شناسه خبر:77756
1402/10/10 13:21:04
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان خبر داد:

آغاز به کار بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان با 270 تخت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با اشاره به آغاز فعالیت بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان در آستانه ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) و چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، عنوان کرد: این بیمارستان بعد از 15 سال به بهره‌برداری رسید و از هفتم دی‌ماه آماده خدمت‌رسانی به شهروندان است.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی : محمدمهدوی مجذوبی در نشست خبری روز شنبه که در سالن آمفی‌تئاتر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان برگزار شد، علت اصلی اختصاص این بیمارستان را برای کودکان آمار بالای جمعیت زیر 18 سال در استان اعلام کرد و افزود: در استان همدان بیش از 500 هزار نفر زیر 18 سال هستند و از طرفی شهروندان نیز همواره به عدم دسترسی کودکان به خدمات گلایه‌ داشتند که با برگزاری جلسات متعدد در دانشگاه علوم پزشکی، مقرر شد این بیمارستان به کودکان اختصاص داده شود.

وی با اشاره به انتقال کودکان در سه مرحله از بیمارستان بعثت به بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان، خاطرنشان کرد: از هفت تا 9 دی‌ماه بیش از 800 نفر به این بیمارستان برای دریافت خدمات مراجعه داشته‌اند که از این تعداد 20 نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان از تجهیز 270 تخت در این بیمارستان خبر داد و افزود: از این تعداد تخت آماده، 190 تخت برای بستری‌های عمومی و 80 تخت برای بیماری‌های خاص به‌عنوان تخت ستاره‌دار درنظر گرفته شده است.

مجذوبی از تجهیز آزمایشگاه، بخش رادیولوژی و سی‌تی‌اسکن برای خدمت‌رسانی به شهروندان در این بیمارستان اظهار رضایت کرد و گفت: بخش ام‌آرآی نیز به‌زودی در این بیمارستان راه‌اندازی خواهد شد.

وی یکی از ویژگی‌های این بیمارستان را منحصربه‌فرد بودن آن دانست و تأکید کرد: این بیمارستان دارای کتابخانه تخصصی و بخش آموزشی نیز بوده که در سایر بیمارستان‌ها امکان مذکور به این شکل و با رویه منسجم و منظم، وجود ندارد.

مجذوبی ضمن قدردانی از تمامی عوامل برای به ثمر رسیدن این پروژه در استان همدان، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر فعالیت کلینیک در شیفت صبح این بیمارستان برای مداوای کودکان، به‌زودی کلینیک شیفت بعدازظهر نیز آغاز به کار خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با اشاره به اینکه همچنان مرکز تروما و بخش سوانح و حوادث برای افراد زیر 18 سال در بیمارستان بعثت درحال فعالیت است، بیان کرد: در آینده براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تمامی خدمات مربوط به کودکان در این بیمارستان ارائه خواهد شد تا شهروندان گرامی برای مداوای فرزندان خود به خارج از استان مراجعه‌ای نداشته باشند.

مجذوبی هدف اصلی از اختصاص این بیمارستان برای کودکان را تبدیل شدن آن به مرکز جامع طبی کودکان غرب کشور دانست و گفت: ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب کودکان و همچنین عمل‌های مربوط به کلیه و مجاری ادرار کودکان نیز در اولویت‌های اصلی برای آغاز به کار در این بیمارستان است.

وی از بهره‌برداری این بیمارستان به‌عنوان یکی از بیمارستان‌های گردشگری سلامت خبر داد و افزود: بعد از بیمارستان قلب فرشچیان و بیمارستان بعثت، این سومین بیمارستان است که در راستای گردشگری سلامت فعالیت خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان ادامه داد: در سال جاری برای دانشجویان نیز خوابگاه ریحانه دو راه‌اندازی شد و در ماه‌های آتی دو خوابگاه دیگر برای استفاده دانشجویان غیر بومی در استان راه‌اندازی خواهد شد.

