شناسه خبر:70448
1402/3/30 10:11:11

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: فرآوری اصولی، بهینه و نیمه صنعتی از درختان بلوط موجب اشتغال‌زایی در استان به ویژه مناطق روستایی می‌شود.

شهریار عباسی در نشست هماهنگی برای فرآوری بلوط گفت: باتوجه به گستردگی درختان بلوط در استان باید فرآوری بلوط به‌صورت نیمه‌صنعتی اما اصولی با هدف ایجاد اشتغال از فراورده‌های جنگلی بلوط در روستاهای استان آغاز شود.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح اشتغال‌زایی گسترده‌ای را در استان به‌دنبال خواهد داشت، افزود: اداره کل تعاون روستایی استان تجهیزات خط تولید نیمه صنعتی برای فرآوری بلوط را برای متقاضیان با استفاده از محل تسهیلات تبصره 16 خریداری کند‌.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام ادامه داد: درصورت فرآوری بلوط، مواد اولیه تأمین و زنجیره ارزش راهبردی آن در استان تکمیل می‌شود.
عباسی بیان کرد: به موازات پیشرفت این طرح، مراکز علمی از نظر آزمایشگاهی موارد استفاده بلوط را مورد بررسی و به عنوان یک طرح تحقیقاتی اثرات بیولوژیکی، مشخص و نتایج را اعلام کنند.
وی با بیان اینکه کمبود مکان در شهرستان‌ها برای فرآوری وجود ندارد، اضافه کرد: برای عملیاتی شدن این برنامه، باید در ابتدا تدوین و طراحی یک الگو و خرید چندین دستگاه برای فرآوری ضروری است.
معاون استاندار ایلام با بیان اینکه یافته‌های علمی برای فرآوری بلوط طرح را پایداری و تحکیم می‌بخشد، گفت: این طرح در ابتدا به صورت پایلوت در یک مناطق انتخابی اجرا و بعد از ارزیابی نتایج و به موازات پیشرفت طرح مطالعات علمی در کل کشور اجرایی شود.
بیش از 100 هزار هکتار از انبوه جنگل‌های زیبای بلوط غرب رشته کوه زاگرس در استان ایلام قرار دارد.

شناسه خبر 70448