شناسه خبر:68962
1402/2/21 09:26:41

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر گفت: صنایع استان در زمان پیک بار تابستان سال گذشته همکاری بسیار خوبی داشتند و 305 مگاوات مدیریت بار انجام گرفت که هزینه ساخت نیروگاه برای این میزان تولید برق معادل 235 میلیون یورو است.

مجتبی داوودآبادی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و چالش‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: صنایع استان در زمان پیک بار تابستان سال گذشته همکاری بسیار خوبی داشتند به طوری 305 مگاوات مدیریت بار از سوی شرکت برق باختر انجام گرفت که هزینه ساخت نیروگاه این میزان معادل 235 میلیون یورو است.
وی افزود: 25 مشترک بزرگ صنعتی در سال 98 در ایام مدیریت پیک بار تابستان با شرکت برق باختر همکاری داشتند که این میزان در سال گذشته به 29 مشترک بزرگ صنعتی رسید.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر خاطرنشان کرد: سال گذشته علی‌رغم مدیریت بار و محدودیت‌هایی که در فصول پیک بار اعمال شد در مجموع صنایع، انرژی بیشتری را نسبت به سال ماقبل مصرف کردند که خوشبختانه هیچ اختلالی در تولید کشور ایجاد نشد حتی تولید افزایش تولید در کشور نیز وجود داشت.
محمودی بیان کرد: توسعه تولید برق با رویکرد به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر مدنظر ویژه قرار دارد چراکه اکنون بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر نه یک پیشنهاد بلکه ضرورتی جدی است؛ همچنین افزایش مشوق‌های صنعت برق در بخش‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است که در این میان رسانه‌ها نقش قابل توجهی در مدیریت مصرف دارند.
وی ادامه داد: شدت مصرف انرژی در همه بخش‌های مختلف کشور بالاست بنابراین فرهنگ‌سازی استفاده از انرژی به میزان حد آسایش در مصارف خانگی، توسعه تولید برق با رویکرد توجه به تجدیدپذیرها، جبران 5 درصدی نیاز برق در ایام پیک با جابه‌جایی و مدیریت بار، واقعی کردن نرخ فروش برق بر اساس بهای تمام‌شده و کاهش شدت مصرف برق در صنایع با استفاده از فناوری‌های نوین از جمله راهکارهای کاهش شدت مصرف انرژی است.
ورود دانشگاه اراک در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر
مجتبی ذوالفقاری رئیس دانشگاه اراک نیز در این آیین اظهارکرد: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار نیاز است تولید دانش فنی با زمینه بومی مورد توجه ویژه قرار گیرد، در غیر این‌صورت نمی‌توان با پیشرفت تکنولوژی همگام در دنیا پیش رفت.
وی افزود: در دنیای جدید با توجه به تغییرات ایجاد شده نیز باید آموزش عالی دچار تحول شود، دانشگاه اراک در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اقدامات مهمی از جمله ایجاد نیروگاه خورشیدی و بادی انجام داده و تفاهم‌نامه‌هایی در این راستا منعقد و پروژه‌هایی انجام شده است.
رئیس دانشگاه اراک با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آینده آموزش عالی چیست و آیا از آموزش عالی قرار است تولید فنی خارج شود؟ گفت: اگر بنا است در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر کاری انجام دهیم باید تولید دانش فنی با زمینه بومی انجام دهیم، تولید دانش فنی در آینده آموزش عالی هدف‌گذاری نشده است و باید قبول کرد که زمان انقضای این شیوه آموزش و پژوهش فرارسیده است.
ذوالفقاری با بیان اینکه دانشجویان باید با چالش‌ها روبرو شوند و برای رفع نگرانی‌ها تدابیر ویژه‌ای بیندیشند، ادامه داد: در حوزه به‌روزرسانی نرم‌افزار هوش مصنوعی نیز تلاش‌های زیادی انجام شده و نیاز است اقدامات بیشتری انجام شود.
وی تصریح کرد: دانشگاه آینده بر مبنای زیست‌بوم زندگی در مدار دانایی از جمله شعارهای ماست، دانشگاه آینده تعامل با نسل جوان است؛ همچنین دانشگاه آینده بر مبنای مردم محور و مسئله محور بنا شده است و در بستر آن ایده‌های نو پرورش پیدا می‌کند.
رئیس دانشگاه اراک با بیان اینکه دانشگاه بستری برای حضور صنایع و سازمان‌ها است، عنوان کرد: در این راستا با 3 سازمان مهم قرارداد منعقد شده است و متصدی برگزاری کلاس‌ها صنایع و سازمان‌ها هستند و آموزش نیز در این مراکز به دانشجویان ارائه می‌شود.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: دانشگاه اراک در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به طور خاص ورود کرده و پژوهشکده‌ای در این زمینه تأسیس شده است و بالغ بر 8 طرح در قالب استانی و ملی در این زمینه در دست اقدام دارد.

شناسه خبر 68962