شناسه خبر:75452
1402/8/13 14:22:22

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها، دستگاه‌های مرتبط با ستاد مدیریت بحران باید آمادگی‌های لازم برای مخاطرات احتمالی را داشته باشند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد پنج‌شنبه گذشته در دومین نشست ستاد مدیریت بحران استان که با حضور مدیران اجرایی دستگاه‌های ذی‌ربط در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، در ابتدای سخنان خود تأکید کرد: در نخستین فرصت سازمان جهاد کشاورزی طی جلسه‌ای با بانک‌ها موارد مرتبط با امهال تسهیلات را بررسی کرده و ملاک و میزان را قانون قرار دهد.

وی به تأمین سوخت و گاز جانشین در حوزه کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: نیاز است شرکت گاز همکاری لازم را با سازمان جهاد کشاورزی داشته و در دو بخش مرغداری‌ها و گلخانه‌ها تعامل شایسته‌ای با تولیدکنندگان صورت گیرد و سوخت جایگزین مورد نیاز تأمین شود.

نماینده ارشد دولت در استان سپس تصریح کرد: اداره‌ کل راهداری نیز پیش‌بینی و دپوی نمک، ابزار و تجهیزاتی که برای بارش برف (از قبیل اورهال کردن ماشین‌آلات) لازم است را داشته باشد.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به گزارش اداره کل هواشناسی استان، ابراز کرد: در سال جاری بارش‌های فراتر از میانگین در ماه‌های آینده پیش‌بینی شده و بر همین اساس دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های مرتبط با ستاد مدیریت بحران، باید پیش‌بینی‌ها و آمادگی‌های لازم برای مخاطرات احتمالی داشته باشند.

وی خطاب به ستاد مدیریت بحران استان، گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته با پیش‌بینی صحیح به مدیریت بهتر این حوزه کمک کرده و با درنظر گرفتن رخدادهای گذشته، برنامه‌ریزی‌های لازم را مد نظر قرار دهید.

استاندار همدان با این بیان که در 30 نقطه روان‌آب‌ها به شکل غیر مجاز به سیستم فاضلاب شهری متصل شده‌اند، توضیح داد: حجم بالای روان‌آب‌ها موجب پس زدگی خواهد شد، اگر هرگونه خسارت به شهروندان تحمیل شود، باید با پیگیری اداره کل بحران، خسارت از سوی شهرداران پرداخت شود.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر پیشگیری‌ها و پیش‌بینی‌های لازم در محورهای مواصلاتی، اظهار کرد: حتماً باید موانع مسیرها و مسیل‌ها برطرف شده و اداره کل مدیریت بحران به‌صورت مرتب بر این امر نظارت کند.

وی در ادامه اذعان کرد: ضروری است شهرداری‌ها نسبت به بازنگری رودخانه‌ها و لایروبی و پاک‌سازی آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند و فرمانداران و معاونت‌های بحران فرمانداری‌ها و دفتر فنی استانداری بر چگونگی انجام این اقدامات نظارت کنند.

استاندار همدان بر نظارت ویژه بر مسیرهای ورودی و خروجی روستاها و کنترل مسیرهای رفت‌وآمد جهت ممانعت از ایجاد هر نوع مشکل ترددی نیز تأکید کرد.

قاسمی‌فرزاد سپس به پیش رو داشتن فصل زمستان و احتمال بارش برف گریزی زد و متذکر شد: شهرداری‌ها با داشتن آمادگی کامل برای ریزش‌های جوی با بخش خصوصی قرار داد منعقد کرده و کنترل لازم را انجام دهند. ضمن اینکه اگر بتوانید تیغه‌های برف‌روبی را در شهرها و روستاها آماده کنید، درصورت لزوم از آن‌ها استفاده کرده و دچار غافلگیری نخواهید شد.

وی اضافه کرد: مجموعه حمل‌ونقل جاده‌ای نیز موظف است استفاده از نمک را هنگام یخبندان معابر کاهش دهد که به محیط‌زیست آسیب وارد نشود. چراکه ممکن است با این کار یخ‌ها آب شوند، اما ماده مخلوط‌شده با نمک قطعاً مضر بوده و در درازمدت به محیط‌زیست صدمه وارد می‌کند.

استاندار همدان بر آمادگی ویژه هلال‌احمر در فصل سرما و ریزش نزولات جوی با تجهیزات و وسایل مورد نیاز نیز تأکید کرد و افزود: ضروری است نسبت به ذخیره و تکمیل اقلام مورد نیاز برای مواقع بحرانی در حد استاندارد نیز اقدام کنید.

قاسمی‌فرزاد با بیان لزوم آمادگی کامل کلیه دستگاه‌های مرتبط با بحران و حوادث فصل زمستان، اضافه کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر پلیس راه، اورژانس جاده‌ای و هلال‌احمر ضمن اینکه مانورهای مرسوم را برگزار می‌کنند، مثل همیشه باید آمادگی کامل خود را نشان دهند.

وی در خاتمه سخنان خود اضافه کرد: تأمین اعتبار و خرید ماشین‌آلات برای موارد بحرانی را درنظر گرفته و نسبت به این امر اهتمام جدی داشته باشید.

* امهال تسهیلات در دستور کار قرار گرفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به مسائلی نظیر کمبود بارندگی، سیل و خشک‌سالی و مشکلات پیش‌آمده برای کشاورزان، عنوان کرد: در این راستا تسهیلات کشاورزان بین یک تا سه سال امهال می‌شود که برای این مهم سه هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده و سهم استان 265 میلیارد تومان برآورد شده است.

رضا بهراملو خاطرنشان کرد: اولویت نخست فهرست وام‌های زیر 50 میلیون تومان بود که درمجموع 265 میلیارد تومان بود و بسته به نوع وام، یک تا سه سال زمان خواهد برد که دستورالعمل آن مصوبه جلسه فعلی را می‌خواهد.

   313 دستگاه ماشین‌آلات راهداری آماده‌سازی شده است

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان نیز در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در این مجموعه راهداران استان آمادگی کامل برای مواجهه با شرایط بحرانی را دارند و 313 دستگاه ماشین‌آلات راهداری آماده‌سازی شده است.

جواد نگاهداری اضافه کرد: امسال 1.5 برابر سال گذشته ماسه و نمک خریداری و در راهدارخانه‌ها ذخیره‌سازی شده تا در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گرفته و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

وی از آمادگی کامل حوزه راهداری برای پذیرش مسافران در راه مانده نیز خبر داد و تشریح کرد: 200 تُن آسفالت سرد توسط اداره کل راهداری خریداری شده تا در زمستان سال جاری در صورت نیاز، استفاده شود.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان اذعان کرد: تمامی راهدارخانه‌ها به جی‌پی‌اس و دستگاه بی‌سیم تجهیز شده و کارگاه‌های آموزشی نیز برای تمامی نیروهای راهداری و دهیاران جهت برف‌روبی راه‌های روستایی درحال برگزاری است.

نگاهداری با این بیان که لایروبی 9 هزار و 208 پُل در استان نیز انجام شده و امسال با پیگیری‌های صورت‌گرفته پنج دستگاه بیل بکو هم بازسازی شد و سه دستگاه بیل مکانیکی در اختیار همه شهرستان‌ها قرار داده شد تا برای لایروبی و مواقع بحران استفاده شود، سخنان خود را به پایان برد.

گفتنی است؛ در این جلسه برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز اقدامات و برنامه‌های پیش روی خود را در زمستان سال جاری تشریح کردند.

شناسه خبر 75452