شناسه خبر:48154
1400/8/18 10:19:50

سپهرغرب، گروه کاردانش: مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران از انتخاب تهران به‌عنوان یکی از سه برگزیده نهایی جایزه کنگره جهانی شهرهای هوشمند در سال 2021 خبر داد.

محمد فرجود گفت: در این رویداد که اواخر آبان ماه در شهر بارسلون برگزار می‌شود، در قسمت جوایز شهرهای برتر، تهران به‌عنوان یکی از سه برگزیده نهایی در بخش حکمروایی و اقتصاد هوشمند، شانس دریافت این جایزه معتبر جهانی را دارد.

وی گفت: در جایزه جهانی شهر هوشمند در سال 2021 و در بخش «حکمروایی و اقتصاد هوشمند»، طرح محله‌محوری و مشارکت شهروندی شهرداری تهران با نام «باهم» از بین تمام شهرهای شرکت‌کننده در این بخش، به‌عنوان یکی از سه برگزیده نهایی انتخاب شده و برای کسب جایزه برترین پروژه باید با دو رقیب نهایی خود شامل اتحادیه شهرهای اسکاتلند و مجمع جهانی اقتصاد به رقابت بپردازد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران افزود: جایزه جهانی شهر هوشمند، مهم‌ترین مسابقه بین‌المللی در بین شهرهای هوشمند است که در آن پروژه‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های راهبردی پیشرو از شهرهای مختلف در سراسر جهان در حوزه‌هایی مانند زیست‌پذیری، پایداری و مزیت‌های اقتصادی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

به گفته فرجود، طرح «باهم» یکی از طرح‌های ذیل برنامه تهران هوشمند است که با هدف ارتقای مشارکت شهروندان، تعامل با کسب و کارهای نوآور و نیز توسعه محله‌ای طراحی و اجرا شده است.

وی تأکید کرد: یکی از موضوعات پر اهمیت در برنامه تهران هوشمند، توجه به نقش محوری شهروندان در هوشمندسازی کلان شهر تهران و نیز ارتقای جایگاه محلات در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری است. در پروژه «باهم»، در چند مرحله و با محوریت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تهران و همکاری مناطق، شورایاری‌ها و نخبگان هر محله، بیش از 1500 پروژه کوچک در محلات مختلف اولویت‌بندی، انتخاب و اجرایی شد.

دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند افزود: همچنین کلیه شهروندان تهرانی می‌توانند با اعلام نظر و ثبت امتیاز در خصوص هر یک از این پروژه‌ها از طریق سامانه تهران من، در ارزیابی نتایج آنها و تدوین برنامه‌های آتی مشارکت کنند. به علاوه در بخش دیگری و در درگاه baham.tehran.ir بیش از 500 نیاز فناورانه در حوزه نوآوری شهری و شهر هوشمند به شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خلاق اطلاع‌رسانی شده است تا با بهره‌گیری از ایده‌ها و راهکارهای نوآورانه آن‌ها بتوان مسائل و چالش‌های شهر تهران را برطرف کرد.

فرجود افزود: امیدوارم حضور شهرداری تهران در چنین رویدادهای بین‌المللی ضمن ایجاد فضای تعامل و اشتراک‌گذاری درس‌آموخته‌ها، توانمندی‌ها و دستاوردها، تهران را به‌عنوان شهری نوآور و پیشرفته در ابعاد مختلف مدیریت شهری به‌ویژه در حوزه فناوری و هوشمندسازی معرفی کرده و باعث اعتلای جایگاه پایتخت ایران اسلامی در میان سایر کلانشهرهای دنیا شود.

در روز 26 آبان و در حاشیه یازدهمین کنگره جهانی شهر هوشمند در شهر بارسلون اسپانیا، برگزیدگان نهایی جایزه جهانی شهر هوشمند 2021 در 9 بخش معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند. این در حالی است که پیش از این نیز برنامه تهران هوشمند به عنوان یکی از 6 شهر برگزیده نهایی برای کسب جایزه جهانی شهر هوشمند سال 2019 در بخش جایزه شهرها انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

شناسه خبر 48154