شناسه خبر:74776
1402/7/26 12:59:14
دبیر همایش ملی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان:

صرفه‌جویی در مصرف انرژی نکنیم، سال 2030 واردکننده انرژی هستیم

سپهرغرب-گروه خبر:دبیر همایش ملی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان گفت: درصورتی که افزایش مصرف انرژی ادامه یابد و صرفه‌جویی نداشته باشیم، سال 2030 واردکننده انرژی خواهیم بود.

 
جمشید نعمتی در نشست روز گذشته که طی آن همدان میزبان نخستین همایش ملی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان شد، با اشاره به اینکه رسانه شریان‌ گردش اطلاعات و پُل ارتباطی بین همه رویدادها و اتفاقات جامعه با مردم است، اظهار کرد: انرژی برای زندگی انسان روی کره خاکی، کاملاً حیاتی است؛ ما منابع و انرژی زمین را از گذشتگان به ارث نبرده‌ایم، بلکه آن‌ها را از آیندگان به امانت گرفته‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه لازمه امانت‌دار خوبی بودن نهادینه کردن فرهنگ امانت‌داری از انرژی در جامعه است، اذعان کرد:‌ برای این منظور نیاز است تا با استفاده از ظرفیت جامعه نخبگانی و جامعه مهندسی برای حفاظت از زمین و جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی شود و می‌بایست آن را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کرد.
 
نعمتی با اشاره به اینکه کشور ما کمتر از یک درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده است، بیان کرد: این درحالی است که 18 درصد ذخایر گاز دنیا در ایران قرار دارد و در جایگاه دوم جهانی این حوزه قرار داریم.
 
وی در ادامه افزود: 11 درصد منابع نفت دنیا در اختیار ایران قرار دارد و ایران رتبه پنجم دنیا در این مورد را به خود اختصاص داده است.
 
دبیر همایش ملی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان با عنوان اینکه ازنظر انرژی حاصل از الکتریسیته و سوخت‌های فسیلی نیز ایران 13 درصد منابع انرژی دنیا را در اختیار دارد، گفت: اما با وجود این منابع، همیشه ناترازی را در حوزه‌ برق و گاز شاهدیم! چرا؟ درحالی که بسیاری از کشورهایی که منابع کمتری از انرژی را در اختیار دارند، خیلی با چنین چالش‌هایی مواجه نیستند!
 
وی در ادامه توضیح داد: 40 درصد گاز کشور در بخش گرمایش و تولید آب گرم ساختمان‌ها مصرف می‌شود؛ البته بهتر است بگویم هدر می‌رود! چراکه کشورهای اروپایی کمتر از 20 درصد مقدار مصرف ایرانی‌ها برای گرمایش یک متر مربع از ساختمان، انرژی مصرف می‌کنند.
 
نعمتی سهم صنعت در استفاده از گاز کشور را تنها 21 درصد برشمرد و اظهار کرد: آمارها و مطالعات جهانی نشان می‌دهد ما تا کمتر از 130 سال آینده، منابع نفت خواهیم داشت، یا به عبارت دیگر، منابع شناسایی‌شده نفت و گاز ما تا 130 سال آینده تمام خواهد شد.
 
وی در ادامه گفت: درصورتی که افزایش مصرف انرژی ادامه یابد و صرفه‌جویی نداشته باشیم، سال 2030 واردکننده انرژی خواهیم بود؛ در دهه‌های گذشته رشد پنج‌ونیم درصدی مصرف انرژی را داشته‌ایم.
 
دبیر همایش ملی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان با اشاره به اینکه پاشنه آشیل مصرف انرژی در کشور درحال حاضر ساختمان‌ها هستند، افزود: قانون‌گذاران و حاکمیت از دو دهه قبل به این امر واقف بودند و به آن پرداخته‌اند و مبحث 19 مقررات ملی با این رویکرد تدوین و ابلاغ شد.
 
وی با عنوان اینکه ساختمان‌های ما محل هدررفت انرژی هستند، گفت: ما هیچ تفاوتی با سایر نقاط دنیا نداریم، اما غالب هدررفت انرژی کشور از پوسته ساختمان است؛ مبحث 19 و الزاماتش برای کم کردن تأثیر هدررفت انرژی در ساختمان‌ها تدوین و ابلاغ شده است.
 
دبیر همایش ملی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان در ادامه یادآور شد: از سال 1389 قانون اصلاح الگوی مصرف تصویب و ابلاغ شد؛ ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف، ناظر بر مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها است و وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده تمام تمهیدات لازم را برای اینکه ساختمان‌های ما انرژی‌کارا و یا ساختمان‌ها سبز باشند، درنظر بگیرد؛ ساختمان سبز به ساختمان‌هایی با مصرف انرژی نزدیک به صفر گفته می‌شود.
 
وی با بیان اینکه ما کمی با تأخیر اما به‌درستی در مسیری حرکت می‌کنیم که منابع در اختیار را مدیریت کنیم، ‌اظهار کرد: از سال 96 اقدامات عملی برای اجرایی کردن قانون اصلاح الگوی مصرف و مبحث 19 مقررات ملی که براساس الزامات جدید ویرایش شده بود، در دستور کار چهار دستگاه اجرایی قرار گرفت.
 
نعمتی در ادامه تصریح کرد: وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت، کشور و سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند انرژی را در کشور مدیریت کنند که این مدیریت از ساختمان‌ها آغاز شد.
 
