افزایش 3 برابری ارزش صادرات درصورت حذف خامفروشی
معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران از اجرای طرح «ارزیابی آمادگی صادرات» برای شرکتهای کوچک و متوسط با حمایت سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد و گفت: اکنون متوسط ارزش هر تُن کالای صادراتی ایران بین 370 تا 380 دلار است و اگر خامفروشی کنار گذاشته شود، این عدد میتواند به حدود یکهزار و 200 دلار برسد.
امیر روشنبخش روز شنبه با اشاره به پژوهشهای صورتگرفته در سازمان توسعه تجارت ایران، ابراز کرد: در دنیا بهویژه در چین، 60 درصد صادرات توسط واحدهای کوچک و متوسط (SME) انجام میشود. این واحدها 90 درصد از تولید ناخالص داخلی چین و 80 درصد اشتغال این کشور را بهعهده دارند؛ همچنین در کشورهایی مانند آلمان نیز 99 درصد شرکتها کوچک و متوسط هستند. این کشورها صادرات واقعی خود را براساس کالاهایی با ارزشافزوده بالا و نهایی پایهگذاری کردهاند، به همین دلیل علاوهبر افزایش درآمد ملی، شاهد اشتغال پایدار در این کشورها نیز هستیم.
وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران با یک نگاه بنیادی طرحی را با عنوان «ارزیابی آمادگی صادرات Export Readiness Assessment - ERA» برای حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط راهاندازی کرده است، تصریح کرد: در بررسیهای ما مشخص شد بسیاری از این شرکتها دانش صادراتی ندارند، اما تمایل دارند وارد این حوزه شوند؛ از اینرو در این طرح شرکتهایی که ارزیابی آمادگی صادرات را با موفقیت پشت سر بگذارند، میتوانند وارد بازار صادراتی شوند و اگر آمادگی لازم را نداشته باشند، در زنجیرهای از همکاری با شرکتهای مدیریت صادراتEMCها قرار میگیرند تا صادرات از طریق این شرکتها انجام شود.
معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این مدل همکاری برای نخستینبار بهصورت کشوری پیادهسازی میشود؛ بهطور مثال، اگر شرکتی بخواهد به روسیه صادرات داشته باشد، میتواند از خدمات شرکتهای مدیریت صادرات که در روسیه مستقر هستند و بازار آنجا را بهخوبی میشناسند، استفاده کند؛ این شرکتهای مدیریت صادرات با بررسی بازار هدف، نیازهای بستهبندی، استانداردها و سلیقه مصرفکننده در آن کشور را به تولیدکننده منتقل میکنند تا کالای تولیدشده متناسب با نیاز آن بازار باشد.
روشنبخش تأکید کرد: این رویکرد باعث میشود هم شرکتهای کوچک و متوسط تقویت هم محصولات آنها بهصورت صادراتمحور تولید شوند؛ از سوی دیگر، افزایش کیفیت داخلی نیز بهبود پیدا میکند. وقتی محصولات با کیفیت و صادراتمحور تولید شوند، بازارهای بیشتری برای آنها ایجاد خواهد شد و اشتغال در کشور نیز توسعه خواهد یافت. بهعنوان مثال، درحال حاضر متوسط ارزش هر تُن کالای صادراتی ایران بین 370 تا 380 دلار است؛ اگر خامفروشی کنار گذاشته شود، این عدد میتواند به حدود یکهزار و 200 دلار برسد، یعنی نزدیک به سه برابر.
این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر اینکه اکنون ظرفیتهای قانونی برای توسعه صادرات ایجاد شده است، گفت: راهاندازی کنسرسیومهای صادراتی، شرکتهای شتابدهنده صادراتی و تقویت شرکتهای مدیریت صادرات، در قالب آییننامههایی برای برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده است؛ با این اقدامات، شرکتهای کوچک و متوسط دیگر نیازی ندارند که بهصورت مستقیم درگیر فرآیندهای پیچیده صادراتی شوند، بلکه میتوانند بر تولید و بهبود کیفیت تمرکز کنند و صادرات را به شرکتهای تخصصی مدیریت صادرات بسپارند.
وی با اشاره به استقرار شورای عالی صادرات در سازمان توسعه تجارت ایران، اضافه کرد: این شورا میتواند نقش تنظیمگری را ایفا کند تا این استراتژی توسعه صادرات در بخش شرکتهای کوچک و متوسط بهخوبی پیادهسازی شود؛ رایزنهای بازرگانی ما در کشورهای هدف نیز براساس آمار تجاری و نیازسنجیهای انجامشده انتخاب شدهاند و بخشی از زنجیره توسعه صادرات هستند. آنها ضمن مطالعه بازار هدف، اطلاعات را به کشور منتقل میکنند تا سازمان و بخش خصوصی بتوانند براساس آن سیاستگذاری دقیقتری انجام دهند. همکاری بخش خصوصی در این مسیر همواره تعیینکننده بوده و خواهد بود.
