شناسه خبر:68039
1402/1/30 09:19:52

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان تعداد بازدید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی تویسرکان را 45 هزار نفر در تعطیلات نوروز دانست و گفت: این آمار نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اسحاق ترکاشوند پیش از ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران در کاروانسرای شاه‌عباسی فرسفج با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی سال گذشته یک‌هزار و 200 فقره مجوز که بیشتر آن‌ها در حوزه منبت بوده صادر کردیم، اظهار کرد: 14 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه صنایع دستی پرداخت شد که حدود 10 میلیارد و 700 میلیون تومان از محل تبصره 18، یک‌میلیارد و 400 میلیون تومان وام روستایی و بقیه آن اعتبار مشاغل خانگی بوده است.
وی گفت: سال 1400 به مجتمع گردشگری تپه ریواسیجان وام پنج میلیارد و 500 میلیون تومانی از محل بازپرداخت تسهیلات روستایی اعطا شد که هم‌اکنون با 11 سوئیت، 40 درصد پیشرفت دارد؛ همچنین از این محل 500 میلیون تومان به خانه بوم‌گردی خانم میرمعینی تسهیلات داده شد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری از 50 درخواست حدود 30 مورد ثبت و پیگیری شده است، افزود: 14 مورد موافقت اصولی در راستای تأسیسات گردشگری مثل هتل، سفره‌خانه، خانه بوم‌گردی و دو مجوز ایجاد و چهار پروانه بهره‌برداری صادر کردیم.
وی با اشاره به پرداخت سه میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات در حوزه گردشگری برای یک اقامتگاه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی در سال گذشته، بیان کرد: هفته گذشته 11 میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد سه اقامتگاه بوم‌گردی در منطقه خرم‌رود مصوب شد؛ کارهای مقدماتی آن هم انجام شده که امیدواریم تا سال 1403 به بهره‌برداری برسد.
ترکاشوند با بیان اینکه خانه تاریخی آقای کردکریمی از آثار ملی ثبت‌شده در روستای قلعه‌آستیجان مصوب شد و تلاش می‌کنیم این خانه را به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: در حوزه میراث فرهنگی پیگیر ثبت آثار تاریخی هستیم؛ سال گذشته متأسفانه بیشتر آثار سهمیه استان همدان بوده و از تویسرکان فقط گرده‌مغزی در گروه آثار ناملموس ثبت ملی شد.
وی با بیان اینکه پرونده آثاری چون پتله‌پلو، آش پتله (پلته) و آیین زیرجُلی را از تویسرکان برای ثبت ملی آماده کرده‌ایم، افزود: پیگیر ایجاد انجمن گردشگری آوای رضی بودیم که یکی دو ماه اخیر مجوز آن صادر و بخش زیادی از کارهای هنری و گردشگری به سمت این انجمن سوق داده می‌شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تویسرکان با بیان اینکه یک‌هزار و 79 مسافر در تعطیلات نوروز در اقامتگاه‌های میراث فرهنگی اقامت داشتند، گفت: 800 نفر در اقامتگاه‌های غیر رسمی یعنی مدارس اقامت کردند، البته ما مخالف این نیستیم که به زیرمجموعه خود خدمات دهند؛ اما متأسفانه با این کار انگیزه برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری از بین می‌رود، مثلاً امسال اقامتگاه‌های میراث فرهنگی تویسرکان 50 درصد هم اقامت نداشتند.
وی تعداد بازدید از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی تویسرکان را 45 هزار نفر در تعطیلات نوروز عنوان کرد و افزود: این آمار نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
ترکاشوند در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طرح توسعه آرامگاه حبقوق نبی (ع) فاز نخست با 250 میلیون تومان مصوب و نقشه هم تهیه شد، اضافه کرد: فاز دوم این طرح نیز که تهیه نقشه‌های با جزئیات بیشتر است، توسط مشاور با 500 میلیون تومان درحال انجام بوده و پیش‌بینی برای اتمام کار طبق قرارداد 31 فروردین‌ماه عنوان شده است.
وی با تأکید بر اینکه ترکیب جدید هیئت‌امنایی آرامگاه حبقوق نبی (ع) حقوقی شده است، گفت: هیئت‌امنا متشکل از میراث فرهنگی، اوقاف، استانداری، نماینده مردم تویسرکان در مجلس، امام‌جمعه و شهرداری به ریاست استاندار است، این تغییر اتفاق خیلی خوبی برای این اثر اررزشمند تاریخی و دینی بود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تویسرکان درخصوص قلعه تاریخی اردلان روستای اشتران با اشاره به اینکه دیوار قلعه دو بار توسط میراث فرهنگی مرمت شده است، افزود: از 20 ورثه 11 نفر موافق سرمایه‌گذاری این اثر تاریخی هستند، ما هم خیلی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم؛ البته سال 97ـ 96 مدیرکل سابق میراث فرهنگی 12 میلیارد تومان از محل مشاغل روستایی برای این اثر مصوب کرد، اما چون مالکان باهم همسو نبودند، متأسفانه کاری انجام نشد.
وی خانه تاریخی بیات را در مساحتی حدود 530 متر مربع متعلق به دوره قاجار دانست و گفت: حدود یک‌ میلیارد تومان به‌نام خانه تاریخی بیات از اعتبار ملی ابلاغی آمده است، این مبلغ را داریم تا اعتبار کامل تخصیص یابد و بتوانیم آن را تملک کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مالک حمام جولستان نیز اوقاف است و طرح احیای آن نوشته شده، درباره کاروانسرای مستوفی افزود: مالک اصلی کاروانسرای مستوفی خانم شفیعی بوده و طرح مرمت آن مصوب شده است.

شناسه خبر 68039