شناسه خبر:49890
1400/9/27 09:48:18

سپهرغرب، گروه سلامت - طاهره ترابی‌مهوش: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان از دز سوم واکسن کرونا به‌عنوان تکمیل‌کننده ایمنی جامعه در مقابل اوج شیوع احتمالی یاد کرد و گفت: دغدغه اصلی ما درحال حاضر تزریق دز سوم برای سنین بالا است.

واکسیناسیون برابر کرونا در سراسر دنیا ادامه دارد و با این کار همه ما کم‌کم به زندگی عادی و انجام فعالیت‌های روزانه نزدیک‌تر می‌شویم. حالا سؤال این است که چرا باید واکسن بزنیم؟ واقعاً واکسن چقدر می‌تواند جلوی بیماری را بگیرد؟ بر این اساس دلایل مختلفی برای زدن واکسن اعلام شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون اینکه هدف اصلی از واکسن در اوج همه‌گیری، کاهش مرگ و بستری است و واکسن‌ها به‌شدت اثربخش هستند و یا اینکه تجربه موفق کشور‌ها را داریم که با وجود مبتلایان بالا، افراد واکسینه‌شده بستری و فوتی خیلی کمتری دارند، اشاره کرد.

از طرفی هم یکی از مراحل کنترل همه‌گیری، واکسیناسیون بیش از 70 درصد جامعه است و باید برای تحقق این هدف تلاش کنیم؛ زیرا طبق اسناد، فاز‌های بالینی واکسن‌ها در مطالعات روی هزاران نفر بررسی و آزمون شده و اثربخشی آن‌ها دیده شده است و درعین‌حال نکته قابل توجه اینکه چند دهه است که اثربخشی سایر واکسن‌ها در کنترل و حذف بیماری‌های عفونی را دیده‌ایم؛ به‌طوری که حتی اگر مبتلا شویم، یا خفیف می‌گیریم و یا در فاز حادتر، درصد بسیار ناچیزی دچار بدحالی و فوت می‌شوند. پس لازم است برای قطع زنجیره انتقال، جمعیتِ ایمن در شهرها، روستاها و کشور زیاد شوند، بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص وضعیت واکسیناسیون کرونا در همدان با محمد خزایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه تا نیمروز پنجشنبه گذشته دو میلیون و 424 هزار و 88 دز واکسن در استان تزریق شده است، گفت: این تعداد شامل یک میلیون و 291 هزار دز واکسن نوبت اول، یک میلیون و 61 هزار دز نوبت دوم و 72 هزار و 300 دز نوبت سوم می‌شود.

محمد خزایی افزود: ازنظر بحث پوشش واکسن نیز باید بگویم 89 و3 دهم درصد از جمعیت بالای 12 سال استان براساس سامانه سیب واکسینه شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه البته میزان تزریق واقعی در استان همواره از آنچه در سامانه سیب ثبت شده بیشتر است به‌نحوی که می‌توان گفت درحال حاضر 90 درصد از جمعیت مشمول واکسن همدان یک دز واکسن را دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این از همین جمعیت مشمول خوشبختانه 72 و نیم درصد دز دوم واکسن کرونا را نیز دریافت کرده‌اند.

خزایی ادامه داد: این بدان مفهوم است که در استان همدان از هر 100 نفر، بیش از 73 نفر به‌صورت کامل (دو دز) واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه متأسفانه دز سوم تزریق‌شده واکسن کرونا در استان به‌لحاظ درصدی تنها پنج درصد از جمعیت مشمول را در بر می‌گیرد، گفت: پایین بودن میزان تزریق در این دز باعث نگرانی ماست که البته در کل کشور نیز میانگین درصد دز ترزیق‌شده نوبت سوم به همین اندازه است.

خزایی با تأکید بر اینکه این نگرانی از آنجا نشأت می‌گیرد که فرآیند تزریق دز سوم در استان از سه هفته پیش برای افراد بالای 40 سال آغاز شده است، ابراز کرد: بر این اساس انتظار داریم افراد مشمول در سراسر کشور برای تزریق دز سوم به مراکز تعریف‌شده مراجعه کنند، زیرا خطر اوج شیوع بعدی همچنان پابرجا است؛ این مهم در تقویت ایمن‌سازی جامعه نقش مؤثری ایفا می‌کند، زیرا از زمان تزریق دز دوم این افراد (سینوفارم و برکت) بیش از سه ماه گذشته‌ و ممکن است فرآیند ایمن‌سازی را درصورت عدم تزریق دز سوم، با مخاطره مواجه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به اینکه خوشبختانه درحال حاضر حدود 450 هزار دز ذخیره واکسن کرونا در انبارهای استان موجود است، تشریح کرد: خوشبختانه هیچ کمبودی در تعداد واکسن و از طرفی در لجستیک انتقال واکسن در استان وجود ندارد.