امیر روشنبخش روز شنبه با اشاره به پژوهشهای صورتگرفته در سازمان توسعه تجارت ایران، ابراز کرد: در دنیا بهویژه در چین، 60 درصد صادرات توسط واحدهای کوچک و متوسط (SME) انجام میشود. این واحدها 90 درصد از تولید ناخالص داخلی چین و 80 درصد اشتغال این کشور را بهعهده دارند؛ همچنین در کشورهایی مانند آلمان نیز 99 درصد شرکتها کوچک و متوسط هستند. این کشورها صادرات واقعی خود را براساس کالاهایی با ارزشافزوده بالا و نهایی پایهگذاری کردهاند، به همین دلیل علاوهبر افزایش درآمد ملی، شاهد اشتغال پایدار در این کشورها نیز هستیم.
وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران با یک نگاه بنیادی طرحی را با عنوان «ارزیابی آمادگی صادرات Export Readiness Assessment - ERA» برای حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط راهاندازی کرده است، تصریح کرد: در بررسیهای ما مشخص شد بسیاری از این شرکتها دانش صادراتی ندارند، اما تمایل دارند وارد این حوزه شوند؛ از اینرو در این طرح شرکتهایی که ارزیابی آمادگی صادرات را با موفقیت پشت سر بگذارند، میتوانند وارد بازار صادراتی شوند و اگر آمادگی لازم را نداشته باشند، در زنجیرهای از همکاری با شرکتهای مدیریت صادراتEMCها قرار میگیرند تا صادرات از طریق این شرکتها انجام شود.
معاون ارتقای کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این مدل همکاری برای نخستینبار بهصورت کشوری پیادهسازی میشود؛ بهطور مثال، اگر شرکتی بخواهد به روسیه صادرات داشته باشد، میتواند از خدمات شرکتهای مدیریت صادرات که در روسیه مستقر هستند و بازار آنجا را بهخوبی میشناسند، استفاده کند؛ این شرکتهای مدیریت صادرات با بررسی بازار هدف، نیازهای بستهبندی، استانداردها و سلیقه مصرفکننده در آن کشور را به تولیدکننده منتقل میکنند تا کالای تولیدشده متناسب با نیاز آن بازار باشد.
روشنبخش تأکید کرد: این رویکرد باعث میشود هم شرکتهای کوچک و متوسط تقویت هم محصولات آنها بهصورت صادراتمحور تولید شوند؛ از سوی دیگر، افزایش کیفیت داخلی نیز بهبود پیدا میکند. وقتی محصولات با کیفیت و صادراتمحور تولید شوند، بازارهای بیشتری برای آنها ایجاد خواهد شد و اشتغال در کشور نیز توسعه خواهد یافت. بهعنوان مثال، درحال حاضر متوسط ارزش هر تُن کالای صادراتی ایران بین 370 تا 380 دلار است؛ اگر خامفروشی کنار گذاشته شود، این عدد میتواند به حدود یکهزار و 200 دلار برسد، یعنی نزدیک به سه برابر.
این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر اینکه اکنون ظرفیتهای قانونی برای توسعه صادرات ایجاد شده است، گفت: راهاندازی کنسرسیومهای صادراتی، شرکتهای شتابدهنده صادراتی و تقویت شرکتهای مدیریت صادرات، در قالب آییننامههایی برای برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده است؛ با این اقدامات، شرکتهای کوچک و متوسط دیگر نیازی ندارند که بهصورت مستقیم درگیر فرآیندهای پیچیده صادراتی شوند، بلکه میتوانند بر تولید و بهبود کیفیت تمرکز کنند و صادرات را به شرکتهای تخصصی مدیریت صادرات بسپارند.
وی با اشاره به استقرار شورای عالی صادرات در سازمان توسعه تجارت ایران، اضافه کرد: این شورا میتواند نقش تنظیمگری را ایفا کند تا این استراتژی توسعه صادرات در بخش شرکتهای کوچک و متوسط بهخوبی پیادهسازی شود؛ رایزنهای بازرگانی ما در کشورهای هدف نیز براساس آمار تجاری و نیازسنجیهای انجامشده انتخاب شدهاند و بخشی از زنجیره توسعه صادرات هستند. آنها ضمن مطالعه بازار هدف، اطلاعات را به کشور منتقل میکنند تا سازمان و بخش خصوصی بتوانند براساس آن سیاستگذاری دقیقتری انجام دهند. همکاری بخش خصوصی در این مسیر همواره تعیینکننده بوده و خواهد بود.
ارسال
نظر
*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد
نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین
(فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر
شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای
نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.