شناسه خبر:68628
1402/2/14 08:56:38

سپهرغرب، گروه خبر: مرحله نخست نخستین مرکز نوآوری کارگاهی کشور از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تکمیل و با حضور رئیس این ستاد و استاندار همدان بهره‌برداری شد.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) روز چهارشنبه در آیین بهره‌برداری از نخستین مرکز نوآوری کارگاهی کشور در استان همدان گفت: 321 مصوبه از مجموع مصوبات سفرهای دور نخست رئیس‌جمهور به استان‌های مختلف در تعهد این مجموعه بوده که تاکنون حدود 90 درصد این تعهدات اجرایی شده است.
عارف نوروزی اظهار کرد: مصوبات دور نخست سفر رئیس‌جمهور به استان‌ها 650 هزار میلیارد ریال بار مالی برای ستاد اجرایی فرمان امام (ره) داشته که تاکنون 45 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به‌عنوان بازوی اجرایی دولت در رفع محرومیت و موانع پیش رو به‌عنوان خط‌شکن عمل کرده و به مسئولان استانی در رفع موانع و حل مشکلات مردم کمک می‌کند.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ادامه داد: اقدامات این نهاد مبتنی بر مدیریت جهادی و اقدام و عمل سریع است؛ بنابراین قول می‌دهیم تعهدات این مجموعه در زمان‌بندی مشخص‌شده به نتیجه برسد.
نوروزی به اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: برای مسکن هم‌اینک طرح 104 واحدی شهرک شهیدمدنی با 33 درصد پیشرفت فیزیکی درحال انجام است و طرح 480 واحدی شهرک فرهنگیان با وجود هزینه‌بر بودن تحکیم بستر، به نتیجه رسیده و مردم شاهد سرعت رشد فیزیکی این طرح خواهند بود.
وی با بیان اینکه بیش از چهار میلیون و 600 هزار هکتار زمین با همکاری وزارت جهاد کشاورزی زیر کشت دیم رفت، افزود: تأمین هزینه‌های بیمه، کود و ماشین‌آلات از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام می‌شود.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ادامه داد: سهم همدان بیش از 350 هزار هکتار است که تاکنون 197 هزار هکتار بیمه‌ شده و کشاورزان دغدغه‌ای در مورد خشک‌سالی، سرمازدگی و از بین رفتن محصول ندارند.
نوروزی با بیان اینکه در سه سال گذشته با وجود خشک‌سالی به اهداف برنامه دست یافته‌ایم، گفت: مهم‌ترین مزیت اجرای این طرح‌ها جلوگیری از خروج ارز برای واردات نهاده‌های دامی، گندم، جو و حرکت به سمت خودکفایی است.
وی ادامه داد: اداره یک کشور با بیش از 85 میلیون نفر پراکندگی جمعیت، وسعت بالا و فشارهای بین‌المللی دشمن، دشوار است؛ کارهای خوب و بزرگی انجام شده، اما معاندان نظام می‌خواهند القا کنند کاری انجام نشده است.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) افزود: بهره‌برداری از طرح‌های دانش‌بنیان به‌ویژه آنچه امروز در همدان به مرحله نهایی رسید، نمونه‌ای از فعالیت‌های صورت‌گرفته است که باید نسبت به حفظ و توسعه آن تا تبدیل شدن کارگاه به کارخانه، تلاش شود.
نوروزی اضافه کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دو هکتار از اراضی خود را به این مرکز اختصاص داده که از متولیان خواسته شد مالکیت این زمین به مؤسسه دانش‌بنیان نیز منتقل یابد تا بتوانیم پایگاه نمونه در استان همدان داشته باشیم و این طرح را برای استان‌های دیگر هم اجرایی کنیم.
وی با بیان اینکه می‌خواهیم در همدان کارهای شاخصی انجام دهیم، گفت: دو هزار و 966 طرح اشتغال‌محور، 25 طرح تسهیلات‌محور و مشارکتی، 469 غرفه «باسلام» با 285 غرفه فعال و با محوریت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در سطح کشور فعال است.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از اجرای دو هزار و 337 پروژه عمرانی و زیربنایی شامل 59 مدرسه، 27 مسجد و دو هزار و 208 واحد مسکونی غیر از واحدهای مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن از سوی این مجموعه خبر داد.
