رسانهها حلقه اتصال دانشگاه و صنعت باشند
محمود پریپور در حاشیه بازدید از غرفه روزنامه سپهرغرب در جشنواره و نمایشگاه رسانههای غرب کشور (هگمتانه) ضمن تشریح فعالیتهای دانشگاه در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت، از اجرای طرحهای مشترک پژوهشی، امضای تفاهمنامه با صنایع بزرگ استان، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کارخانهها و برنامههای فرهنگی-رفاهی دانشجویان خبر داد.
رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به مأموریتگرایی این دانشگاه در پیوند با بخش صنعت، گفت: دانشگاه صنعتی از آغاز تلاش کرده است در مسیر تقویت همکاریهای پژوهشی و فناورانه با صنایع گام بردارد. در همین راستا با کارخانهها و شرکتهای مختلف استان مکاتبه کردیم تا مشکلات و نیازهایشان در حوزههای فنی و مدیریتی را شناسایی کنیم؛ هدف ما هم ارائه راه حلهای علمی برای رفع موانع تولید بوده و هم بهینهسازی فرآیندها در زمینه نیروی انسانی، هزینهها و ارتقای کیفیت محصولات.
وی افزود: در همین چارچوب، تفاهمنامههای زیادی با شرکتهای حوزههای مختلف امضا شد تا دانشگاه در قالب پژوهشهای کاربردی، به این مجموعهها کمک کند؛ همچنین چند نفر از دانشجویان از ابتدای ورود به دانشگاه با حمایت این شرکتها بهعنوان بورسیه پذیرفته شدند تا پس از فراغت از تحصیل، در همان مجموعه مشغول به کار شوند. این اقدام، نمونهای موفق از هدایت هدفمند دانشجویان به بازار کار است.
پریپور ادامه داد: با توجه به دارا بودن رشتههای صنعتی و آزمایشگاههای تخصصی، دانشگاه صنعتی همدان درصدد است به آزمونه خدمات آزمایشگاهی شرکتهای مرتبط با مواد معدنی و شرکت ایمیدرو در غرب کشور تبدیل شود؛ درحال حاضر نیز اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه در دو طرح تحقیقاتی و سرمایهگذاری ایمیدرو در استان، مشارکت فعال دارند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت همکاری دانشگاه با حوزه سفال و صنایع دستی لالجین گفت: درحال حاضر پروژه مشخصی در این حوزه اجرا نشده، زیرا لازم است در جلسات مشترک با سفالگران و کارشناسان، بررسی شود که دانشگاه در کدام بخش میتواند بهصورت هدفمند ورود کند. بهویژه در زمینههای مهندسی شیمی، مواد، کیفیت رنگ، ضخامت و ماندگاری رنگها، ظرفیت علمی خوبی داریم که میتواند به توسعه محصولات سفالی کمک کند.
به گفته رئیس دانشگاه صنعتی همدان، این دانشگاه دارای بیش از دو هزار و 500 دانشجو در چهار رشته کارشناسی شامل سیستمهای انرژی، نانوشیمی، مهندسی پزشکی و مهندسی مواد است.
وی افزود: بازار کار این رشتهها بهویژه در حوزههای معدن، مواد و مهندسی پزشکی بسیار مطلوب است؛ بهگونهای که طبق آخرین آمار، 65 درصد فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی همدان جذب بازار کار شدهاند.
پریپور رسانهها را یاریگر نهاد علم و صنعت دانست و تأکید کرد: رسانه میتواند در سه محور نقشآفرینی کند؛ معرفی دانشگاه و رشتههای آن، معرفی متقابل نیازهای صنعت و دانشگاه به یکدیگر و نیز انعکاس عملکرد دانشگاه برای آگاهی عمومی. همکاری رسانهای دقیق باعث میشود مسیر ارتباط صنعت و دانشگاه شفافتر و اثربخشتر شود.
وی همچنین با اشاره به فعالیتهای فرهنگی دانشگاه، اظهار کرد: در هفته گذشته بیش از 25 برنامه فرهنگی، ورزشی و آموزشی برای دانشجویان برگزار شد. یکی از این برنامهها با نام شهردخت استقبال گسترده مواجه شد؛ صبح روز جمعه دانشجویان از ساعت هفت صبح در قالب یک برنامه مفرح شرکت کردند، خوردن صبحانه جمعی داشتند و سپس تا ظهر در شهربازی و مجموعههای ورزشی به فعالیت پرداختند. بعدازظهر نیز برنامهای با حضور دو بانوی نمونه استان و یک روانشناس برگزار شد که در آن درباره موفقیت، برنامهریزی فردی و نشاط اجتماعی گفتوگو شد. این برنامه ازنظر گستره و کیفیت در سطح استان و حتی کشور، کمنظیر بود.
پریپور تأکید کرد: دانشگاه صنعتی همدان با بهرهگیری از توان علمی اساتید خود، میکوشد نیازهای صنعت استان را پاسخ دهد و با تکیه بر دانش بومی، به یکی از دانشگاههای اثرگذار در توسعه علمی و صنعتی غرب کشور تبدیل شود.