شناسه خبر:34632
1399/10/13 11:11:12

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: شرکت مازوژن رازک کالا به‌عنوان واحد فناور برتر سال 99 در همدان موفق به تولید نخستین محیط کشت‌های مورداستفاده در آزمایشگاه‌های بیولوژی شد

بهداشت و سلامت از حوزه‌های مهم دنیای امروز است که تأثیرات گسترده‌ای بر ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورها می‌گذارد دراین‌بین تجهیزات پزشکی نقش مهمی را در امر تشخیص، درمان و آموزش پزشکی ایفا می‌کنند، به‌طوری‌که همواره وجود تجهیزات پزشکی با تعداد کافی و کیفیت مناسب در کشور موجب بهبود خدمات ارائه‌شده و عملکرد بهتر مراکز درمانی را در پی داشته است و از طرفی طبق مستندات موجود به لحاظ اقتصادی بر اساس رتبه‌بندی ریسک بازده، ایران پنجمین بازار جذاب منطقه برای تجارت تجهیزات پزشکی است.

به‌گونه‌ای که در حال حاضر ایران جزء معدود کشورهایی است که در تولید محصولات یک‌بارمصرف پزشکی به مرز خودکفایی رسیده است و حتی برخی از محصولات را به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

از سوی دیگر بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، در حال حاضر نزدیک به 45 درصد از نیاز داخلی به تجهیزات پزشکی توسط شرکت‌های ایرانی تولید می‌شود که این مسئله بیانگر نقش مهم این صنعت در توسعه و ایجاد اشتغال است.

از طرفی بر اساس آخرین اظهارنظرها و باوجود شرایط سخت اقتصادی، نزدیک به 510 شرکت در حال حاضر در این صنعت مشغول به‌کار هستند که با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان این رقم می‌تواند در سال‌های آتی افزایش پیدا کند. باوجود نوسانات مختلف در سال‌های اخیر، صادرات ایران در این زمینه رشد قابل‌توجهی داشته که حکایت از تلاش صنعتگران و متخصصان داخلی برای دستیابی به افق مطلوب در این صنعت دارد.

حال ضروری است که در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید نام‌گذاری شده است، باید مسیر را برای رشد و توسعه این صنعت، بیش‌ازپیش، هموار کرد. ایشان در سخنرانی سالانه خود، رونق و به‌تبع آن جهش تولید را در رفع معضل بیکاری، افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم مؤثر دانستند. در این میان، صنعت تجهیزات پزشکی با توجه به ارزش‌افزوده قابل‌توجه خود، می‌تواند نقش مؤثری در تحقق این اهداف داشته باشد در این میان، شرکت‌های کوچک و متوسط، نقش قابل‌توجهی در این زمینه به خود اختصاص دادند.

به دیگر سخن با توجه به اهمیت حوزه سلامت و درمان در رشد و اعتلای اقتصاد ملی و ضرورت ارتقای شاخص‌های بخش سلامت در جهت پیشرفت کشور و ارائه خدمات به‌روز سلامت به هم‌وطنان اخیراً یک واحد فناور همدانی با نام شرکت مازوژن رازک کالا توانسته است با تولید محیط کشت‌های مورداستفاده در آزمایشگاه‌های بیولوژی به‌عنوان فناور برتر استان در سال 99 انتخاب شود بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر‌آن شدیم تا گفت‌وگویی را با بنیامین جلیلی مدیرعامل این شرکت ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل شرکت مازوژن رازک کالا با اشاره به اینکه شرکت در سال 97 به ثبت رسیده گفت: این واحد فناور با استقرار در مرکز رشد دانشگاه بوعلی یکی پس از دیگری مراحل ترقی را برای رسیدن به جایگاه دانش‌بنیانی طی می‌کند.

بنیامین جلیلی با اشاره به اینکه این شرکت برای نخستین‌بار در کشور موفق به تولید محیط کشت شد که در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و بیولوژیکی کاربرد دارد گفت: دو نوع محیط کشت اصلی وجود دارد یکی از آن‌ها برای کشت سلولی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگری برای کشت میکروبیولوژیکی که برای رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری یا قارچ استفاده می‌شود.

