شناسه خبر:81405
1403/1/29 08:04:06

رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «همدان آزمون کاوشگر» با بیان اینکه دستگاه تست کشش و فشار یونیورسال در مجموعه ما برای رفع خلأهای موجود کشور تولید شده است، گفت: تست کشش و فشار یونیورسال برای سنجش استحکام مواد استفاده می‌شود و در صنایع مختلفی همچون غذایی، متالوژی، عمران، مکانیک و کشاورزی کاربرد دارد.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

سال 1389 با تصویب قانون «حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات»، گسترده‌ترین برنامه دولت برای حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در سال‌های اخیر رقم خورد.
موضوعات مهمی نظیر تشکیل کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان در این قانون مورد توجه قرار گرفته است که کمک بزرگی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی است تا بتوانند از دانش خود تولید ثروت کنند.

مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در سایر دستگاه‌ها اقدام به ایجاد حمایت‌های متنوعی به‌منظور توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیان کرده است که درمجموع بیش از 110 عنوان را شامل می‌شود.

براساس آمار ارائه‌شده توسط معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌اکنون در کشور 833 شرکت دانش‌بنیان فناور یعنی شرکت‌های دانش‌بنیانی که در آخرین اظهارنامه خود بیش از 50 میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته باشند و سهم فروش دانش‌بنیان آن‌ها بیشتر از 50 درصد باشد، 6 هزار و 643 شرکت دانش‌بنیان نوپا یعنی شرکت‌های دانش‌بنیانی که اظهارنامه مالیاتی ندارند یا براساس آخرین اظهارنامه مالیاتی خود کمتر از 50 میلیارد ریال درآمد عملیاتی دارند و دو هزار و 303 شرکت دانش‌بنیان نوآور یعنی شرکت‌های دانش‌بنیانی که در آخرین اظهارنامه خود بیش از 50 میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته باشند و سهم فروش دانش‌بنیان آن‌ها کمتر از 50 درصد باشد، در کشور مشغول فعالیت هستند.

دانش‌بنیان‌ها در اصل آنچه که تاکنون از طریق واردات و خرید از سایر کشورها تأمین می‌شد را با تکیه بر دانش و توانایی‌های داخلی تولید می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها نوآوری‌هایی دارند که در جهان بی‌نظیر است؛ این محصولات نسبت به نمونه‌های خارجی با قیمت مناسب‌تری توزیع می‌شوند و دیگر نگرانی تحریم برای آن‌ها وجود ندارد.

طبق آمار ارائه‌شده در سایت پارک علم و فناوری همدان 370 واحد و مؤسسه فناور و 10 مرکز رشد و فناور با ایجاد اشتغال برای دو هزار و 700 نفر در استان مشغول به فعالیت هستند.

حال با توجه به اهمیت موضوع سری به یکی از این واحدهای درحال فعالیت زدیم و با حسین جعفری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «همدان آزمون کاوشگر» گفت‌وگو کردیم که در ادامه نتیجه را می‌خوانید:

رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «همدان آزمون کاوشگر» با بیان اینکه دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک است، گفت: شرکت همدان آزمون از سال 98 تأسیس شد و در زمینه طراحی و تولید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی شروع به فعالیت کرد.

* ساخت دستگاه تست کشش و فشار برای رفع خلأهای موجود کشور

حسین جعفری درخصوص دستگاه تست کشش و فشار یونیورسال که بعد از چندسال زحمت مداوم توسط این شرکت تولید شده تا بتواند خلأهایی که در کشور وجود داشت را رفع کند، اظهار کرد: درحال حاضر نمونه داخلی مشابه دستگاه با چنین کیفیتی وجود ندارد و دستگاه ازنظر کیفیت با نمونه‌های خارجی مطابقت دارد؛ ضمن اینکه قیمت آن نسبت به نمونه‌های داخلی و خارجی مناسب‌تر است.

وی در ادامه افزود: تست کشش و فشار یونیورسال برای سنجش استحکام مواد استفاده می‌شود و در صنایع مختلفی همچون غذایی، متالوژی، عمران، مکانیک و کشاورزی کاربرد دارد که با توجه به کاربرد آن و مؤلفه‌هایی که به کاربر ارائه می‌دهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* محصولات تولیدی ما دارای انواع مختلف است

رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «همدان آزمون کاوشگر» با اشاره به اینکه طی این چندسال محصولات مختلفی تولید کرده‌ایم، تصریح کرد: مثلاً مخازن خلأ و فشار که برای حباب‌گیری برخی مواد پلیمری استفاده می‌شود و در صنایع مختلف دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. خریداران این دستگاه اغلب خانم‌هایی هستند که در منزل خود یک کار کوچک راه‌اندازی کرده‌اند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

جعفری درخصوص دیگر دستگاهی که در این شرکت تولید می‌شود توضیح داد: دستگاه میز ویبره دیگر محصول شرکت ما بوده که برای حباب‌گیری محصولات گچی استفاده می‌شود که کاربرد کارگاهی و نیمه‌کارگاهی دارد.

