فعالیت 6 مرکز محلی سوادآموزی در کردستان
گلبهار خسروی صبح امروز در نخستین نشست کارگروه بهبود کیفیت سوادآموزی و ستاد امتحانات استان کردستان در سال جاری، اظهار کرد: یکهزار و 200 نفر آموزش دهنده در استان فعال و به صورت واگذاری با سوادآموزی همکاری دارند.
وی خاطرنشان کرد: تعداد 6 مرکز محلی یادگیری سوادآموزی در استان دایر و 60 نفر ناظر آموزشی نیز بر فعالیت آموزشدهندگان نظارت مستقیم دارند.
سرپرست معاونت سوادآموزی کردستان حجم ابلاغی سال تحصیلی جاری را 12 هزار و 800 نفر اعلام کرد و با بیان اینکه تعداد هزار نفر نیز در دوره تحکیم و انتقال به این آمار اضافه شده است، گفت: عملکرد استان در پوشش حجم ابلاغی در مجموع سه دوره سوادآموزی، بیش از 90 درصد است.
خسروی با اشاره به تغییر رویکرد سواد آموزی در تشکیل کلاسها به شیوه تلفیقی، گفت: در حال حاضر آموزش کلاسها در حال انجام است و با توجه به اتمام دوره تحکیم در برخی از کلاس، سئوالات امتحانی، طراحی و به شهرستانها و مناطق ابلاغ و امتحانات در حال برگزاری است.
وی از بهکارگیری آموزشدهندگان غیر فعال خبر داد و با بیان اینکه از 639 نفر آموزش دهنده غیر فعال، تعداد 381 نفر داوطلب همکاری و در پالایش شرکت کردهاند، گفت: این افراد تا پایان خرداد ماه جاری فرصت دارند در این طرح شرکت نمایند.
سرپرست معاونت سوادآموزی استان نظارت حضوری و غیرحضوری بر فرایند سوادآموزی را یکی از برنامههای اولویتدار این حوزه بر شمرد و با بیان اینکه دور اول نظارت به اتمام رسیده و دور دوم نیز در حال انجام است، صحت و سلامت کار را مبنای فعالیتها برشمرد و با تاکید بر جلوگیری از هرگونه اقدام صوری و برخورد با تخلفات احتمالی، تصریح کرد: هیچ وقت کیفیت فدای کمیت نخواهد شد.
خسروی در بخش پایانی سخنان خود به تشریح حدود انتظار کارگروه از مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق پرداخت و با اشاره به برگزاری فرآیند امتحانات، خواستار جدیت شهرستانها و مناطق در برگزاری امتحانات، پشتیبانی از برگزاری و تامین وسیله نقلیه برای بازدیدهای حضوری شد تا این برنامه با کیفیت اجرایی شود.
رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی سواد آموزی استان کردستان، کار جمعی و تلاش تیمی را یکی از اهداف برگزاری جلسات گروه بهبود کیفیت سوادآموزی عنوان کرد و با اشاره به اهمیت کار سوادآموزی و حجم بالای کار در این حوزه، گفت: وقتی گفتمان مشترک همه، توجه به این حوزه باشد، قطعا کارها با موفقیت اجرایی خواهد شد.
فتاح ویسی، با تأکید بر ضرورت بهکارگیری کارشناسان خبره و راهنمایان تعلیماتی در این حوزه و هم چنین با اشاره به مشکلات و سختیهای شناسایی، جذب، کلاسگذاری و آموزش؛ نظارت را لازمه کار دانست و گفت: هر کلاس در طول فعالیت باید حداقل پنج مرتبه مورد بازدید قرار گیرد.
وی افزود: در فرایند امتحانات نیز انتظار میرود ضمن پشتیبانی و همکاری در اجرای امتحانات، امکانات و فضای لازم در اختیار دستاندرکاران قرار گیرد و اعضای کارگروه در زمان حضور در شهرستانها و مناطق، از اقدامات و فعالیتهای سوادآموزی بازدید و برنامهها را رصد و کنترل نمایند.