شناسه خبر:68635
1402/2/14 09:11:16
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش مطرح کرد:

تکمیل رسالت شهید «محسن عینعلی» با انتشار کتاب «زمانی برای عاشقی»

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: ما معتقدیم دوران جهاد یک رزمنده زمانی تمام می‌شود که بتواند حماسه‌هایی که خلق کرده را به رشته تحریر دربیاورد و برای نسل امروز و آینده منتشر کند؛ رسالت شهید «محسن عینعلی» با انتشار کتاب «زمانی برای عاشقی»، به پایان رسید.

امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی در مراسم رونمایی از کتاب «زمانی برای عاشقی» که عاشقانه‌های یک فرمانده در وصف خاطرات «معصومه خدابخشی» (همسر سردار شهید محسن عینعلی) است و به قلم «لیلا گودرزیان‌فرد» بوده و در راستای کنگره هشت هزار شهید استان همدان روز سه‌شنبه در خانه کتاب و ادبیات تهران برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه این‌روزها سالروز عملیات غرورآفرین بیت المقدس است، یاد 6 هزار شهید این عملیات را گرامی می‌داریم که خرمشهر قهرمان را از نقطه‌ای در جنوب غربی‌ترین موقعیت نقشه ایران، تبدیل به الگوی وحدت ملی برای کشور کردند.
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش افزود: شهید صیاد‌شیرازی زمانی که می‌خواست دستور عملیاتی الی‌ بیت‌المقدس را امضا کند، این جملات را مرقوم کرد که «رهبری این عملیات سرنوشت‌ساز همچنان برعهده ولی عصر (عج) است و برای حفظ وحدت، مسئولیت فرماندهی و هدایت این عملیات را شخصاً با توکل به خدا به‌عهده می‌گیرم، چون جنگ و رزم در راه الله است و پیروزی به‌نام الله و رزمندگان به ثبت می‌رسد».
وی یادآور شد: ما در این عملیات با غافلگیری تمام در منطقه‌ای بسیار وسیع با عملیاتی مداوم و پی‌درپی (بلافاصله یک ماه بعد از عملیات فتح‌المبین)، توانستیم از رودخانه بسیار عظیمی عبور کرده و تلفات از دشمن بگیریم و درخشان‌ترین کارنامه عظیم نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس را رقم بزنیم که امیدواریم از عملیات مختلف که توانستند چنین عزت و سربلندی برای ما به ارمغان بیاورند، الگوبرداری شود.
امیر فولادی عنوان کرد: کتاب «زمانی برای عاشقی»، عاشقانه‌های شهید «محسن عینعلی» از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که دو بانو در تهیه آن نقش مؤثری داشته‌اند؛ یکی همسر شهید که مسئولیت روایتگری آن را به‌عهده گرفته و دیگری نویسنده کتاب.
وی با اشاره به بیانات امام راحل، گفت: مفتخریم که بانوان و زنان ما در صحنه‌های فرهنگی، اقتصادی و نظامی حاضر شده و همدوش مردان فعالیت و در راه تعالی اسلام تلاش دارند.
* کتاب «زمانی برای عاشقی» روایت گمنامی و غربت یک شهید است
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این کتاب روایت گمنامی و غربت یک شهید است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این خصوص می‌فرمایند «اگر ما در واژه شهید و شهادت دقت کنیم؛ مجموعه‌ای از معارف دینی، ملی و انسانی را ملاحظه می‌کنیم که واقعاً همه معارف مذکو در وجود این شهید و همه شهدای ما جاری و ساری است».
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ابراز کرد: این کتاب، روایت مظلومیت همسر شهید و دلتنگی فرزند آن است و روایت‌هایی در آن مطرح شده که گواه زنده بودن شهدا بوده که در این امر تردیدی نیست؛ در آیات قرآن نیز به این مهم اشاره شده است.
وی ادامه داد: زنده بودن شهدا باعث شده کشور ایران با این‌همه تلاطم که در داخل و خارج بر علیه ما هست، همیشه حفظ شود و از بحران‌ها سربلند بیرون بیاید؛ چه در دوران حیات با تن و جسم و چه بعد از شهادت با روح معنوی خود، حافظ و نگهدارنده کشور هستند.
امیر فولادی تصریح کرد: همسر شهید، نویسنده و ناشر آن با این اقدام توانستند جهاد قهرمان داستان را تکمیل کنند. ما معتقدیم دوران جهاد یک رزمنده زمانی تمام می‌شود که بتواند حماسه‌هایی که خلق کرده را به رشته تحریر دربیاورد و برای نسل امروز و آینده منتشر کند.
وی اضافه کرد: اینکه شرح حال شهید و آنچه بر خانواده وی گذشته برای نسل امروز و آینده بیان شده، بسیار مهم است و ما معتقدیم به همان اندازه که نوشتن این خاطرات مهم بوده، رساندن آن به دست مخاطب هم مهم است‌.
