شناسه خبر:78831
1402/11/7 11:41:42
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان مطرح کرد:

مردمی شدن مبارزه با فساد، عنصر مهم رشد جامعه

سپهرغرب-گروه خبر، سمیرا گمار: رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان گفت: مردمی شدن مبارزه با فساد عنصر مهم رشد جامعه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی چهارشنبه گذشته در نخستین آیین تجلیل از فعالان و کنشگران امر به معروف و نهی از منکر که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان برگزار شد، با بیان اینکه در دو سال اخیر ستاد امر به‌ معروف رتبه خوبی در سطح کشور کسب کرده است، گفت: اکنون در رتبه پنجم کشور در بخش‌های مختلف هستیم که این مهم قابل قدردانی است.
* هر چیزی که خارج از مسیر حق و عدالت باشد، فساد است
 
وی سپس افزود: ستاد در بخش زیرساخت‌ها و نیرو محدودیت بسیاری دارد، اما توفیقات بسیاری کسب کرده؛ بنابراین می‌طلبد همه مسئولان به این مهم توجه و کمبودها را رفع کنند.
 
نماینده‌ ولی‌ فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه پرونده‌های پیگیری‌شده توسط ستاد بسیار مهم و اثرگذار بوده، متذکر شد: جامعه‌ای که در آن فساد ریشه پیدا کند، از بین خواهد رفت. انبیا نیز برای زدودن فساد و قرار دادن جامعه در بستر رشد آمده‌اند.
 
حجت‌الإسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی مردمی شدن مبارزه با فساد را عنصر مهم رشد جامعه خواند و تأکید کرد: گاهی برخی از مردم بعضی از امور را فساد نمی‌دانند، برخی هم آن کارها را فساد می‌دانند، اما معتقدند دیگر نمی‌توان کاری کرد؛ بنابراین باید ذهنیت جامعه را نسبت به فساد عوض کرد، منکر باید منکر محسوب شود تا بتوان آن را اصلاح کرد.
 
وی مراقبت ذهنیت جامعه از معروف‌ها و منکرها را مسئله مهمی دانست و ابراز کرد: برای مثال اگر مدیری ترک فعل خود را فساد نداند، آن را اصلاح نخواهد کرد.
 
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان بیان کرد: هر چیزی که خارج از مسیر حق و عدالت باشد، فساد بوده و عدالت زیربنای تمام آموزه‌های دینی است. نباید فساد را به بی‌حجابیِ صرف تقلیل داد؛ اگرچه این مسئله نیز بسیار مهم است.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی ادامه داد: همه ما به‌مثابه امت باید در مقابل فساد بایستیم، اگر یکی از زنجیره‌ها از بین برود، قطعاً اثر نخواهد داشت.
 
وی عنوان کرد: باید اجازه بدهیم مردم با احساس امنیت فساد را به هر شکلی گزارش کنند. شهروندان ما باید به‌راحتی بتوانند حرف بزنند و نقد کنند؛ مهم‌تر از گزارش، دیدن نتیجه و پیگیری آن است.
 
نماینده ولی فقیه در استان همدان اذعان کرد: جامعه ما به‌طور کلی حساس در مقابل منکرات است. اگرچه در برخی میدان‌های جنگ شناختی امکان دارد دچار به‌هم‌ریختگی باشد، اما در بخش بزرگ خود حساس بوده و فساد را نمی‌پذیرد؛ اینجا باید بستر برای گزارش فراهم شود‌.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با این بیان که هر چقدر با مردم روراست باشیم نتیجه بهتر خواهد شد، ابراز کرد: گزارش از مردم و پیگیری از مسئولان؛ در این راستا اهتمام جدی به خرج دهید.
 
وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به تلاش دشمن برای کم‌رنگ کردن جلوه انتخابات در کشور، توضیح داد: تلاش دشمن در راستای شکل‌گیری معروف است یا منکر؟ تاکنون دشمن چقدر در جهت خیر و صلاح جامعه ما قدم برداشته است؟
 
نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: مردم در تعیین مصداق‌ها مخیر هستند و احدی حق ندارد حرفی بزند، اما لزوم مشارکت بسیار مهم بوده و همه باید در تحقق این معروف بزرگ که امروز در رأس قرار دارد، تلاش کنیم.
 
* امروز مطالبه‌گری نیاز به شبکه‌سازی دارد
 
فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم زمینه‌ساز جامعه صالحان که خدای متعال وعده آن را داده باشیم، عنوان کرد: مطالبه‌گران امر به معروف پای کار جنگ نرم بوده و شبانه‌روز خود را وقف آن کرده‌اند، بنده از همه عزیزان ممنونم.
 