     حوزه سلامت و صنایع غذایی مشتریان اصلی محصول

وی با اشاره به اینکه این محصول کارایی وسیعی در عرصه محیط آزمایشگاه و تشخیص طبی دارد اظهار کرد: علاوه بر این محیط کشت‌ها در بخش کنترل کیفی صنایع‌غذایی و کارخانجات نیز کاربرد داشته و به‌نوعی یکی از اصلی‌ترین مشتریان ما این بخش از صنایع خواهند بود.

وی با تأکید براینکه این واحد فناور نخستین تولیدکننده این محصول در کشور است اذعان کرد: درحال حاضر بنا به نیاز جامعه پزشکی و نیز صنایع غذایی این محصول از طریق واردات تأمین می‌شود حال‌آنکه پایه اصلی تولید این محصول مواد طبیعی است که امکان تولید آن در کشور موجود است.

این فناور برتر همدانی با اشاره به اینکه خوشبختانه ما توانستیم با استفاده از محصولات طبیعی همچون سیب‌زمینی، جو، گوشت و درعین‌حال دیگر مواد گیاهی اقدام به تولید و قالب‌سازی محیط کشت کنیم اذعان کرد: به‌واقع ما توانستیم برای نخستین‌بار اقدام به تولید محیط کشت‌های بومی کنیم.

جلیلی با بیان اینکه برای شروع به کار این واحد فناور چیزی حدود 200 میلیون تومان سرمایه به‌کار گرفتیم خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که فعالیت جدی این واحد فناور چیزی حدود دو سال است هنوز نتوانسته‌ایم دست به تولید انبوه و درعین‌حال اشتغال‌زایی رسمی بزنیم.

به بهانه نداشتن مجوز تسهیلات نمی‌دهند

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به شرایط مطلوب و درواقع رسیدن به مرحله تولید محصول نیازمند دریافت تسهیلات بودیم اما متأسفانه با این مهم، از سوی مرکز رشد به‌عنوان نهادی که حامی ماست به این دلیل که عنوان می‌شود هنوز شما مجوز تولید محصول ندارید موافقت نشد اذعان کرد: این درحالی‌ است که دریافت مجوز نیازمند طی فرایند و رسیدن به مرحله تولید است.

در مرحله تولید آزمایشگاهی متوقف شدیم

مدیرعامل شرکت مازوژن رازک کالا با تأکید براینکه تولید این محصول در فاز آزمایشی و نیمه‌تجاری است تأکید کرد: برای دریافت مجوز علاوه بر طی فرایندی در مسیر تولید با بروکراسی اداری نیز مواجه هستیم.

جلیلی با اشاره به اینکه کار دریافت مجوز در سازمان صنعت و معدن بسیار کند پیش می‌رود تصریح کرد: تأییدیه از سازمان محیط‌زیست و غذا و دارو خود حکایت دیگری است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ایراداتی که از سوی این دو نهاد گرفته می‌شود نامناسب بودن محل تولید محصول است تأکید کرد: درحال حاضر ما در مرکز رشد دانشگاه بوعلی سینا مستقر هستیم.

این فناور برتر همدانی با بیان اینکه معتقد هستند که این دستگاه‌ها می‌بایست خارج از این محیط و حتی خارج از شهر در محیط بزرگتر همچون محیط کارگاهی این فضای تولیدی شکل بگیرد تا تأییدیه‌های لازم را بتوانند صادر کنند تصریح کرد: این درحالی است که یقیناً تدارک دیدن شرایط این‌چنینی نیازمند هزینه و تأمین سرمایه است که درحال حاضر از توان ما خارج است.

