شناسه خبر:79036
1402/11/12 09:50:48

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست دفتر امور اجتماعی استانداری کردستان گفت: امسال 370 میلیارد ریال برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به 18 دستگاه‌ فرهنگی استان تخصیص یافته است.

فرانک رستگارنسب روز چهارشنبه در شورای اجتماعی کردستان اظهار کرد: از این مبلغ، 80 میلیارد ریال آن از اعتبارات هزینه‌ای، 180 میلیارد ریال تملک دارایی و 130 میلیارد ریال از اعتبارات یارانه‌ای تأمین شده است.

وی یادآور شد: سازمان امور اجتماعی کشور، ساز و کار مشخص برای هزینه‌کرد این اعتبارات ابلاغ کرده و دستگاه‌های فرهنگی باید براساس آن عمل کنند.

سرپرست دفتر امور اجتماعی استانداری بر لزوم عدم موازی‌کاری دستگاه‌ها در انجام امور مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و افزود: معضل آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به‌واسطه افزایش توسعه یافتگی، بیشتر شده است.

رستگارنسب با بیان اینکه رشد آسیب‌های اجتماعی از الگوی خاصی پیگیری نمی‌کند، ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی کلاف پیچیده‌ای است که عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در بروز آن نقش دارند.

وی خانواده، آموزش و پرورش و رسانه سه نهاد مهم مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در این رابطه دارند و باید در کنار خانواده‌ها و دستگاه‌های فرهنگی باشند.

سرپرست دفتر امور اجتماعی استانداری کردستان تأکید کرد: دستگاه‌های فرهنگی اعتبارات تخصیصی را به‌صورت درست و کارشناسی شده در زمینه مقابله با کاهش آسیب‌های اجتماعی هزینه کنند تا سال آینده اعتبارات بیشتری به استان تخصیص یابد.

  ارجاع بیش از چهار هزار نفر به پزشک در قالب طرح مراقب سلامت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم به برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری با مشارکت و همکاری اداره کل بیمه سلامت استان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد.

دکتر فرزام بیدارپور با بیان اینکه بر اساس این برنامه، هر فردی باید پزشک خاص خودش را داشته باشد، افزود: این طرح ابتدا در سال 84 در روستاها و شهرهای زیر 20 خانوار جمعیت کشور شروع و سپس با مناطق شهری ادغام شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح بعدا تحت عنوان سلامت خانواده و نظام ارجاع در شهرها ادامه یافت، اضافه کرد: این طرح در سه فاز در شهرهای مختلف آغاز و برای افراد تحت پوشش بیمه سلامت، اجرا خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: طرح در فاز نخست شهرستان‌ دیواندره، فاز دوم بیجار و کامیاران و فاز سوم دیگر شهرستان‌های استان اجرا می‌شود.

بیدارتر به موافقت وزارت بهداشت با اجرای این طرح در استان به عنوان پایلوت اشاره کرد و گفت: طرح از اول مهرماه شروع شده و تاکنون 34 هزار و 574 نفر در استان برای دریافت خدمات طرح مراقب سلامت دعوت شدند که از این تعداد چهار هزار و 388 نفر به پزشک ارجاع داده شدند.

در این جلسه، تعدادی از نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی نیز به ارائه دیدگاه خود راجع به آسیب‌های اجتماعی پرداختند.

شناسه خبر 79036