شناسه خبر:13960
1398/8/25 10:19:46

سپهرغرب، گروه خبر: معاون اقتصادی رئیس جمهوری با اشاره به اینکه مرز باشماق از لحاظ استراتژیکی برای ایران بسیار حائز اهمیت است، گفت: ظرفیت چند برابر شدن مراودات تجاری در مرز باشماق وجود دارد.

محمد نهاوندیان روز پنجشنبه در سی و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کردستان اظهار داشت: حجم مراودات تجاری از این مرز قابل توجه است و پتانسیل چند برابر شدن آن هم وجود دارد و این مهم باید از سوی استاندار کردستان پیگیری شود.

وی افزود: یکی از اهداف ساماندهی و ایجاد مدیریت واحد مرزی کاهش زمان معطلی کامیون‌ها در مرز است.

نهاوندیان با اشاره به اینکه تجارت یکی از مزیت‌های اصلی توسعه اقتصادی کردستان است، گفت: با توجه به این مهم پروژه‌های تاثیرگذاری هم چون منطقه آزاد تجاری و شهرک صنعتی مشترک بین ایران و عراق در کردستان پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: برپایی نمایشگاه تولیدات ایرانی در اقلیم کردستان عراق باید جزء اولویت‌های نخست سازمان توسعه تجارت قرار گیرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور درخصوص احداث نمایشگاه بین‌المللی در کردستان گفت: عملیات احداث این نمایشگاه باید تا قبل از پایان سال جاری در سنندج آغاز شود و اگر مشکلی در انتقال سند آن وجود دارد دستگاه‌های اجرایی موظف به برطرف کردن آن هستند.

طرح گواهی اعتبار مولد تا پایان آبان امسال اجرایی می‌شود

نهاوندیان نقش بانک در توسعه استان کردستان را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: بانک صنعت و معدن باید در این استان اهتمام، تلاش و همکاری بیشتری داشته باشد.

وی بر تشکیل جلسه ویژه برای پیگیری پروژه‌های بزرگ استان تاکید کرد و گفت: نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش به دلیل تلاطم‌های بوجود آمده در اقتصاد کشور نه تنها در کردستان بلکه در دیگر استان‌ها نیز افزایش یافته است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور از اجرای طرح گواهی اعتبار مولد برای رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی خبر داد و یادآور شد: در گذشته تولیدکنندگان با چک و تسهیلات بانکی مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز خود را خریداری می‌کردند اکنون در این رابطه محدودیت دارند.

نهاوندیان با بیان اینکه برای رفع این مشکل از این به بعد تولیدکنندگان به بانک معرفی و با تضمین بانک گواهی اعتبار به آنها داده می‌شود، اضافه کرد: در طول زنجیره ارزش، اوارق بهادار جای پول نقد را می‌گیرد که تورم‌زا هم نیست و این روش به کمک واحدهای تولیدی می‌آید.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: کلیات این طرح در شورای پول و اعتبار تایید شده است و تا پایان آبان امسال اجرایی می‌شود.

نهاوندیان در بخش دیگری با اشاره به اینکه سیاست دولت پنجره واحد است، گفت: پنجره واحد معدن را وزارت صنعت، معدن و تجارت ساماندهی کند تا معدنکار و سرمایه‌گذار مجبور نشود به هر دستگاهی مراجعه کند.

وی اظهار داشت: رابطه تعامل دوسویه بین مدیران بخش خصوصی و مسئولان دولتی با برگزاری نشست شورای گفتگو ایجاد شده و این نعمت بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اعلام اینکه توسعه کردستان از منظر ملی و استراتژیک جزء اولویت کشور است، گفت: این استان با سرمایه عظیم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای است.

نهاوندیان اضافه کرد: قدم اساسی در مسئله تخصیص آب به 96 هزار هکتار و توجه به سرمایه‌گذاری کشاورزی این استان برداشته شده است.

وی با اشاره به اینکه سرآمدی کردستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله گندم برای کشور شناخته شده است، افزود: توسعه صنایع تبدیلی باید مدنظر قرار گیرد و رفع مشکلات این حوزه دنبال شود.

معرفی سنندج به عنوان شهر مقصد گردشگری در اجلاسیه جهانی 2020

معاون اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: اتاق بازرگانی سنندج به همراه مسئولان استان اقدام به برگزاری همایش جلب سرمایه‌گذار و فراخوان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی کنند.

نهاوندیان افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان را در این همایش به خوبی معرفی و دستگاه‌ها هم مشوق‌های لازم را اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه کردستان دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری است، اظهار داشت: قرار شده در اجلاس جهانی گردشگری که سال 2020 در ایران برگزار می‌شود سنندج به عنوان شهر مقصد گردشگری مطرح شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه پروژه‌های گردشگری استان تا آن زمان تسریع شود، یادآور شد: این اقدام جایگاه ممتازی به گردشگری استان خواهد داد.

افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران دسیسه دشمنان است

نهاوندیان اظهارکرد: دسیسه‌های تحریمی افزایش ریسک سرمایه‌گذاران در ایران است و در مقابل ما باید هوشمندانه در راستای کاهش این ریسک تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: امنیت سرمایه‌گذاری در کشور را باید ارتقا دهیم و آنچه به این مهم لطمه می‌زند فساد است و باید هدفمند با فساد مبارزه کنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: از سال 92 تا 96 توفیق اقتصادی در کشور حاصل شد که در نتیجه آن تورم یک رقمی و رشد اقتصادی هم مثبت شد و این نشان داد اقتصاد ایران می‌تواند به ریل رشد پایدار برگردد.

نهاوندیان یادآور شد: التهابات ارزی بعد از یک سال و نیم مهار شده و علائم برگشت به ثبات آن وجود دارد.

شناسه خبر 13960