شناسه خبر:69509
1402/3/6 10:13:08

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس از احداث 15 هزار واحد مسکونی در راستای محرومیت‌زدایی در استان خبر داد و گفت: این واحدها توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ساخته می‌شوند.

پیش از ظهر روز پنجشنبه نشست هم‌اندیشی مدیران استان همدان با حضور استاندار، امام‌جمعه همدان، ائمه جمعه، مجمع نمایندگان و فرمانداران استان همدان در محل سالن اجتماعات دانشگاه ملی نهاوند برگزار شد.
   مصلی همدان 40 سال پیش کلنگ‌زنی شد، اما هنوز بلاتکلیف است
امام‌جمعه همدان در این نشست کاغذبازی اداری را از موانع سرعت دادن به اجرای طرح‌ها دانست و گفت: پروژه مصلی همدان 40 سال پیش کلنگ‌زنی شده، اما همچنان بلاتکلیف بوده و سند آن زده نشده است‌.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی اظهار کرد: متأسفانه برخی مشکلات از سال‌ها پیش در نهاوند حل نشده و باقی مانده؛ نمونه آن مجموعه فرهنگی ورزشی علیمرادیان بوده که پس از 27 سال، همچنان با مشکل مواجه است.
وی با بیان اینکه موضوع مذکور باید مورد توجه قرار گیرد تا منجر به هدررفت منابع نشود، افزود: در بخش کشاورزی نیز باید به قابلیت‌های شهرستان نهاوند توجه شود تا با ایجاد صنایع تبدیلی مانع از خام‌فروشی برخی محصولات مانند گشنیز شد.
نماینده ولی فقیه در همدان گفت: گاهی اوقات مدیران گرفتار کاغذبازی اداری می‌شوند که همین مسئله باعث عقب افتادن اجرای پروژه‌ها می‌شود؛ در این زمینه انتظار می‌رود تدابیری اندیشیده شود تا کارها فراتر از کاغذبازی اداری پیگیری شود.
امام‌جمعه همدان در بخش دیگری از سخنان خود داشتن تدبیر در امور را رمز موفقیت در اجرای برنامه‌ها دانست و گفت: اگر تدبیر در کارهایمان نداشته باشیم، قطعاً مشکلات ما حل نخواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری نشست مشترک استاندار و مجمع نمایندگان و فرمانداران استان، ابراز کرد: برگزاری این جلسات باید خروجی داشته باشد، بنابراین قبل از برگزاری جلسه مشکلات استان احصا و در جلسه راجع به آن تصمیم‌گیری شود.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز از احداث 15 هزار واحد مسکونی در راستای محرومیت‌زدایی خبر داد و گفت: این واحدها توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ساخته می‌شود.
حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه مسکن حق تمام مردم است و دولت باید شرایط خانه‌دار شدن آن‌ها را فراهم کند، افزود: باید زمین رایگان با وام لازم در اختیار مردم قرار دهیم.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس اشتباه در آمارگیری جمعیت استان را یکی از مشکلات در تخصیص منابع لازم عنوان کرد و افزود: در آمارگیری قبلی جمعیت استان حدود 130 هزار نفر کمتر اعلام شد که البته ما اعتراض خود را اعلام کردیم، اما این مسئله می‌تواند در تخصیص منابع به استان اثرگذار باشد.
وی با اشاره به برگزاری نشست مشترک استاندار، نماینده ولی فقیه و مجمع نمایندگان استان، گفت: همان‌گونه که در نشست سران قوا به بیان مشکلات پرداخته می‌شود، در جلسه نشست مشترک هم هدف این است که به طرح مشکلات و حل آن‌ها پرداخته شود.
   برخی از مشکلات فعلی از دهه‌های گذشته برجا مانده است
استاندار همدان نیز گفت: برخی از مشکلات از دهه‌های گذشته برجا مانده و طی یک‌ونیم سال گذشته خود را نشان داده‌اند.
علیرضا قاسمی‌فرزاد اظهار کرد: دولت مردمی برای حل مشکلات برنامه‌های زیادی دارد که با اجرای آن‌ها بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ برخی از مشکلات از دهه‌های گذشته برجا مانده و طی یک‌ونیم سال گذشته خود را نشان داده‌اند.
وی با بیان اینکه برای پیگیری و اجرای توسعه جامع استان برنامه‌های خوبی تدوین شده است، افزود: برای پیشبرد کارها برنامه یک‌ساله متناسب با سیاست‌های کلی دولت و منویات مقام معظم رهبری در سال گذشته تدوین و اجرا شد که نتایج خوبی نیز در بر داشت.
استاندار همدان گفت: در سال جاری متناسب با برنامه هفتم توسعه یک برنامه سه‌ساله تدوین شده که برای اجرای هرچه بهتر آن لازم است با کارشناسان به تصویب نهایی برسد.
