شناسه خبر:69631
1402/3/9 08:33:34

سپهرغرب، گروه خبر: اداره میراث فرهنگی و گردشگری بیجار با بی‌توجهی به آثار باستانی پل و قلعه تاریخی صلوات آباد، این‌گنجینه ارزشمند را به دست فراموشی سپرده است.

شناسنامه هر کشور و البته هر استان و شهری آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است.
آثار باستانی و‌ میراث فرهنگی است که قدمت، تاریخچه و تمدن هر سرزمین را مشخص می‌کند، پس حفاظت و حراست از آن‌ها امری ضروری و‌ اجتناب‌ناپذیر است و باید نسل‌های مختلف از آن همچون پیشینیان خود از این میراث‌ اجدادی پاسداری کنند.
شهرستان بیجار نیز مستثنی از دیگر نقاط ایران نیست و دارای آثار فاخر و‌ ارزشمند تاریخی و فرهنگی و باستانی است.
به گفته مسئولان و کارشناسان بناهای تاریخی و باستانی، بیش از 80 درصد از آثار باستانی کردستان به شهرستان بیجار اختصاص دارد که برای مردمان این دیار مایه مباهات و البته نشان از فرهنگ ‌و قدمت تاریخی این دیار است. ‌
پل و روستای تاریخی صلوات‌آباد که قلعه شگرفی در خود جای داده است از جمله آثار باستانی فاخر و بی‌نظیر دیار گروس است.
گویا رفته رفته باید با این بناهای تاریخی و منحصر به‌فرد خداحافظی کنیم، چراکه روند تخریب این‌بناها متوقف نشده بلکه در سال‌های اخیر شدت بیشتری هم پیدا کرده و بی‌توجهی مسئولان مربوطه طی سنوات گذشته مزید بر علت این تخریب‌هاست.
قدمت پل و‌ قلعه تاریخی صلوات‌آباد که به نام ‌نگین رودخانه قزل اوزن شهره است به دوران صفویه بازمی‌گردد که اکنون نیز نگریستن به آن یادآور سندی بر قدمت دیار گروس است.
پل و قلعه تاریخی صلوات آباد در 15 کیلومتری جاده بیجار به تکاب بر رودخانه قزل اورن نزدیک روستا و قلعه تاریخی صلوات‌آباد قرار دارد.
باروهای قلعه تاریخی صلوات‌آباد که یک به یک آن تاریخ‌ها و سخن‌ها در خود جای دارد در حال فرو ریختن است.
مسافران در ایام تعطیل و همشهریان بیجاری در تمام روزهای هفته به این مکان زیبای تاریخی می‌روند تا بنگرند بنای زیبای باستانی را؛ اما قبل از دیده شدن این بناهای تاریخی ناب در روستای صلوات‌آباد نادیده گرفتن و بی‌توجهی‌ها به چشم می‌خورد.
مکانی که می‌توان از آن بهترین موقعیت برای کارهای فرهنگی و اقتصادی را برد افسوس که در هاله‌ای از بی‌توجهی در حال نابودی و تخریب است‌.
اما اکنون نیز زمان برای جلوگیری از تخریب مابقی این دو‌ اثر باستانی هست و مسئولان می‌توانند با مرمت آن‌ها اندکی از کم‌کاری‌ها را جبران کنند.

شناسه خبر 69631