مجذوبی فعالیت 10 شرکت در پارک علم و فناوری استان همدان را از دیگر اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی استان همدان دانست و افزود: این دانشگاه در زمینه پروژه‌های تحقیقاتی نیز همواره خوش درخشیده و از سوی وزارت بهداشت مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی سلامت با محوریت غربالگری فشار خون و قند خون در استان همدان، خاطرنشان کرد: تمامی افراد بالای 18 سال تا 20 دی‌ماه برای شرکت در این پویش ملی می‌توانند به مراکز جامع سلامت شهری و روستایی مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان ضمن گلایه‌مندی از عدم حضور مردم جهت شرکت در این پویش سراسری در سطح استان همدان، ادامه داد: متأسفانه استان همدان در این خصوص رتبه خوبی نداشته و از طرفی غربالگری روی سلامت جامعه استان تأثیر بسزایی خواهد داشت تا افراد دارای قند خون و فشار خون بالا شناسایی شوند و مراحل درمان خود را طی کنند.

مجذوبی الزام اصلی برای شرکت در این پویش برای مردم را مراجعه به‌صورت ناشتا دانست و گفت: کارکنان این دانشگاه نیز به‌صورت دقیق تمامی فرایند‌های مربوط به این پویش را انجام می‌دهند تا افراد مشکوک شناسایی شوند.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست در شناسایی افراد پیش‌دیابتی در طرح ملی سلامت، خاطرنشان کرد: استان همدان در این پویش موفق به کسب رتبه چهارم در شناسایی افراد مشکوک به دیابت و همچنین موفق به کسب رتبه ششم در شناسایی افراد دارای فشار خون بالا در سطح کشور شده است.

* فعالیت 23 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان در بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان

رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه بیشتر بخش‌های بیمارستان درحال حاضر فعال بوده و مشغول خدمات‌رسانی به مراجعه کنندگان است، بیان کرد: در ابتدای کار قطعاً با کمبود‌هایی مواجه هستیم که با پیگیری‌ها و مساعدت رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان، درصدد رفع نواقص هستیم.

غلامرضا کلوندی تعداد اعضای هیئت‌علمی به‌کارگیری‌شده در این بیمارستان را 23 نفر بیان کرد و افزود: دو جراح فوق تخصص، سه جراح عمومی و دو استاد در زمینه بیهوشی هم‌اکنون با این بیمارستان همکاری دارند.

وی فعالیت متخصصین بخش رادیولوژی و پاتولوژی را از دیگر خدمات این بیمارستان هم‌زمان با آغاز به کار آن دانست و گفت: درنظر داریم که از تمامی افراد در زمینه‌های مختلف پزشکی برای این بیمارستان استفاده کنیم و هم‌اکنون نیز پزشک داروساز و پزشک بخش آزمایشگاه مشغول به ارائه خدمت در این بیمارستان هستند.

کلوندی از اختصاص 170 متر از فضای بیمارستان به ایجاد شهر بازی و خانه بازی برای کودکان خبر داد و افزود: با توجه به اینکه فعالیت این بیمارستان برای کودکان است، پس ضرورت دارد تا فضاهایی برای تفریح آن‌ها درنظر گرفته شود.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان با اشاره به اینکه ورود کودکان به بخش‌های عفونی ممنوع بوده و نیاز است که در این خصوص نیز تدابیر لازم اندیشیده شود، ادامه داد: با توجه به مراجعه مردم به این بیمارستان برای ملاقات با بیماران بستری‌شده در بخش‌هایی که عفونی هستند، در شهر بازی کودکان از فرزندان آن‌ها پذیرش شده تا خانواده‌ها بتوانند با خیال راحت به سراغ بیماران رفته و از آن‌ها دلجویی و عیادت کنند.

* انجام 3 میلیون خدمت سرپایی و بستری در 6 ماهه نخست سال

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز در این نشست با اشاره به ارائه بیش از سه میلیون خدمت سرپایی و بستری در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های استان همدان طی 6 ماهه نخست سال 1402، بیان کرد: اگر آمار خدمات‌دهی در این مراکز را با آمار بخش خصوصی و مراکز غیر دولتی اعلام کنیم، به هشت میلیون خدمت نیز می‌رسد.

