شناسه خبر:23394
1399/3/26 00:00:45

سپهرغرب، گروه خبر: داغ مرگ زن آلونک‌نشین کرمانشاهی، برای بسیاری از شهروندان سنگین بود. در این میان اما زمین‌خواران زیادی هم سیاه‌پوش شده و خود را در صف اول صاحبان ‌عزای «آسیه پناهی» جا داده‌اند، هم‌زمان فرصت را هم غنیمت شمرده و به جان اراضی عمومی و ملی افتاده‌اند.

عزاداران جعلی خانم پناهی، فرصت فضای احساسی مرگ او را غنیمت شمرده و در چند هفته اخیر، باشدت بیشتری به جان اراضی عمومی و ملی کرمانشاه افتاده‌اند و در حال بالا کشیدن و تغییر کاربری زمین‌های باارزش هستند.

از زمان مرگ این زن هم سستی محسوسی به جان بخشی از دستگاه‌های مسئول افتاده و فضای سنگین مرگ او بسیاری از متولیان مقابله با زمین‌خواری به‌ویژه اجراییات شهرداری را دلسرد یا زمین‌گیر کرده است که گویا از پیامدهای برخورد با زمین‌خواران می‌ترسند.

برای پایان‌دادن به این فضای احساسی بود که دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه هشدار داد: رسیدگی به پرونده مرگ خانم پناهی به هیچ‌وجه نباید مانع اجرای وظایف دستگاه‌های متولی باشد و دستگاه قضایی هم با تمام توان از مقابله قانونی با زمین‌خواران و متجاوزان به اموال عمومی حمایت می‌کند.

شهرام کرمی از همه دستگاه‌های مسئول در مقابله با زمین‌خواری خواست که با قاطعیت، وظایف خود را اجرا کنند و جلوی سودجویان بگیرند.

محمد جهانیان، بازرس کل استان کرمانشاه هم گرچه نحوه برخورد اجراییات شهرداری با تخلف خانم پناهی را نادرست دانست، اما تأکید کرد: ما از اقدام قانونی شهرداری برای رفع تخلف و مقابله با زمین‌خواری حمایت می‌کنیم، به‌ویژه اینکه شهرک‌های کرمانشاه در معرض سوءاستفاده افراد متخلف است.

      اجراییات توجیه شده، اما نباید بی‌انگیزه شود

از سوی دیگر فرماندار شهرستان کرمانشاه هم خبر داد که اجراییات شهرداری کرمانشاه، برای اجرای قانون در چارچوب اسلامی و اخلاقی توجیه شده‌اند اما ماجرای خانم پناهی، نباید سبب ترس و بی‌انگیزگی آنان شود.

فضل‌الله رنجبر با اشاره به سوءاستفاده عده‌ای از متخلفان از فضای کنونی گفت: نباید اجازه گستاخی به متخلفان داده شود و باید به‌گونه‌ای عمل شود که آنان احساس ناامنی کنند.

      ماجرا فراتر از شهرداری است

سودجویی زمین‌خواران فقط به حوزه شهرداری محدود نیست و پیکر منابع طبیعی و اراضی کشاورزی استان هم روزبه‌روز خراش‌های بیشتری از چنگال متجاوزان برمی‌دارد.

چنانچه به‌تازگی زمین‌خواران به احداث خانه‌باغ و ویلاسازی در پوشش گلخانه روی آورده‌اند؛ یعنی پس از گرفتن مجوز گلخانه‌های چند هکتاری از جهاد کشاورزی، به جای ساختن گلخانه و تولید محصول، با خیال راحت زمین‌ها را به قطعات کوچک تقسیم کرده و پس احداث خانه‌باغ و ویلا، آن‌ها را به قیمت‌های میلیاردی می‌فروشند.

بنابر اعلام دادستانی کرمانشاه، 100 هکتار از اراضی کشاورزی فقط در مرکز شهرستان استان، آن هم طی 2 ماه 99 به باغ و ویلا تبدیل شده بود که البته همه 450 فقره ساخت‌وساز غیرقانونی آن‌ها تخریب شد.

با این حال یوسفوند، نماینده دادستان کرمانشاه در امور حفاظت از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی، تخلفات باقی‌مانده را چندین برابر موارد رفع تخلف شده دانسته است.

      مردم منتظر اجرای قانون

تأکید رئیس کل دادگستری کرمانشاه در دومین جلسه شورای اراضی ملی و منابع طبیعی استان نیز در همین راستا بود: شهرداری، آب منطقه‌ای، جهاد و راه‌وشهرسازی باید قانون را اجرا کنند و به هیچ عنوان نباید از وظایف خود سرباز بزنند.

پرویز توسلی‌زاده، دادستان‌های شهرستان‌های استان را هم موظف به حمایت از دستگاه‌های مسئول در مقابله با زمین‌خواری و تغییر کاربری‌ها کرد.

اکنون باید دید که دستگاه‌های مسئول به‌ویژه شهرداری و جهاد کشاورزی، چگونه مانع جولان زمین‌خواران به‌ویژه متجاوزان گردن‌کلفت می‌شوند و حق بیت‌المال را از گلوی آنان بیرون می‌کشند؛ به‌ویژه اینکه دستگاه قضایی استان هم قول حمایت خاصی را به این دستگاه‌ها داده است.

پس از مرگ خانم پناهی، بسیاری از شهروندان خواستار اولویت‌بندی شهرداری، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در اجرای قانون و ابتدا رفتن به سراغ سرمایه‌داران متخلف شده‌اند؛ پیش از آنکه بر اقشار کم‌بضاعت سخت‌گیری کنند.

یک‌میلیون و 717 هزار هکتار از مساحت استان 2 میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که 527 هزار هکتار آن را جنگل و یک‌میلیون و 190 هزار هکتار دیگر را مراتع تشکیل می‌دهند. همچنین حدود 900 هزار هکتار از زمین‌های استان کشاورزی است، اما سال‌به‌سال تجاوز زمین‌خواران به آن‌ها بیشتر می‌شود.

شناسه خبر 23394