شناسه خبر:78709
1402/11/2 13:03:44
به بهانه انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری مجمع شهرداران آسیایی مطرح شد:

تشکیل شورای راهبردی، تولید محتوا و انعقاد تفاهم‌نامه؛ رمز موفقیت همدان در این فرصت

سپهرغرب-گروه گردشگری:مدیر کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران با بیان اینکه انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری مجمع شهرداران آسیایی فرصت بسیار حائز اهمیتی است که با برنامه‌ریزی مناسب نتایج مطلوبی برای استان خواهد داشت گفت: برای موفقیت بیشتر و بهتر باید شورای راهبردی با حضور همه ذی‌نفعان گردشگری به‌منظور تولید محتوای مطلوب به زبان جامعه هدف و انعقاد تفاهم‌نامه با شهرها و کشورهای آسیایی، تشکیل شود.

انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری مجمع شهرداران آسیایی خبری است که این روزها در بسیاری از محافل بیان می‌شود و این باعث خرسندی است تا کهن‌دیار هگمتانه به کشورهای آسیایی معرفی شود.

این فرصت یک ساله زمانی است تا همدان بتواند ظرفیت‌های گردشگری خود و به عبارتی ایران را در آسیا مطرح کند. آنچه با اهمیت است اینکه حال همدان نماینده‌ای از فرهنگ، هنر و قدمت کشور است، پس باید برای آن برنامه‌ریزی لازم در نظر گرفته شود و بتوان به طور مستمر شاهد گردشگران و تبادل با کشورهای آسیایی که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، باشیم.

موضوع حائز اهمیت دیگر اینکه باید دقت کنیم تا این فرصت نیز همچون رویداد (همدان 2018) که نشست‌ها و کارگروه‌هایی را در سطوح مختلف آن شاهد بودیم و از اثراتش اضافه شدن سه هتل به شهر می‌توان اشاره کرد که پس از پایان این رویداد گویا پرونده‌اش بایگانی شد و نتوانست چشم‌انداز احیای جاده ابریشم را عملی کند، برگزار نشود، باید بتوانیم همه مردم همدان را در این موضوع دخیل کرده تا رویدادی اثربخش با اثراتی مانگار برای استان رقم بزنیم.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار روزنامه سپهرغرب با مدیر کارگروه ملی گردشگری پایدار و صنایع دستی بنیاد جهانی انرژی ایران در این خصوص گفت‌و‌گو کرده که در ادامه می‌خوانید:

سیدرضا بهادری عنوان کرد: 30 تا 45 کشور در منطقه آسیا وجود دارد که از بین این همه همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری مجمع شهرداران آسیایی انتخاب شده که فرصت بسیار حائز اهمیت و خوبی است و در صورتی که برنامه‌ریزی مناسبی برای آن داشته باشیم نتایج مطلوبی را شاهد خواهیم بود.

*برگزاری هفته فرهنگی در فضای گذرهای فرهنگی شهر همدان برای هر کشور

وی با اشاره به اینکه می‌توان برای هر کشور یک هفته فرهنگی در فضای گذرهای فرهنگی شهر همدان و جایی که بیشتر مردم حضور دارند، برگزار کرد در صورتی که از هزینه‎های آن‌ها نیز پشتیبانی شود گفت: متقابلاً از آن کشور نیز می‌توان درخواست کرد تا او نیز چنین شرایطی را برای همدان محیا کند در این صورت قطعاً ظرفیت‌های موجود، صنایع دستی، سوغات و صنعت همدان نیز بهبود خواهد یافت.

* بهره‌مندی بیشتر مردم از این موضوع نیازمند دیپلماسی است

این مدرس دانشگاه با عنوان اینکه با انعقاد تفاهم‌نامه بین همدان و سایر کشورهای آسیایی آن هم توسط یک گروه بین‌الملل قوی، مردم بیشتر از این موضوع بهره‌مند خواهند شد تأکید کرد: وقتی در خصوص شهر صحبت می‌شود یعنی ظرفیت‎های علمی، تجاری، بازرگانی، گردشگری، فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت‌گران و کارآفرینان، گردشگری صنایع دستی، تبادلات فرهنگی، رویدادهای ورزشی و فرهنگی مد نظر قرار بگیرد.

