شناسه خبر:69736
1402/3/10 09:39:57

سپهرغرب، گروه فرهنگی: رئیس سازمان سینمایی در سخنانی صریح با اشاره به عفو برخی سینماگران فعال در ناآرامی‌های سال گذشته از سوی رهبر انقلاب، از ادامه فعالیت‌های برخی از آن‌ها در قالب اپوزیسیون به‌شدت انتقاد کرد.

محمد خزاعی با حضور در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس که در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، در سخنانی گفت: خدا را شاکرم که فرصتی فراهم کرد امروز در جمع دوستان، همکاران و راویان تصویری انقلاب و دفاع مقدس باشیم جمعی که سالیان سال ارزشمندانه راوی جنگ بودند و اگر شما نبودید شاید این ایثارگری‌ها ثبت و ضبط نمی‌شد. بچه‌های سینما در این زمینه کار مهمی انجام دادند که گاهی در میان ناملایمات‌ها گم می‌شود.
وی ادامه داد: از شما ممنونم که مردانه ایستادید، زخم خوردید اما ماندید، مجاهدت کردید و جنگ کردید تا با صداقت داستان‌های واقعی روایت شوند. امشب شب پرافتخاری برای من بود. خوشحالم که در یک همدلی فارغ از مسائل سال گذشته دور هم جمع شدیم و با هم صحبت می‌کنیم از همه دوستانی که سال گذشته کمک کردند تا مشکلات حل شود، هم‌چنین از برخی دوستان خانه سینما که کمک کردند تا مشکلات دوستانی که ناآگاهانه کاری کرده بودند، حل شود، تشکر می‌کنم.
  جهان تک قطبی در سینما تمام شده است
رئیس سازمان سینمایی افزود: چند صباحی است که برخی در مجامع بین‌المللی می‌گویند که سینمای ایران تحریم می‌شود، تحریم اما ادبیات انسان‌های ضعیف است، مبنای ادبیات قوی بر عقلانیت و ارتباطات است. تحریم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی همه و همه از روی ضعف است. سینمای ایران هیچگاه تحریم نمی‌شود. جهان تک قطبی در سینما تمام شده است. شاید گروه اندکی تلاش کنند سینمای ایران به حاشیه برود، همان‌ها هستند که بیانیه صادر می‌کنند برای حضور آثار ایرانی در جشنواره‌ها شرط می‌گذارند و... و. اما این‌چنین نمی‌شود. این یک ابطال بزرگ است؛ اینکه دو سه نفر قبلاً در سینما فعالیت می‌کردند و حالا آن ور دفتر و دستکی راه انداخته‌اند و علیه مام وطن و سینمای ایران فعالیت می‌کنند به جایی نمی‌رسند.
خزاعی با اشاره به حضور آثار ایرانی در جشنواره کن هم مطرح کرد: درباره جشنواره کن هم باید بگویم وظیفه ما صیانت از سینمای ایران و ایجاد امنیت شغلی است اینکه فیلمی زیرزمینی تولید و روانه بازار شود و مسائل شرعی را رعایت نکند، امنیت شغلی را به خطر می‌اندازد. وظیفه نهادهای صنفی این است که مراقبت کنند. همین جا می‌گویم هر کسی به هر دلیلی با فیلم‌های قاچاق بدون مجوز در ایران و خارج از ایران و علیه جمهوری اسلامی همکاری کند با این دوستان قطع ارتباط می‌کنیم. خانه سینما هم همین کار را می‌کند. تمام عوامل این آثار از بازیگر و تهیه‌کننده تا عوامل فنی دچار مشکل خواهند شد اگر این کارها را نکنیم دیگر سینمایی نخواهیم داشت که بخواهیم امنیت آن را تأمین کنیم.
  افزایش صددرصدی تولیدات دفاع مقدسی
رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: ما در سال جدید رشد خوبی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس داشتیم وظیفه ما البته توجه به همه ژانرها از جمله سینمای سیاسی، کمدی، اجتماعی و… است ما نسبت به 15 سال گذشته صد درصد افزایش تولیدات در حوزه سینمای دفاع مقدس داشتیم. از همه دوستانی که در سال گذشته مردانه ایستادند تشکر می‌کنم، همه دوستان که اینجا هستند مرد جنگ بودند با کمک همان‌ها خرمشهر آزاد شد.
خزاعی گفت: سال گذشته دچار بحران‌های مختلف شدیم که همین جمع کمک کردند برخی هم سکوت کردند که به دلیلی ترور شخصیت و فضای رسانه‌ای بود که من به آنها حق می‌دهم خانواده سینمای ایران نجیب است اینکه چند وقتی یک بار چهار اثر دچار مشکل می‌شود، نباید آن را به کل سینما ربط داد و باید تفکیک کنیم.
  سینماگرانی که مورد عفو رهبری قرار گرفتند
وی اظهار کرد: خیلی وقت‌ها به من نقد می‌کنند که چرا بعد از این اتفاقات باعث شدید خیلی‌ها مشکلاتشان حل شود با این حال می‌گویم همه کسانی که در حوزه اغتشاشات بودند یا قبل از آن پرونده داشتند مورد عفو رهبری قرار گرفتند، از همین رو برخی خانم‌های سینماگر، جعفر پناهی و رسول اف مورد عفو رهبری قرار گرفتند. در این حوزه ما کاره‌ای نبودیم شاید اگر به من بود من نمی‌توانستم اینقدر وسیع فکر کنم با این حال برخی فعالیت‌های خود را همچنان ادامه می‌دهند. به آنها می‌گویم چگونه وقتی مورد عفو قرار گرفتید اپوزسیون می‌شوید؟ کت و شلوار خود را درست تن کنید یا اپوزسیون هستید یا نه. نمی‌شود شب کت و شلوار اپوزسیون بپوشید، صبح کار دیگری کنید. تمام کسانی که در سال گذشته دچار مشکل شدند از جمله در جریان بیانیه «تنفنگت را زمین بگذار» تا «می تو» و اغتشاشات و خانم‌های مرتبط با این موضوعات همه مورد عفو رهبری قرار گرفتند و می‌توانند فعالیت کنند.
خزاعی توضیح داد: سال گذشته سال امتحان همه ما بود که برخی نمره قبولی گرفتند، برخی تک ماده کردند و برخی هم مردود شدند ما هم سکوت کردیم در اینجا هم از این مقوله هم می‌گذریم.

شناسه خبر 69736