خزایی با تأکید بر اینکه در 504 مرکز بهداشت استان ذخیره کافی واکسن وجود دارد، ابراز کرد: علاوه‌بر این مراکز بهداشت، در حدود 70 مرکز تجمیعی و مرکز مجری واکسیناسیون، ذخیره کافی واکسن پیش‌بینی شده و موجود است.

وی افزود: علاوه‌بر این ما در افراد بالای 60 سال شاهد آن هستیم که 95 درصد نسبت به تزریق دز دوم اقدام کرده و واکسن مورد نیاز را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به اینکه طبق آمار ارائه‌شده دیگر نگرانی خاصی برای دز دوم رده سنی بالای 60 سال نداریم اما نکته این است که این افراد باید برای تزریق دز سوم مراجعه کنند، تصریح کرد: در رده سنی بالای 50 سال نیز تقریباً بیش از 90 درصد مشمولان دز دوم را دریافت کرده‌اند.

خزایی با بیان اینکه این آمار به معنای واقعی برای افراد بالای 50 سال درخشان است، اذعان کرد: درواقع درحال حاضر تنها دغدغه ما دریافت دز سوم برای رده سنی بالا است.

وی با تأکید بر اینکه نباید بین دز دوم و سوم فاصله نامعقولی ایجاد شود زیرا فرآیند ایمنی را دچار نقصان خواهد کرد، گفت: این امکان در استان فراهم است که در شرایط اوج شیوع به 80 هزار نفر در یک روز واکسن بزنیم.

این مدیر بهداشتی استان همدان ادامه داد: این بدان مفهوم است که توان یک نوبت واکسن زدن کل جمعیت استان طی 50 روز را داریم.

خزایی با بیان اینکه این مهم به‌عنوان یک ظرفیت عالی تنها در چند استان کشور فراهم است، ابراز کرد: به‌طوری که اگر بخواهیم سه ماه یک‌بار هم برنامه تکرار واکسن‌هایی همچون سینوفارم را داشته باشیم، این امکان در استان فراهم است.

وی ادامه داد: درخصوص واکسیناسیون روزانه نیز باید بگویم تقریباً 10 تا 12 هزار دز واکسن در مراکز به افراد مشمول تزریق می‌شود و این درحالی است که متناسب با جمعیت مشمولی که دز دوم را تزریق کرده‌اند، این تعداد دز تنها باید برای مشمولین دز سوم انجام پذیرد.

خزایی با تأکید بر اینکه روند تزریق دز سوم در استان کُند است، گفت: روند تزریق دز دوم شرایط بهتری داشته، اما دز نخست نیز درحال حاضر روند کُندی را به‌لحاظ تزریق طی می‌کند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 450 هزار نفر در استان مشمول (بالای 12 سال) واکسن کرونا هستند، اذعان کرد: از این تعداد تقریباً یک میلیون و 300 هزار نفر نسبت به تزریق واکسن اقدام کرده‌اند، این بدان مفهوم است که درحال حاضر هنوز 150 تا 160 هزار نفر نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند.

این مدیر ارشد حوزه بهداشت استان با تأکید بر اینکه روند مراجعه افراد واکسن‌نزده برای دریافت واکسن در استان کُند است به‌طوری که از این تعداد روزانه چیزی بین دو تا سه هزار نفر برای دریافت واکسن مراجعه می‌کنند، ابراز کرد: این بدان مفهوم است که فرآیند تکمیل واکسیناسیون با این آهنگ حداقل دو ماه دیگر برای دز نخست ادامه خواهد داشت.

خزایی طولانی شدن این فرآیند را نگران‌کننده خواند و گفت: طی دو ماه آتی ممکن است با اوج شیوع جدید از این بیماری مواجه شویم، بنابراین انتظار می‌رود این افراد هرچه سریع تر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در استان همدان گروه‌های مخالف اجتماعی برای القای واکسن نزدن نداریم، ابراز کرد: در مقابل نیازمند تقویت گروه‌های سیار واکسیناسیون و افراد تأثیرگذار و صاحب‌نام اجتماعی برای کمک جهت ترغیب افراد برای واکسن زدن هستیم.

خزایی با تأکید بر اینکه دراین‌بین ائمه جمعه و جماعات باید نسبت به این موضوع فعال‌تر عمل کنند، تشریح کرد: در برخی استان‌ها شاهد آن بودیم که ائمه جمعه همراه بهورزان بر درب منازل واکسن‌نزده‌ها حاضر شدند و مردم را برای تزریق واکسن تشویق کردند.