وی افزود: در این برنامه مباحث رشد اقتصادی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، عدالت‌محوری که شعار دولت سیزدهم است، دانش‌بنیان‌ها، ایجاد صنایع تبدیلی و اسناد بالادستی درنظر گرفته شده است.
قاسمی‌فرزاد در ادامه توجه بیشتر به تدوین قوانین را یکی از راهکارهای رفع موانع تولید عنوان کرد و گفت: آنچه که به‌عنوان مشکلات پیش روی مدیران قرار دارد، در برخی موارد در زمینه قوانین است که اگر دقت بیشتری در هنگام تدوین آن‌ها صورت گیرد، می‌توان مشکلات بیشتری را برطرف کرد.
وی با اشاره به مشکل مسکن، ابراز کرد: برخی قوانین در حوزه مسکن وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد کرده است و ما نمی‌توانیم قانون را دور بزنیم، اما در سطح استان انعطاف‌هایی را داشته‌ایم و موفق شدیم برخی مشکلات را برطرف کنیم.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وجود معارض سد راه اجرای طرح‌های عمرانی در نهاوند است که باید به‌طور جدی به این مسئله پرداخته شود.
علیرضا شهبازی اظهار کرد: نهاوند یکی از شهرهایی است که بالاترین میزان بیکاری را در استان دارد که برای حل این معضل مجوز ایجاد طرح‌های بزرگ اشتغال‌زا گرفته می‌شود.
وی با اشاره به برخی از طرح‌های معطل‌مانده، گفت: یکی از طرح‌های بزرگی که مجوز آن سه سال پیش گرفته شده و به‌دلیل داشتن معارض بلاتکلیف مانده، معدن مس بوده؛ آن‌هم با وجودی که درصد خلوص آن بیشتر از مس کرمان است.
نماینده مردم نهاوند در مجلس با بیان اینکه اجرای طرح مذکور می‌تواند هزاران نفر را به کار مشغول کند، افزود: با اجرای این طرح در فاز نخست یک‌هزار نفر مشغول به کار می‌شوند و در فاز دوم هم برای هشت هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
وی سد گرین را یکی دیگر از طرح‌هایی دانست که به‌خاطر معارض معطل مانده است و گفت: ما برای سد گرین از محل ماده 56 مبلغ 178 میلیارد تومان دریافت کردیم، اما به‌علت داشتن معارض این پروژه معطل مانده و با توجه به افزایش قیمت‌ها یک‌ونیم سال است نتوانسته‌ایم مشکل معدن را حل کنیم.
شهبازی افزود: برخی جاده‌های ما نیز دارای معارض است که با وجود جذب اعتبار لازم، متأسفانه به‌طور کامل اجرایی نشده‌اند.
وی وجود واحدهای لبنی پیشرفته در سطح شهرستان را از قابلیت‌های نهاوند عنوان کرد و گفت: واحدهای لبنی نهاوند که از تجهیزات پیشرفته‌ای برخوردار هستند و قابلیت رقابت با واحدهای مطرح را دارند یا تعطیل‌اند یا با نیمی از ظرفیت کار می‌کنند که درصورت راه‌اندازی دو واحد بزرگ دامداری که مجوز آن‌ها دریافت شده، می‌توان شاهد رونق واحدهای لبنی بود.
   بیکاری در تویسرکان بسیار حاد و جدی است
نماینده مردم شهرستان تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهاجرت گسترده تویسرکانی‌ها باعث بروز مشکلات اجتماعی بسیاری برای این شهرستان شده است.
محمدمهدی مفتح اظهار کرد: درحال حاضر بیکاری مسئله و مشکل عمده استان همدان و به‌ویژه شهرستان تویسرکان است.
وی با بیان اینکه مسئله بیکاری در شهرستان تویسرکان بسیار حاد و جدی است و همین مشکل هم باعث مهاجرت گسترده تویسرکانی‌ها به شهرهای بزرگ و شهرهای دیگر شده است، ادامه داد: نرخ زادوولد در شهرستان تویسرکان مثبت است، اما رشد جمعیت را نمی‌بینیم و شاید بعضاً هم شاهد کاهش جمعیت در این شهرستان هستیم و این به‌خاطر معضل مهاجرت تویسرکانی‌ها است.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه این مهاجرت‌ها باعث بروز مشکلات اجتماعی بسیار زیادی برای شهرستان تویسرکان شده است؛ به‌عنوان مثال در روستاهای تویسرکان پسران جوان از روستاها مهاجرت کرده‌ و دختران این روستاها برای ازدواج دچار مشکلاتی شده‌اند.
وی تأکید کرد: اگر ما برای جوانانمان شغل ایجاد کنیم، می‌توانیم با این وضعیت حاد مهاجرت مقابله کنیم و برای ایجاد اشتغال باید به سمت مشاغل صنعتی برویم؛ زیرا مشاغل صنعتی باعث رشد خدمات و به دنبال آن ایجاد اشتغال می‌شود.
مفتح با طرح این سؤال که چرا در شهرهایی مثل اراک، قزوین و غیره صنعت به‌خوبی رشد کرده است اما در استان همدان از این رشد صنعتی خبری نیست، اضافه کرد: در حوزه صنعت استان باید توجه جدی کنیم و تلاش داشته باشیم که گام اساسی در مجموعه استان برداریم، زیرا با حل مشکل اشتغال جوانان، بسیاری از مشکلات ما در دیگر حوزه‌ها هم حل خواهد شد.

شناسه خبر 69509