شناسه خبر:70583
1402/4/3 08:40:24

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از پایان طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو در همدان خبر داد و گفت: از سال 95 تاکنون سالانه 10 هزار قطعه پیوندک انتخابی بر پایه درختان گردو نصب شده که این میزان امسال به 11 هزار و 350 پیوندک رسیده است.

رحمان ایرانپور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو با هدف یکنواخت سازی تولید محصول گردو با استفاده از واریته‌های انتخابی مانند ارقام پرمحصول، با کیفیت بالا، پوست نازک، چربی بالا، مقاوم به سرما و مقاومت به بیماری‌هایی مانند آنتراکنیوز استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه از سال 1395 تاکنون سالانه 10 هزار قطعه پیوندک انتخابی واجد شرایط خوب بر پایه درختان گردو نصب شده است افزور: این میزان در سال جاری به عدد 11 هزار و 350 پیوندک افزایش پیدا کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با تاکید بر اینکه برخی از ارقام گردو به دلیل زود گل‌دهی در فصل بهار دچار سرمازدگی شده است یادآور شد: از همین رو استفاده از پیوند‌ک‌هایی با ویژگی دیر گل‌دهی باعث جلوگیری از ایجاد خسارت و افزایش محصول باغداران می‌شود.
وی راه حل مشکلات باغداران گردو را در سرشاخه‌کاری درختان با ارقام تجاری جدید و یا کشت نهال‌های پیوندی برشمرد و گفت: این امر باعث باردهی بیشتر درختان گردو، کاهش افت تولید و جلوگیری از سرمازدگی آنها شود.
ایرانپور در پایان اضافه کرد: سالانه حدودا 2 میلیارد ریال بودجه و کمک‌هزینه به صورت پیوندک رایگان در اختیار باغداران قرار می‌گیرد.

شناسه خبر 70583