نوروزی با تأکید بر اینکه تاکنون موفق به اجرای 6 هزار طرح با 700 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده‌ایم، افزود: 630 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیز درحال انجام است.
* خودباوری و خوداتکایی جوانان از ثمرات نظام اسلامی است
استاندار همدان نیز گفت: خودباوری و خوداتکایی جوانان از ثمرات نظام اسلامی است که امام راحل آن را بنا نهاد و رهبری معظم انقلاب آن را اجرایی کرد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد ادامه داد: برکات و خیرات نظام جمهوری اسلامی برای ملت ایران بسیار زیاد بوده که مهم‌ترین آن خودباوری و خوداتکایی است؛ درحالی که نظام استکبار دنبال این بود که کشورمان توسعه نداشته باشد.
وی افزود: امام راحل خودباوری و خوداتکایی را در کشورمان بنا نهاد و مانیفست و نگاه امام توسط رهبر معظم انقلاب اجرا شد؛ به‌گونه‌ای که ایران وابسته به کشوری تبدیل شده که در عرصه‌های مختلف در رده‌های نخست جهان قرار دارد.
بالاترین مقام اجرایی استان همدان ادامه داد: این خودباوری را در مرحله نخست امام راحل و سپس رهبری انقلاب در وجود جوانان نهادینه کرد.
قاسمی‌فرزاد گفت: اقدامات جهادی ستاد فرمان امام (ره) با نگاه دولت سیزدهم عجین شده است و این نگاه در پیکره دولت و سایر اجزا تسری یافته و با حمایت همه‌جانبه بخش‌های مختلف و با نوآوری و خلاقیت، شکل خوبی گرفته است.
وی بیان کرد: سال نخست کار دولت با نگاه ویژه دولت سیزدهم به بنیاد نخبگان و توجه به فناوری و تقویت دانش‌محور، اقدامات خوبی انجام شد.
استاندار همدان ادامه داد: همدان طبق ارزیابی وزارت کشور در اقتصاد دانش‌بنیان رتبه نخست کشور را کسب کرد؛ همچنین در راستای اصلاح الگوی کشت با توجه به مشکلات و بحران آب در استان، اقدامات خوبی انجام شد.
وی گفت: برای بهره‌برداری از مدرسه خاص استثنایی 10 میلیارد تومان از سوی دولت هزینه و مابقی توسط ستاد فرمان امام (ره) و خیران تأمین شد.
نماینده مؤسسه دانش‌بنیان برکت در استان همدان نیز در حاشیه این برنامه ابراز کرد: عملیات اجرایی این طرح که پیش‌تر انبار شن و ماسه اداره راه بود، از دو سال پیش آغاز شد.
ارسلان باسلی‌زاده افزود: این مؤسسه دانش‌بنیان که کار سرمایه‌گذاری خطرپذیر و حمایت از طرح‌های نوآوری و خلاق را عهده‌دار است، با حمایت مالی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این طرح را اجرا کرد.
نماینده مؤسسه دانش‌بنیان برکت در استان همدان با بیان اینکه برای اجرای طرح 20 میلیارد تومان هزینه شده است، ابراز کرد: فضای اجرایی این طرح حدود 22 هزار متر مربع است.
وی گفت: عملیات اجرایی مرحله دوم توسعه طرح مرکز نوآوری کارگاهی در زمینی به وسعت 20 هزار متر مربع و پیش‌بینی 80 میلیارد تومان هزینه، امروز آغاز شد.
باسلی‌زاده با بیان اینکه طرح شامل 30 سوله کارگاهی هریک به وسعت 300 متر مربع به همراه فضای کامل اداری است، اظهار کرد: این طرح طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای افتتاح و بازدید از چند طرح به همدان سفر کرده است.

شناسه خبر 68628