* این فرصت به نفع همه مردم شهر باشد

بهادری وی تأکید کرد: در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، برکات آن شامل همه مردم خواهد شد؛ چراکه گروه‌های مختلف مردم در این رویداد حضور داشته و صرفاً در قالب همایش و کنفرانس برگزار نمی‌شود و این فرصت به نفع شهر خواهد بود.

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در این صورت مثلاً یک شرکت دانش‌بنیان همدانی می‎تواند محصول خود را به‌خوبی معرفی کرده و با شناسایی بازار هدف، دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در همدان را نیز به عرصه‌ بین‌المللی وارد کند.

*تشکیل شورای راهبردی با حضور همه ذی‌نفعان گردشگری همدان

بهادری با اشاره به اینکه گردشگری بهانه‌ای است برای رسیدن به سایر حوزه‌های دیگر، خاطرنشان کرد: در بحث کلان‌تر این انتخاب، شهرداری و میراث فرهنگی همدان باید، هرچه زودتر شورای راهبردی را تشکیل دهند و همه ذی‌نفعان گردشگری را درگیر کنند، اینگونه نباشد که هر نهاد دولتی و خصوصی به‌تنهایی کار کند چراکه موازی‌کاری و عدم تعامل، خروجی ضعیفی خواهد داشت. ما تنها در سایه‎ تعامل و همکاری بین همه ذی‌نفعان گردشگری بهترین اتفاق را رقم خواهیم زد.

وی در ادامه توضیح داد: مثلاً با الگوگیری از یزد که در سال 2024 پایتخت گردشگری کشورهای مجمع گفت‌وگوی آسیا شده، در همدان نیز شورایی تحت عنوان شورای راهبردی «همدان پایتخت گردشگری مجمع شهرداران آسیایی» تشکیل و با برنامه‌ریزی برای هر دستگاه و ارگان وظایفی تعریف شود.

* برای ارتباط با بازرگانان خارجی استانداری نیز پای کار بیاید

مدیر کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران با اشاره به لزوم همراهی و ورود استاندار در این راستا گفت: وقتی قرار است در سطح کلان و جهانی رویدادی رخ دهد استانداری برای ارتباط با بازرگانان خارجی نیز باید پای کار بیاید تا بتواند روابط بین‌الملل را پوشش دهد.

* تولید محتوا از همه اکوسیستم گردشگری همدان

بهادری با اشاره به اینکه ایجاد بسترهایی که بتواند همه ظرفیت‌های گردشگری همدان را به‌خوبی در کشورهای آسیایی نشان دهد ضروری است، گفت: یکی از کارهایی که هم‌اکنون اهمیت دارد تولید محتواست که برای همه اکوسیستم‌های گردشگری استان باید در اسرع وقت انجام شود.

*تولید محتوا به زبان‎های مختلف جامعه هدف باشد

وی افزود: البته این موضوع باید به زبان‎های مختلف جامعه هدف همچون کشورهای چین، هند، کره، مالزی، سنگاپور، ژاپن و انگلیس باشد و چندین زبان پرکاربرد آسیایی مورد توجه قرار گیرد تا آورده خوبی را برای همدان در آینده داشته باشد. البته لازم است تولید محتوای گردشگری در آن هفته‌های فرهنگی که ذکر شد نیز مورد توجه قرار گیرد.

*شهرداری همدان برای کاهش هزینه‌ها با سایر شهرداری‌های استان‌های گردشگری همکاری کند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه گردشگری به‌صورت حلقه‌های مختلف، به یکدیگر متصل است گفت: به طور مثال گردشگر خارجی که برای دیدن همدان سفر می‌کند، در اصل آمده تا ایران را ببیند، همدان جزئی جدانشدنی از شهرهایی همچون تهران، اصفهان و حلقه‌های گردشگری است، پیشنهاد می‌کنم برای کاهش هزینه‌ها با شهرداری‌های این استان‎ها هماهنگی لازم صورت گیرد تا در این راستا شاهد همکاری‌های خوبی باشیم؛ در این صورت تقسیم کار اتفاق خواهد افتاد و همدان نماینده سایر شهر‌های گردشگری خواهد بود.