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران متذکر شد: با توجه به اینکه استان همدان دارای بیش از هشت هزار شهید است که تقریباً 243 شهید آن از شهدای گران‌قدر ارتش هستند، می‌توان به سوژه‌های دیگر نیز پرداخت؛ به‌طور مثال شهید «حقگویان» و شهید «عابص عابدی‌تهرانی» که بعد از بازنشستگی در ارتش به سپاه همدان پیوست و در عملیات مرصاد شهید شد.
* لزوم ثبت خاطرات شهدا در قالب کتاب
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: از همسر شهید «عینعلی» باید تشکر کرد که جهاد این جهادگر بزرگ را با روایت خاطرات وی در قالب کتاب، تکمیل کرد. مدتی که در شهرستان تویسرکان خدمت کرده‌ام، با بزرگوارانی برخورد داشته‌ام که از سربازان سردار شهید عینعلی بودند و خاطرات بسیار ارزشمندی را از این شهید والامقام بیان می‌کردند که باید تنظیم و ثبت شود و به رشته تحریر دربیاید.
محمدمهدی مفتح خاطرنشان کرد: درنهایت جهاد این شهید بزرگوار با مرحله بعد از شهادت که پیام‌رسانی اهداف شهدا است، تکمیل شد و این وظیفه سنگین را همسر شهید به‌عهده گرفتند و با نشر کتاب مذکور، جهاد ایشان که سهم عمده‌ای در دفاع مقدس داشتند، به سرانجام رسید.
وی بیان کرد: قطعاً دفاع مقدس در تاریخ کشور و میهن ما یک واقعه بسیار مهم است و درس بزرگی چه برای نسل‌های آینده ایران و چه برای دیگر کشورها و سایر امت‌های مسلمان دارد؛ باید سعی کنیم این گنجینه و اتفاق بزرگ را به شکل درخور و قابل توجهی ثبت و ضبط کنیم.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: یکی از اقدامات در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ثبت خاطرات شهدا در قالب کتاب است که این مهم درخصوص شهید عینعلی انجام شده و باید از تولیدات رسانه‌ای نیز استفاده کرد تا بتوانیم ایثارگری و رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس را بیان کنیم.
* کتاب «زمانی برای عاشقی» در مخاطب احساس هم‌ذات‌پنداری ایجاد می‌کند
یک نویسنده ادبیات پایداری نیز در مراسم با بیان اینکه برای من غرورآفرین است در رابطه با همدان و شهدای آن کتابی به دستم می‌رسد، گفت: چون این افتخار را داشته‌ام که در رابطه با نقش استان همدان در جنگ و انقلاب، دو کتاب بنویسم که یکی کتاب «الوند تا قراویز» کارنامه تاریخی استان همدان در انقلاب اسلامی است و دیگری «بهار 82 » بوده که روایت نقش رزمندگان این استان از جنگ تحمیلی تا آزادی خرمشهر است و در نگارش این دو کتاب با بزرگواران زیادی آشنا شده‌ام که نقش زیادی در درگیری‌های کردستان و دو سال نخست جنگ داشتند.
گل‌علی‌ بابایی افزود: کتاب دیروز به دستم رسید و با اشتیاق آن را خواندم، واقعاً بعضی جاها متأثر شدم؛ در کل کار خوب و لذت‌بخشی است. چون در ابتدای جنگ تیپ 27 محمد رسول‌الله (ص) تلفیقی از رزمندگان تهران و همدان همچون شهیدان شهبازی، خوش‌لفظ، شکری‌موحد و عینعلی بودند و این شهیدان برای ما همچون همت و متوسلیان هستند و عملیات بزرگی همچون فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس را با همدان مشترک انجام دادیم؛ برای همین خواندن کتاب «زمانی برای عاشقی» برایم لذت‌بخش بود و خاطراتم را زنده کرد.
وی با بیان اینکه کتاب نثر خوب و روانی دارد و خاطرات صمیمی است و به دل می‌نشیند، ابراز کرد: نویسنده خیلی خوب توانسته خاطرات را بیان و احساس هم‌ذات‌پنداری ایجاد کند و به‌راحتی می‌توان با آن ارتباط گرفت.
این نویسنده حوزه ادبیات پایداری با اشاره به اینکه کتاب با نثری روان مرثیه‌ای از عاشقانه‌های یک فرمانده است، خاطرنشان کرد: صفحه 99 تا انتهای کتاب یک مرثیه است و دیگر نمی‌توان جلوی اشک را گرفت و نشان از صداقت راوی و قلم روان نویسنده دارد. همان‌طور که در بیان خاطرات، شهید هوای خانواده را داشته، خودش هم اجر آنان را می‌دهد؛ چراکه شهدا در کنار ما هستند.
وی یادآور شد: این جمله که صدام از مادران و زنان ایرانی شکست خورده را آشکارا در این کتاب حس می‌کنم، یک دختر 16 ساله با همسرش به سرپل ذهاب می‌رود و در آنجا زندگی می‌کند؛ اتفاقاتی برایش می‌افتد و به گفته خودش چهار سال ازدواج کرده بوده، اما چهار ماه با همسرش زیر یک سقف نبوده و این مظلومیت شهدا و خانواده آن‌ها را نشان می‌دهد؛ وی در سن 17 سالگی با یک فرزند کوچک شاهد شهادت همسرش است.
بابایی تصریح کرد: این‌ها درس‌های آموختنی است که باید نسل امروز آن‌ها را بیاموزند و بدانند که آرامش فعلی آنان مدیون چه کسانی است. در این کتاب تشویش‌ها و نگرانی‌های مادران شهدا به‌خوبی حس می‌شود و این کتاب شرح حال خیلی از خانواده‌های شهدا و رزمندگان است.

شناسه خبر 68635