رضا طهماسبی توزیع نیروهای متخصص وزارت بهداشت با اولویت مناطق محروم را از دیگر برنامه‌های دولت مردمی دانست و افزود: در بیمارستان شهرستان کبودراهنگ طی سال‌های گذشته صرفاً 12 تا 14 پزشک متخصص فعالیت داشت که این آمار به 30 نفر رسیده است.

وی راه‌اندازی بخش رادیولوژی زنان در تمامی شهرستان‌های استان را از دیگر اقدامات صورت‌گرفته بیان کرد و ادامه داد: در شهرستان تویسرکان نیز با وجود تعداد 15 یا 16 پزشک متخصص در سال‌های اخیر، در سال جاری توانستیم این آمار را به 36 پزشک متخصص افزایش دهیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با اشاره به انجام 138 هزار خدمت در بخش رادیولوژی، سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن در سطح مراکز درمانی، بیان کرد: به‌طور میانگین روزانه 777 نفر از این خدمات در بیمارستان‌های بهشتی، بعثت و سایر مراکز درمانی بهره‌مند می‌شوند.

طهماسبی ضمن اشاره به فعال بودن هشت اتاق عمل در بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان، خاطرنشان کرد: این بیمارستان در 6 طبقه درمانی ساخته شده و دو طبقه دیگر نیز به آن الحاق شده است.

وی با اشاره به ضرورت افزایش تخت‌های بیمارستانی در 16 بیمارستان استان، ادامه داد: تمامی اقدامات صورت‌گرفته در بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان همدان به‌صورت مرحله‌ای بوده و در آینده برنامه‌های مهم دیگری برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان را مد نظر داریم.

* بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکباتان با 28 هزار متر مربع زیربنا

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان نیز در این نشست با اشاره به اینکه یک همت برای تمامی ساخت‌وساز‌ها و خرید تجهیزات بیمارستان هزینه شده است، بیان کرد: این بیمارستان فعالیت ساخت‌وساز خود را از اسفندماه سال 1387 آغاز کرد که بعد از 15 سال به بهره‌برداری رسید.

بابک یوسفی از پذیرش نیروهای این بیمارستان به‌صورت آزمایشی- پیمانی، قراردادی و انتقالی از سایر بیمارستان‌های استان خبر داد و افزود: در آینده تعدادی نیرو نیز به‌صورت شرکتی جذب خواهیم کرد و هم‌اکنون مشکل کمبود نیرو در این بیمارستان نداریم.

وی ضمن قدردانی از زحمات معاون توسعه وزارت بهداشت برای بهره‌برداری این بیمارستان در استان همدان، خاطرنشان کرد: بیش از 232 جای پارک ماشین نیز در محوطه این بیمارستان طراحی شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان از تخصیص اعتبار برای راه‌اندازی اورژانس شهرستان کبودراهنگ خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط نماینده محترم مردم شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، اعتبار خوبی برای راه‌اندازی اورژانس کبودراهنگ درنظر گرفته شده است.

یوسفی با اشاره به اینکه در شهرستان کبودراهنگ برای احداث بیمارستان جدید جای مناسبی تاکنون پیدا نشده است، بیان کرد: مناقصه احداث ساختمان اورژانس در شهرستان کبودراهنگ به‌زودی آغاز شده و بعد از آن سریعاً کار ساخت‌وساز شروع خواهد شد.

وی راه‌اندازی بخش دندان‌پزشکی کودکان و دندان‌پزشکی تحت بیهوشی کودکان در بیمارستان اکباتان را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام بیان کرد و افزود: برای ملاقات بیماران نیز برنامه‌هایی در دست اقدام است که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

یوسفی از ساخت همراه‌سرا در بیمارستان بعثت همدان و بیمارستان امام حسین (ع) ملایر خبر داد و گفت: این همراه‌سرا با هدف خدمت‌رسانی به همراهان بیمار و با کمک خیرین درحال ساخت است.

در پایان این نشست خبری، اصحاب رسانه به همراه مسئولین و مدیران از بخش‌های مختلف بیمارستان بازدید کردند.

 

شناسه خبر 77756