*ضعف در تولید محتوا دلیل عدم نمایش چهره واقعی گردشگری ایران به جهان

بهادری تولید محتوای قوی را بسیار مهم برشمرد و گفت: ضعف در این حوزه در جهان باعث شده تا چهره واقعی گردشگری ایران آنطور که باید و به زبان‎های مختلف به نمایش گذاشته نشود.

وی تأکید کرد: با توجه به اتفاقات اخیر که باعث شده بازار هدف گردشگری ما از کشورهای اروپایی کم‌رنگ‌تر شود، ظرفیت پیش‌آمده در آسیا که بیش از نیمی از جمعیت دنیا در آن زندگی می‌کنند فرصت بسیار مناسبی است که می‎بایست به خوبی از آن بهره برد.

* در هر میدان یا گذر اصلی نشانی از انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا وجود داشته باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فضاسازی شهری پرداخت و گفت: نیاز است تا این موضوع در جای‌جای شهر معرفی و تبلیغ شود تا مردم در این خصوص آگاه شوند، به عبارتی در هر میدان یا گذر اصلی، نشانی از انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا وجود داشته باشد. از سوی دیگر گذرگاهی که میهمانان خارجی بیشتر در آن حضور پیدا می‌کنند دارای فضاسازی زیبا و شکیلی در راستای هفته‌ای که به هر کشور اختصاص داده شده، باشد.

* روحیات ملل مد نظر قرار بگیرد

مدیر کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران تأکید کرد: روحیات و خلقیات ملل نیز باید مد نظر قرار گیرد، مثلاً اگر همدان قرار است به مدت یک هفته میزبان هیئتی از کشور چین باشد با توجه به اینکه چینی‌ها به رنگ قرمز علاقه‌مند هستند بهتر است آن گذر و برخی فضاهای شهری استان با این رنگ تزئین شود.

بهادری با اشاره به اینکه در حالت کلی بهتر است نمادها و رنگ‌های مهم در فرهنگ هر کشور، در شهر وجود داشته باشد، اظهار کرد: این امر به معنای احترام به آن فرهنگ است، چراکه وقتی گردشگر ببیند به نمادهای کشورش اهمیت داده شده قطعاً سعی می‌کند تا این موضوع را در برنامه‌های مشابهی که در کشورش برگزار می‌شود، جبران کند، این امر بر روابط آن دو شهر تأثیر مثبت خواهد داشت.

* بزرگترین آورده برای همه مردم همدان، تفاهم‌نامه‌های منعقدشده بین شهرهاست

وی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: این یک سال به اتمام خواهد رسید اما آنچه باقی می‌ماند تفاهم‌نامه‌های منعقدشده بین شهرهاست و هرچه در این یک سال میان شهرهای آن کشورهای آسیایی با همدان تفاهم‌نامه‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف نوشته شود، آورده آن برای مردم بیشتر خواهد شد.

آنچه بیان شد نشان‌دهنده اهمیت یک فرصت بین‌المللی است که حال در اختیار همدان قرار گرفته تا بتواند فرهنگ، هنر، تاریخ، طبیعت و هرآنچه دارد را از این تریبون به نیمی از مردم جهان مخابره کند. این امر نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی بین همه ارگان‌های دولتی و غیردولتی همدان، تولید محتوای فاخر آن هم به چند زبان و با انتخاب جامعه هدف، ایجاد فضاسازی مناسب در شهر و سپس بحث‌های دیپلماتیک برای انعقاد تفاهم‌نامه بین شهرها و کشورهای آسیایی است تا بتوان برای شهر توسعه و ارزآوری پایدار ایجاد کرد.

امید است تا مسئولان شهری به این موضوع نگاه ویژه داشته و هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند تا همدان بتواند عملکرد موفقی از خود به جا بگذارد و این رویداد باعث شود تا مبلمان و فضاسازی شهری همدان بهبود یافته و از این پس شاهد تغییرات مثبت در فضاسازی شهری باشیم.

شناسه خبر 78709