وی با بیان اینکه البته این مهم در دو شهرستان فامنین و کبودراهنگ انجام گرفته و حتی فرماندار با تیم سیار همراه شده بود، اذعان کرد: در پیاده‌راه‌ بوعلی اتوبوس سیاری به این امر اختصاص یافته و روزانه 300 تا 400 نفر به آن مراجعه می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با تأکید بر اینکه برای مراسم جمعه نیز اکیپ سیار واکسیناسیون مستقر کردیم، تشریح کرد: برای شهرک‌های صنعتی و کارگری نیز اکیپ سیار درنظر گرفته شده است.

خزایی با اشاره به اینکه حتی برای کارگران مزارع سیب زمینی بهار نیز اکیپ سیار درنظر گرفته شد، عنوان کرد: برای شهرک‌های صنعتی حتی شهرستان‌ها نیز از ظرفیت سپاه استفاده کردیم و اتوبوسی به این امر اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه درحال حاضر وابستگی زیادی به کمک بسیج و سپاه در مباحثی همچون طرح گام پنجم شهید سلیمانی، واکسیناسیون و انتقال واکسن داریم، گفت: درحال حاضر بخش اعظمی از نیروهای ما در مراکز تجمیعی (انتظامات) از این نیروها هستند و درعین‌حال عمده انتقال واکسن نیز توسط این نیروها انجام می‌پذیرد.

خزایی ضمن تقدیر ویژه از سردار فرجی جانشین سابق فرمانده سپاه استان همدان، تصریح کرد: این عزیزان طی تقریباً دو سال گذشته از هیچ کمکی دریغ نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که درحال حاضر وضعیت شهرستان‌ها در عرصه واکسیناسیون چگونه است؟ گفت: خوشبختانه استان همدان به‌عنوان نخستین استان در کشور نسبت به ارائه نقشه جی‌آی‌اس درخصوص واکسیناسیون شهرستان‌ها با مشخص کردن پهنه اقدام کرده است.

این مدیر ارشد بهداشتی استان همدان افزود: درواقع اطلس واکسیناسیون در استان مشخص است، به‌نحوی که طبق این نقشه شرایط واکسیناسیون در شهرستان درگزین به‌لحاظ واکسیناسیون روستایی فوق‌العاده عالی و عملکرد شهرستان‌های اسدآباد، بهار و رزن خوب است؛ به‌عنوان مثال در کل روستاهای شهرستان درگزین تنها 32 نفر هنوز واکسن نزده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از بین دیگر شهرستان‌ها نیز متأسفانه بخش‌هایی از شهرستان ملایر همچون سامن، علی‌آباد و ازندریان و برخی از روستاها به‌طور ویژه از پوشش ضعیفی به‌لحاظ واکسیناسیون برخوردار هستند، بیان کرد: البته شرایط کلی شهرستان خوب است، اما همانطور که عنوان شد در برخی نقاط با مشکل مواجهیم که این مهم خود دلایل خاصی دارد؛ به‌عنوان مثال در تعدادی از این روستاها افرادی مردم را به واکسن نزدن ترغیب کرده‌اند که این مهم به‌طور ویژه در دستور پیگیری قرار دارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه اطلس واکسیناسیون در استان درواقع نسبت به لکه‌گیری واکسیناسیون در شهرستان‌ها ما را کمک شایانی کرده به‌طوری که در جلسات هفتگی فرماندار فهرست روستاهایی که تزریق واکسن در آن‌ها ضعیف بوده در اختیار دهیار و بهورز روستاها برای ارائه توضیح درخصوص چرایی آن مهم قرار می‌گیرد و جهت حل این معضل سنایوری لازم از سوی متولیان امر تنظیم و ارائه می‌شود، گفت: در برخی از بخش‌های شهرستان فامنین نیز پوشش واکسیناسیون روستایی ضعیف است.

خزایی با تأکید بر اینکه درواقع شرایط شهرستان فامنین در حوزه واکسیناسیون متوسط رو به پایین است، گفت: در جنوب استان نیز شرایط واکسیناسیون روستایی در شهرستان نهاوند متوسط رو به خوب است، اما بخش خزل نهاوند در این حوزه عملکرد ضعیفی داشته؛ البته نسبت به چرایی این مهم نیز اقداماتی صورت پذیرفته و مشخص شد فردی در روستاهای این بخش نسبت به تولید گیاهان دارویی اقدام و از زدن واکسن مردم را برحذر می‌کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان افزود: در شهرستان تویسرکان نیز در برخی از بخش‌ها با مشکل واکسیناسیون جمعیت روستایی مواجه‌ هستیم.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در کبودراهنگ روند واکسیناسیون روستایی مناسب است، گفت: این درحالی است که تا چند هفته قبل برخی از نقاط این شهرستان نگران‌کننده بود.

شناسه خبر 49890