* ما با دستگاه بینی الکترونیک دانش‌بنیان شدیم

وی با بیان اینکه دستگاه بینی الکترونیک که شرکت از طریق آن دانش‌بنیان شده دیگر محصول ما است، افزود: این دستگاه بیشتر برای موارد پژوهشی استفاده می‌شود که از چندین سنسور گازی تشکیل شده و برای کارهای مختلف و به‌خصوص برای تقلب‌سنجی و اصالت‌سنجی مواد از آن استفاده می‌شود.

* تولید حدود 50 نوع مختلف نمونه‌بردارهای حبوبات و غلات در شرکت دانش‌بنیان «همدان آزمون کاوشگر»

رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «همدان آزمون کاوشگر» دیگر دستگاه تولیدی این شرکت را نمونه‌بردارهای حبوبات و غلات معرفی کرد و گفت: حدود 50 نوع مختلف از این نمونه‌بردارها در مجموعه ما تولید شده که در کشور ازلحاظ تنوع بی‌نظیر است.

* تولید محصول بنا به سفارش کارخانه‌ها

جعفری با اشاره به اینکه ما به سفارش کارخانه‌ها و صنایع مختلف نیز یک‌سری دستگاه تولید می‌کنیم تا نیاز‌های آن‌ها را مرتفع کنیم، اظهار کرد: حدود 11 نوع محصول که هر یک حدود 40 تا 50 مدل مختلف است، در شرکت ما تولید می‌شود.

وی در ادامه به مشکلات پیش روی این شرکت پرداخت و اظهار کرد: یکی از مشکلات شرکت ما موضوع مربوط به حوزه مالیات است که ازنظر وقت و هزینه‌ای که دارد برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

* هنوز موفق به ثبت برند شرکت نشده‌ایم

رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «همدان آزمون کاوشگر» ثبت علامت و برند این شرکت را یکی از دغدغه‌های مجموعه برشمرد و افزود: چهار سال است که به دنبال ثبت برند خود هستیم، اما متأسفانه محقق نشده است و هنوز پاسخ درستی برای این موضوع ارائه نشده و هربار به ما اعلام می‌شود که ثبت برند به کمیسیون ارسال شده است! اما هنوز پاسخی مناسبی از اداره ثبت دریافت نکرده‌ایم.

* تسهیل در امر ضامن بانکی برای دانش‌بنیان‌ها، رونق را به دنبال خواهد داشت

جعفری با تأکید بر اینکه اگر سرمایه بیشتری در اختیار داشته باشیم موفق‌تر عمل خواهیم کرد، تأکید کرد: وام‌هایی که به‌صورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تعلق می‌گیرد، وثیقه سنگین و ضامن‌های زیادی می‌خواهند که تهیه این موارد برای ما سخت است و درصورتی که در این خصوص سخت‌گیری کمتری شود، تولید بیشتری خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه ما از ابتدا سعی کردیم محصولاتمان حرفی برای گفتن داشته باشند و برای طراحی آن‌ها وقت کافی درنظر گرفتیم، افزود: هم‌اکنون محصولات ما در کشور ازنظر کیفیت در رده اول و دوم قرار دارند و سعی کردیم تا قیمت مناسبی را نیز برای محصولاتمان درنظر بگیریم.

جعفری با بیان اینکه شرکت ما یک شرکت استارت‌آپی بوده و حدود چهار سال است که آغاز به فعالیت کرده، تصریح کرد: سال‌های اول راه‌اندازی شرکت درگیر طراحی و تولید بودیم و حدود یک‌ونیم سال است که وارد بازار فروش شده‌ایم و هم‌اکنون نیز از فروش خود راضی هستیم.

وی درخصوص میزان اشتغال‌زایی این شرکت توضیح داد: این شرکت برای 6 نفر به‌طور مستقیم و برای 15 نفر به‌طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده ‌است.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «همدان آزمون کاوشگر» شوک‌های اقتصادی و تغییر در قیمت مواد اولیه را از دیگر مشکلات این مجموعه برشمرد و اظهار کرد: این تغییر قیمت موجب شد تا ما برای فروش و سرمایه در گردش دچار مشکل ‌شویم.

وی افزود: نبود ثبات قیمت باعث خواهد شد تا ازنظر نیروی انسانی یک نفر را مسئول قیمت‌گذاری محصولات با تغییر در قیمت مواد اولیه کنیم، درصورتی که اگر این تغییرات سالانه بود، خیلی بهتر می‌شد.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت دانش‌بنیان «همدان آزمون کاوشگر» در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه برای پیشرفت کشور همه باید تلاش کنند، گفت: برای تولید نیاز نیست شما نابغه باشید، فقط لازم است پشتکار داشته باشید و تلاش کنید.

شرکت‌های دانش‌بنیان این‌روزها بسیاری از محصولات مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند و همین امر باعث شده تا خودکفا شویم و نگران تحریم نباشیم؛ حال آنکه تولید محصولات در کشور باعث خواهد شد برای تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز از متخصصان داخلی استفاده شود و در این خصوص نیز وابسته به دیگر کشورها نباشیم.

برندسازی و در اختیار گذاشتن سرمایه از طریق تسهیلات بانکی دو مؤلفه مهم برای معرفی و گسترش چنین شرکت‌هایی بوده و نیاز است تا متولیان امر در استان همدان اقدامات لازم برای تسهیل امور را انجام دهند و درکنار چنین شرکت‌هایی باشند تا زمینه اشتغال افراد بیشتری فراهم شود.

شناسه خبر 81405