جلیلی با اشاره به اینکه به‌نوعی قوانین دست‌وپا گیر و درعین‌حال نداشتن سرمایه ما را در مسیر تولید متوقف کرده است گفت: این درحالی است که در صورت موافقت با دریافت تسهیلات این واحد فناور توان این ‌را دارد که با تجهیز کارگاه و ماشین‌آلات و درعین‌حال به‌کارگیری افراد مجرب حتی کشور را به‌عنوان یک شرکت انحصاری از واردات بی‌نیاز کند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر مواد اولیه موردنیاز در داخل موجود است و خوشبختانه علیرغم نوسان قیمت همچنان توان تولید در کشور با توجه به اساس طبیعی کار (مواد طبیعی و گیاهی) فراهم است خاطرنشان کرد: مسئله اینجاست که تأمین ماشین‌آلات بیشتر و رسیدن به مرحله تولید مستلزم صرف هزینه است.

مدیرعامل شرکت مازوژن رازک کالا با اشاره به اینکه این محصول را در عرصه شناسایی بازارهای هدف پیش از بروز کرونا در چند نمایشگاه پزشکی و صنعتی در معرض دید متقاضیان گذاشتیم تصریح کرد: یقیناً با تجهیز کارگاه و تولید نمونه و ارسال آن برای مشتری‌ها رسیدن به بازار هدف داخلی میسر خواهد بود.

تبعیض در اعطای تسهیلات در شرایط مشابه

جلیلی با ابراز گلایه‌مندی از تبعیضی که در اعطای تسهیلات به واحدهای فناور اعمال می‌شود گفت: گرچه همراهی‌ها دراستان با واحدها فناور ستودنی است اما در این بحث (موافقت با اخذ تسهیلات) گاهی فعالان این عرصه شاهد تبعیض هستند زیرا در شرایط مشابه به واحدها فناوری که اعضای آن‌ها جزء هیئت‌علمی دانشگاه‌ها هستند بدون سخت‌گیری تسهیلات لازم پرداخت می‌شود.

     قیمت محصول تولیدشده نصف قیمت محصل واردات

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر محصولات تولیدشده در این واحد فناور به لحاظ صرفه اقتصادی یقیناً صرفه‌جویی ارزی بالایی را برای کشور رقم خواهد زد تصریح کرد: در صورت رسیدن به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه قیمت تمام‌شده محصول تولیدشده در کشور نصف قیمت محصول وارداتی است که نتیجه‌ای جز صرفه اقتصادی را برای کشور به‌ویژه در حوزه صنایع غذایی و سلامت نخواهد داشت.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد خوشبختانه فناوران همدانی در این واحد فناور توانسته‌اند با تولید یک محصول پرکاربرد در سال جهش تولید به‌واقع مهر تأیید را بر شعار سال یعنی جهش تولید بزنند اما این انتظار که یک واحد فناور مستقر در مرکز رشد بتواند خود بدون کمک گرفتن از تسهیلات بانکی و حمایت‌های دستگاه‌ها متولی به مرحله تولید انبوه محصول و تجاری‌سازی آن برسد غیرقابل‌انتظار است و برای رسیدن به این مطلوب می‌بایست بستر را برای آن‌ها فراهم کرد بنابراین انتظار می‌رود نهادهای متولی همچون مرکز رشد و به‌تبع پارک علم و فناوری برای فعالیت‌های این‌چنینی تمایزی از دیگر فعالیت‌ها قائل شده و در حد توان همراهی لازم را برای رسیدن به مرحله تولید محصول با واحدهای فناور این‌چنینی داشته باشند.

از طرفی یقیناً می‌توان ازآنجایی‌که این محصول هم در عرصه سلامت و هم در عرصه صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد دستگاه‌های متولی همچون سازمان غذا و دارو و سازمان صنعت نسبت به سرمایه‌گذاری و حمایت ویژه از این واحد فناور وارد عرصه شوند و نسبت به تأمین نیاز این واحد فناور اقدام کنند زیرا رسیدن به تولید محصولی که ما را از واردات بی‌نیاز کنند به‌نوعی هدف غایی در عرصه تحقق شعار سال است.

شناسه خبر 34632