شناسه خبر:74945
1402/8/1 13:31:35

سرپرست اداره‌ کل پزشکی قانونی استان همدان اعلام کرد: با سرد شدن هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز در منازل، ادارات و اماکن تجاری، مرگ‌های ناشی از گازگرفتگی با گاز CO افزایش می‌یابد؛ بنابراین مردم هنگام راه‌اندازی بخاری، از افراد کارشناس کمک بگیرند.

محمد مالمیر اعلام کرد: در 6 ماهه نخست امسال 14 نفر به‌علت مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان باخته‌اند و این آمار در مدت مشابه سال گذشته 9 نفر بوده که 55 درصد افزایش داشته است.

 

وی افزود: پزشکی قانونی به استناد داده‌های آماری موجود با هشدار نسبت به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به‌کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید و به همشهریان توصیه می‌کند فصل پاییز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.

 

مالمیر بیان کرد: شهروندان با استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در زمینه سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسیدکربن از دودکش این وسایل، توجه کنند.

 

سرپرست اداره‌ کل پزشکی قانونی استان همدان اضافه کرد: علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما بوده و در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری، یک علامت هشداردهنده باشد.

 

 

شناسه خبر 74945