وی با عنوان اینکه «صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها» عنوان همایش ما است، گفت: ما ابتدا باید ساختمان‌ها را انرژی‌کارا و هدررفت انرژی را در آن‌ها کم کنیم؛ ویراش چهارم مبحث 19 مقررات ملی با این رویکرد ابلاغ شده است و قانون‌گذار دستگاه‌های اجرایی ازجمله شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی را مکلف کرده برای پروانه ساختمانی مواردی که سال 1402 داده می‌شوند، برچسب انرژی درنظر گرفته شود.
 
نعمتی در ادامه توضیح داد: این امر یعنی رده انرژی ساختمان تعیین شود و با ساختمان مطلوب مد نظر ما انطباق یابد. خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت‌ماه امسال گذراندن دوره‌های صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها را برای کسانی که آن‌ها را می‌سازند، طراحی می‌کنند و بر ساختشان نظارت دارند، الزامی کرد.
 
دبیر همایش ملی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان با عنوان اینکه از اول مهرماه 1402 برای تمدید پروانه نیز گذراندن چنین دوره‌هایی الزامی شده است، خاطرنشان کرد: به‌منظور برگزاری بهتر چنین برنامه‌ای و حفظ شأن پیشکسوتان این حوزه، دوره‌های مذکور در قالب همایش‌های ملی برگزار خواهند شد که همدان نخستین میزبان این برنامه است.
 
نعمتی با اشاره به اینکه همایش مذکور با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و سازمان نظام مهندسی کشور برگزار خواهد شد، تأکید کرد: از این همایش استقبال خوبی شده و برنامه‌ها به‌صورت 32 ساعته برای رشته‌های مکانیک، برق و معماری و 16 ساعته برای رشته عمران درنظر گرفته شده است.
 
وی افزود: تاکنون 500 نفر در این همایش شرکت کرده‌اند که علاوه‌بر استان همدان، 10 استان دیگر همچون کرمانشاه، یزد، هرمزگان، زنجان، کردستان، لرستان، اصفهان، آذربایجان غربی، گلستان و البرز را نیز در بر می‌گیرد.
 
دبیر همایش ملی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان گفت: این تجربه نخست سازمان نظام مهندسی استان است که با حمایت‌های خوب و ستودنی مدیرکل راه و شهرسازی همدان و همکارانشان رقم خورد؛ البته بر هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان همدان نقد داریم، اما از همکاری نسبتاً قابل قبول آن‌ها، تشکر می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: همچنین در این مسیر دفتر تدوین مقررات ملی، شرکت مپنا و مجموعه خشت سبز به‌عنوان حامیان این برنامه در کنار ما حضور داشتند که کمال تشکر را از آن‌ها داریم.
 
نعمتی با اشاره به اینکه استان همدان در عمل به الزامات مد نظر برای صرفه‌جویی مبحث 19 از 10 سال قبل پیشتاز بوده و رتبه نخست را دارا است، گفت: همدان در بخش جداره ساختمان‌ها نیز در رتبه نخست کشور قرار دارد. ساختمان‌هایی که از شهرداری‌ها و بنیاد مسکن مجوز می‌گیرند، وضعیت بهتری نسبت به ساختمان‌های عمومی و دولتی در موضوع صرفه‌جویی انرژی دارند.
 
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود افزود: مسکن مهر فاجعه مهندسی است که در آن ایده بسیار خوب، با اجرای بسیار بد همراه است و الزامات مبحث 19 در آن حدود 50 درصد درنظر گرفته شده؛ درحالی که در تمام ساختمان‌های اقدام ملی مسکن استان همدان ضوابط و الزامات مبحث 19 بی‌کم‌وکاست رعایت شده است.
 
در ادامه نماینده شرکت مپنا در استان همدان با بیان اینکه شرکت مشاوران نوسازی و به‌سازی انرژی در سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: سال 1381 نخستین ممیزی علمی در کشور را در پالایشگاه گاز انجام داد که نتیجه مطلوبی برای این صنایع داشت.
 
محمد میرزایی با اشاره به اینکه شرکت همکاری خود با شرکت‌های خارجی و به‌خصوص آلمانی‌ها درخصوص موضوع صرفه‌جویی در مصرف انرژی را شروع کرده است، یادآور شد: نتیجه این همکاری رادیاتورهای پنلی بود که هم‌اکنون برخی شرکت‌ها تولید داخلی آن را انجام می‌دهند.
 
وی با عنوان اینکه سال 1384 نخستین همکاری شرکت مپنا با شرکت ولف آلمان (تولیدکننده بویلرهای چگالشی) بود، اظهار کرد: موتورخانه‌هایی که از بویلرهای چگالشی استفاده می‌کنند، کاهش 50 درصدی مصرف گاز را موجب می‌شوند.
 
میرزایی در پایان افزود: پروژه برج دوقلو نیروگاه و استخر شهرداری همدان ازجمله موارد نصب بویلرهای چگالشی برای کاهش مصرف گاز در این شهر است.
 
مدیرعامل شرکت رسام خشت سبز نیز با بیان اینکه شرکت حدود یک‌دهه فعالیت دارد، گفت: این شرکت دارای 70 نیرو است و به بیش از سه هزار پروژه ساختمانی در استان و خارج از آن مصالح تحویل داده است.
 
مصطفی حامدی در پایان افزود: همه افراد کشور باید صرفه‌جویی در مصرف انرژی و آب را درنظر داشته باشند و باید در این خصوص فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.
 
 

شناسه خبر 74776