شناسه خبر:73220
1402/6/11 11:59:35

سپهرغرب-گروه خبر:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در اربعین سال جاری برای نخستین‌بار یک بخش خدمات مامایی، مراقبت از مادر و کودک در مرز مهران مستقر شده است.

علی نیکونهاد صبح پنجشبه گفت: روزانه بیش از 190 نفر از کارکنان شبکه‌های بهداشت و درمان در راستای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی به‌صورت شیفت‌بندی، خدمات بهداشتی درمانی ارائه خواهند کرد.

وی افزود: این تعداد نیرو شامل پزشک، کارشناسان بهداشت محیط، مبارزه با بیماری‌ها، ماما، روانشناس و آزمایشگاه هستند که خدمات مختلفی ازجمله ویزیت بیماران، نظارت بر مواد غذایی، آب و پروتکل‌های بهداشتی ارائه می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این راستا مراقبت‌های سندرومیک برای شناسایی 16 بیماری در مبادی ورودی مرز شامل بیماری‌های مسری، تنفسی، روده‌ای و غیره است.

نیکونهاد خاطرنشان کرد: با توجه به حجم عظیم زائران احتمال شیوع این بیماری‌ها در بین زائران وجود دارد و این اقدامات قبل از ورود زائران به کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در صورت ابتلا زائران به هرکدام از بیماری‌های یاد شده این افراد قرنطینه و سپس به مراکز درمانی مربوطه معرفی می‌شوند، خاطرنشان کرد: در اربعین سال جاری در راستای جوانی جمعیت و فرمایشات مقام معظم رهبری در این باره برای نخستین‌بار یک بخش خدمات مامایی، مراقبت از مادر و کودک در مرز مهران مستقر شده است.

این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه سلامت آب در این ایام یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از بیماری‌های مذکور است، کارشناسان بهداشت محیط روزانه به طور مستمر و دقیق سلامت آب را مورد بررسی قرار می‌دهند.

نیکونهاد با تأکید بر اینکه انجام تست کلرسنجی آب‌های آشامیدنی تقریباً 15 بار در روز انجام می‌شود، تصریح کرد: همچنین نظارت بر موکب‌ها در مرز و بررسی مواد غذایی مورد استفاده از دیگر مواردی است که کارشناسان بهداشت محیط هر روز بررسی می‌کنند و در صورت فاسد شدن مواد غذایی آن‌ها را معدوم می‌کنند.

مرز بین‌المللی مهران یکی از پرتردد ترین مرزهای 6گانه کشور در خروج زائران اربعین حسینی است.

 

شناسه خبر 73220