و درعین‌حال زمین مورد نیاز آن نیز به سرمایه‌گذار تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود مقدمات فعال شدن این پروژه نیز به‌زودی آماده شود بیان کرد: این پروژه نیز قرار است برای 400 نفر اشتغال ایجاد کند.

سرپرست فرمانداری اسدآباد با اشاره به اینکه این سرمایه‌گذار درصدد است پروژه تولید کاغذ از آهک را نیز پیگیری و به اجرا درآورد، اذعان کرد: در حال حاضر سرمایه‌‌گذار به‌دنبال در اختیار گرفتن معدن آهک است و رایزنی لازم با سازمان صمت انجام شد تا بدون در نظر گرفتن مزایده دو معدن آهک در اختیار وی قرار گیرد.

شرکائی با اشاره به اینکه خوشبختانه پروژه صبانور نیز در حال حاضر بدون هیچ‌گونه مشکلی به فعالیت خود در عرصه صنعت شهرستان ادامه می‌دهد ابراز کرد: درواقع پروژه فرومنگنز بخشی از پروژه صبانور بود که پس از 9 سال تعطیلی با اجاره گرفته شدن توسط سرمایه‌گذار جدید دوباره احیا شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای سرمایه‌گذار جدید دارید؟ گفت: خوشبختانه در این بخش شاهد پای کار آمدن سرمایه‌گذار جدید دیگری در بحث کنسانتره، گندله‌سازی و تکمیل زنجیره فولاد هستیم.

سرپرست فرمانداری اسدآباد با بیان اینکه مشکلات پیش روی این سرمایه‌‌گذار را یکی پس از دیگری حل کردیم ابراز کرد: خوشبختانه در حال حاضر این پروژه به مرحله تولید کنسانتره رسیده و در صورت حل شدن مابقی مسائل اداری و حقوقی، دیگر بخش‌ها همچون گندله‌سازی در دستور کار خواهد بود.

شرکائی با بیان اینکه در حال پیگیری برای اخذ مجوز استحصال یک معدن آهن بدون شرکت در مزایده برای تأمین آهن به‌عنوان ماده اولیه این پروژه هستیم، اذعان کرد: پروژه بعدی پروژه «شایان صنعت» واقع در روستای گذرکجین است که خوشبختانه در حال حاضر به مرحله تولید رسیده و در حال حاضر کنسانتره آهن خود را به کارخانه فولاد اصفهان می‌فروشد.

وی با اشاره به پیگیری جهت احیای کارخانه شیر «پاکنام» پس از گذشت چند سال از تعطیلی این واحد تصریح کرد: رایزنی با سرمایه‌گذاران بومی و غیر بومی برای تغییر چرخه تولید به چیپس در دستور کار است.

وی در خصوص پیگیری برای فعال کردن واحدهای تعطیل شده در شهرک صنعتی اسدآباد، ابراز کرد: در نخستین روزهای سال بازدیدی با تنی چند از مدیران کل از این مجموعه داشتیم که نتایج خوبی را به‌دنبال داشت. به‌عنوان‌مثال بحث افزایش قدرت برق در این شهرک مطرح شد که خوشبختانه در حال حاضر در دست انجام است.

سرپرست فرمانداری اسدآباد ادامه داد: علاوه بر این تعدادی از تولیدکنندگان و صنعتگران این مجموعه با سیستم بانکی مشکل داشتند که برای حل این معضل نیز با آن‌ها (بانک‌ها) وارد رایزنی شدیم.

شرکائی با شاره به اینکه با پیگیری و رایزنی‌های صورت گرفته با تولیدکنندگان و تنی چند از سرمایه‌گذاران بخش اعظمی از واحدهای راکد به چرخه تولید بازگشتند، اذعان کرد: شرکت «شیر الوند» ازجمله این شرکت‌هاست.

وی با بیان اینکه در حال ‌حاضر 14 واحد از 18 واحد شهرک صنعتی اسدآباد فعال است تشریح کرد: همچنان در حال رایزنی برای احیای دیگر واحدها هستیم به‌عنوان مثال اخیراً از سرمایه‌گذار شرکت کارخانه قند جهت رایزنی دعوت به‌عمل‌آمده تا در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد احیای این واحد نیز باشیم.

سرپرست فرمانداری اسدآباد با بیان اینکه به‌زودی کارخانه الکل‌سازی نیز در این شهرک افتتاح خواهد شد، افزود: همان‌طور که پیشتر عنوان شد همچنان رایزنی با مالکان واحدهای راکد و رفع موانع تولید از پیش روی آن‌ها جهت احیای ادامه دارد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد با دلسوزی و دغدغه‌مندی این روزها شاهد سیر تحولی در عرصه صنعت شهرستان اسدآباد هستیم که البته این مهم به معنای استفاده از تمامی ظرفیت‌ها بالقوه نیست بلکه به‌نظر می‌رسد این شهرستان همچنان ظرفیت بالایی به جهت سرمایه‌گذاری در عرصه تولید و صنعت را داراست و هنوز در اوایل راه صنعتی شدن واقعی این شهرستان قرار داریم؛ بنابراین انتظار می‌رود همچنان هم و غم مدیران و نماینده مردم این شهرستان در خانه ملت رفع موانع تولید، احیای واحدهای راکد و جذب سرمایه‌گذار جدید باشد تا این شهرستان با توجه به موقعیت استراتژیکی خود بتواند به یک قطب در عرصه صنعت استان بدل شود.

شناسه خبر 55587