شناسه خبر:36665
1399/11/26 09:38:20

سپهرغرب، گروه خبر: تونل«کبیرکوه» پروژه‌ای مهم در حوزه راهسازی و زیرساختی استان ایلام است که 10 سال پیش کلنگ احداث آن به زمین زده شده، اما به‌دلیل نبود اعتبار کافی و بی‌توجهی‌ها، کار در آن‌ به‌کُندی پیش رفته و کماکان روبان افتتاح را ندیده است.

      دغدغه‌مندان در پی این هستند که «تونل کبیرکوه چه زمانی تکمیل می‌شود؟».

تونل کبیرکوه پروژه‌ای است که در سال 1389 برای زدودن بخشی از محرومیت استان ایلام آغاز شد، این تونل شهرهای جنوب ایلام را 70 کیلومتر به مرکز کشور نزدیک‌تر می‌کند و باعث حذف 300 پیچ خطرناک و 20 کیلومتر گردنه صعب‌العبور کبیرکوه می‌شود.

این پروژه ملی و مهم استانی سال‌ها است که تنها از سوی مسئولین و نمایندگان وعده‌ تسریع در ساخت و افتتاح آن داده می‌شود، اما همچنان در انتظار تکمیل است و وعده‌ها عملی نشده؛ گویا به‌علت نبود بودجه به بن‌بست رسیده و مردم شهرستان‌های دره‌شهر و بدره را همچنان چشم‌انتظار گذاشته است.

تغییر تصمیمات دولت و نبود بودجه موجب شد که این پروژه ملی و اثرگذار که اعتبارات مالی آن در ردیف بودجه ملی قرار دارد، همچنان به‌صورت نیمه‌تمام در خواب عمیق فرو رود.

طرح تکمیل این پروژه می‌تواند با رایزنی دقیق مسئولین ارشد استان و پیگیری نمایندگان مجلس تحقق یابد؛ معطلی این پروژه به‌خاطر عدم تخصیص اعتبار بوده و درصورت تأمین اعتبار تونل با ایمن‌سازی موقت می‌تواند سال آینده زیر بار ترافیک قرار گیرد.

پروژه تونل کبیرکوه علاوه‌بر اینکه به خروج شهرستان‌های آبدانان و دره‌شهر از بن‌بست جغرافیایی کمک می‌کند، آمار تصادفات مسیرهای آبدانان و دره‌شهر را نیز کاهش می‌دهد.

      لزوم تکمیل پروژه تونل کبیرکوه

موضوع مهم تکمیل پروژه ملی احداث تونل کبیرکوه درحالی است که برخی از شهروندان خواستار تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه در سال 1400 برای از بین بردن مشکلات راه‌های مواصلاتی شدند.

این درحالی است که برخی از شهروندان آبدانانی از حرکت دورانی و کُند مسئولین جهت تکمیل نهایی این پروژه گله‌مندند و می‌گویند چندین‌سال بوده که از آغاز این پروژه می‌گذرد، اما متأسفانه کماکان افتتاح نشده است.

      پیمانکار درحال اجرای آخرین مراحل کف‌برداری آن است

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام دراین‌باره گفت: طول تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و 650 متر است که حفاری آن به پایان رسیده و پیمانکار درحال اجرای آخرین مراحل کف‌برداری آن است.

علی‌اصغر کاظمی ادامه داد: از سمت شهرستان دره‌شهر، هشت تونل جهت رسیدن به تونل اصلی وجود دارد که جمعاً به طول نزدیک به یک‌هزار و 800 متر حفاری شده است؛ درصورت تأمین اعتبار تونل با ایمن‌سازی و روشنایی موقت در سال آینده زیر بار ترافیک می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: برای تکمیل نهایی یعنی اجرای لاینینگ (طاق بتونی) روشنایی و تهویه نیاز به تخصیص اعتبار است که اِن‌شاءالله این اعتبار هرچه سریع‌تر تزریق شود.

      کاهش بار ترافیکی اربعین در مسیر ایلام به مهران

این پروژه نقش مهمی در کاهش مسیر زائران عتبات عالیات، کاهش بار ترافیکی اربعین در مسیر ایلام به مهران و اتصال بازارچه مرزی چیلات به استان‌های مرکزی و شمالی کشور دارد.

هدف این پروژه برقراری ارتباط به دو شهرستان آبدانان و دره‌شهر، حذف نقاط حادثه‌خیز در این محور ارتباطی و اتصال استان ایلام از مسیر شهرستان‌های دره‌شهر، آبدانان به استان خوزستان و کاهش 70 کیلومتری این مسیر بود که بعد از سال‌ها همچنان بلاتکلیف و در زمره پروژه‌های ناتمام استان ایلام قرار داد.

مسئولین بارها از این طرح بازدید کرده‌اند و هربار وعده‌ای برای حل مشکلات مالی و اعتباری پروژه داده‌اند، اما هیچکدام محقق نشده است؛ اما با توجه به اهمیت این پروژه بایستی پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم را برای تکمیل آن به‌کار گیرند.

شناسه خبر 36665