سردار مظاهر مجیدی خاطرنشان کرد: شاید امروز ما باورمان نشده که درگیر یک جنگ تمام‌عیار ترکیبی هستیم، اگر این باور را پیدا کنیم نگاه، رفتار و تلاشمان قطعاً تفاوت خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: در جنگ سخت چون تقابل دو طرف علنی بود، باور وجود داشت، اما اکنون از این ذهنیت فاصله گرفته‌ایم و باید دید مردم چگونه طرف مقابل ما در جنگ نرم را مشاهده و درگیری در جنگ را باور خواهند کرد؛ باید برای تبیین این مهم تلاش کنیم.
 
فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با تأکید بر اینکه باور به وجود جنگ آرایش حضور ما را تعیین خواهد کرد، تصریح کرد: ما در این بخش نیاز به شبکه‌سازی داریم تا بتوانیم موفق باشیم و البته این کار بسیار دشوار است.
 
سردار مجیدی اظهار کرد: چهار وظیفه خودسازی، آمادگی اعتقادی، ورود به عرصه اجتماعی و فعالیت در این بخش نیاز جامعه امروز ما است و قرآن بر آن تأکید دارد.
 
وی با ابراز قدردانی از همه مطالبه‌گرانی که با وجود مشکلات متعدد در میدان حضور دارند، بر شبکه‌سازی گسترده در این بخش که ضامن موفقیت و پیروزی است، تأکید کرد.
 
فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان در خاتمه سخنان خود افزود: نصرت خدا پس از اخلاص و تلاش ما اتفاق می‌افتد و خداوند در وعده خود تخلف نخواهد کرد.
 
* تجلیل از 8 قشر فعال در احیای امر به معروف و نهی از منکر
 
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان نیز با اشاره به روایتی از امیر مؤمنان علی علیه‌السلام، گفت: تمام اعمال خوب و نیک به‌علاوه جهاد فی‌سبیل‌الله در مقابل فریضه امر به‌ معروف همچون دمی است در برابر یک دریای پهناور.
 
میثم صابریون سپس خاطرنشان کرد: امروز و در این آیین نکوداشت هشت قشر فعال ازجمله کنشگران عرصه حجاب و عفاف، فعالان حوزه آموزش‌ آمران به‌ معروف و ناهیان از منکر، اصحاب رسانه، مدیران دستگاه‌ها، اساتید و مربیان، وکلا و غیره در راستای اقامه و احیای دو فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر تجلیل می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه امر به معروف دو حوزه مردم بر مردم و مردم بر مسئولان را دارد، تصریح کرد: بسترسازی، تسهیلگری و پشتیبانی از آمران و ناهیان مطابق مواد قانونی در دستور کار ما قرار دارد.
 
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به صیانت از ماه مبارک رمضان و کمک به سازمان میراث فرهنگی در ابتدای سال‌ جاری، اظهار کرد: در این راستا 60 نفر برای حضور در چهار مکان گردشگری آموزش دیده و ایفای نقش کردند.
 
صابریون با اشاره به نیاز به آموزش تشکل‌ها، ابراز کرد: باید مطالبه‌گری مستمراً ادامه داشته باشد.
 
وی تأکید کرد: برخی مدیران همکاری لازم را برای حرکت به سمت تمدن‌سازی ندارند و برخی ادارات گمان می‌کنند این مسئله که ذیل دعوت به خیر تعریف می‌شود، به آنان مرتبط نیست.
 
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان افزود: در ایام‌الله دهه فجر از نرم‌افزار مطالبه‌گری رونمایی خواهد شد و با مطالبه‌گری مردم و پاسخگویی مسئولان همراه است.
 
صابریون با اشاره به شبکه اساتید و مربیان و آموزش مدون امر به معروف به مطالبه‌گران، اذعان کرد: امیدوارم در سطح دوم شاهد ارتقای آموزش‌ها به مساجد و مردم باشیم.
 
وی با این بیان که آمران و ناهیان یاد نگرفته‌اند نسبت به پلشتی‌ها بی‌تفاوت باشند، گفت: هر کسی با هر توان و امکانی که دارد در این مسیر گام برمی‌دارد، احیانا اگر آسیبی هم ببیند، عقب‌نشینی نکرده و راه خود را با پشتیبانی و حمایت ستاد ادامه می‌دهد.
 
گفتنی است؛ در حاشیه این مراسم از سرود لبخند خدا با محوریت عفاف و حجاب نیز رونمایی شد‌.

شناسه خبر 78831