شناسه خبر:70303
1402/3/27 09:08:24

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: وجود هنرمندان و صنعتگران توانمند در استان موجب شده است که سنندج و کردستان به‌عنوان مهد نازک‌کاری ایران اسلامی و حتی جهان شناخته شود.

منصور مهرزاد روز پنجشنبه با حضور در منزل عبدالحمید نعمتیان و عثمان نیک‌منش هنرمندان پیشکسوت نازک‌کاری و منبت چوب و احجام چوبی، از یک عمر فعالیت و خدمات ماندگار این استادان برجسته در حوزه صنایع‌دستی تجلیل کرد.
وی در این دیدار اظهار کرد: استان کردستان با داشتن هنرمندان و صنعتگران تلاشگر و متعهد در بخش صنایع‌دستی از ظرفیت خوبی در این عرصه برخوردار است که باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه استان توانمندی‌ها و هنرمندان برجسته و زبردستی دارد که مشابه آن‌ها را کمتر در کشور می‌توان پیدا کرد، افزود: هنرمندان و پیشکسوتان عرصه صنایع‌دستی استان سرمایه‌های ماندگار این مرزوبوم هستند و وظیفه همگان است که قدر این سرمایه‌های مهم و ارزشمند را بدانند.
مهرزاد اضافه کرد: هنر نازک‌کاری حدود یک قرن‌ونیم قدمت دارد و به گفته استادکاران این رشته، بنیان‌گذار این هنرصنعت زیبا در سنندج مرحوم، استاد نعمت‌الله نعمتیان پدر مرحوم استاد حمید نعمتیان بوده که بعداً به استاد عبدالحمید منتقل شده است.
وی ادامه داد: کسب نشان ملی همای زرین و کسب گواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دانشگاهی دکترا است و ازجمله افتخارات این استاد برجسته در حوزه صنایع‌دستی کردستان است، ضمن اینکه خدمات سه نسل از خانواده نعمتیان موجب شده، سنندج و کردستان به‌عنوان مهد نازک‌کاری ایران اسلامی و حتی جهان شناخته شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان ادامه داد: همچنین عثمان نیک‌منش ازجمله هنرمندان و پیشکسوتان عرصه صنایع‌دستی کردستان است که بیش از ٣٥ سال است با چوب هنرنمائی می‌کند.
مهرزاد با بیان اینکه الفاظ جلاله الله در آثار این هنرمند توانمند کردستانی به وفور تجلی یافته است، افزود: وی تاکنون در بیش از ٨٠ نمایشگاه گروهی و انفرادی داخل و خارج از کشور حضور داشته‌است.

شناسه خبر 70303