شناسه خبر:67595
1402/1/20 08:15:34

سپهرغرب، گروه جوانی: یک روانشناس ضمن هشدار نسبت به درد و دل کردن متاهلین با جنس مخالف از جمله همکارشان، درباره اثرات روانشناختی این رفتار تاکید کرد: در دراز مدت افراد به این رفتار عادت کرده و ممکن است وابستگی عاطفی برایشان ایجاد کند.

دکتر محمدابراهیم تکلو درباره درد و دل کردن متاهلین با جنس مخالف از جمله همکار، اظهار کرد: اینکه افراد مشکلات عاطفی زندگی مشترک را با افراد مختلف، جنس مخالف، همکار و هر کسی جز همسر مطرح می‌کنند، دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد آما آنچه به ذهن می‌رسد این است که این افراد به نوعی با این کار از نظر عاطفی و روانی آرام یا حمایت شوند.

این روانشناس با بیان اینکه برخی اختلالات شخصیتی نیز می‌تواند باعث شود افراد مشکلات زندگی مشترک را با جنس مخالف مطرح کنند، توضیح داد: در چنین مواردی حتی اگر فرد در رابطه و زندگی مشترک آرامی نیز باشد، باز هم دوست دارد با یک غیر هم جنس درباره زندگی مشترک خود صحبت کند. حتی گاهی تنوع طلبی افراد چنین مساله‌ای را ایجاد می‌کند. این افراد بر حسب عادات یا ویژگی‌های روانی دوست دارند مساله خود را با غیر هم جنس مطرح کنند که شاید این حرف زدن آنها را موقتا آرام کند.

وی در عین حال افزود: یک دسته از افراد هم اساسا این موضوع را بد نمی‌دانند. اینکه مشکلات زندگی مشترک را با همکار یا یک غیر هم‌جنس مطرح می‌کنند برایشان موضوع بدی نیست. این افراد هرگاه از نظر روانی و عاطفی بهم ریخته هستند یا احساس می‌کنند نیاز دارند فردی به حرفشان گوش دهد، از میان اقوام یا همکاران فرد غیر هم‌جنسی را برای درد و دل کردن انتخاب می‌کنند.

به زعم تکلو، اینکه افراد برای حل کردن و گرفتن راهکار درباره مسائل زندگی زناشویی به درد و دل کردن و گفتگو با یک غیر هم جنس روی می‌آورند می‌تواند جنبه جبرانی، تلافی و حتی انتقام نیز داشته باشد اما هیچ کدام از این موارد دلیل موجهی برای این رفتار نیست.

وی معتقد است که اگر مساله‌ای در رابطه زناشویی ایجاد شود باید به درستی و از طریق مشورت با یک روانشناس بر طرف شود.

این روانشناس با بیان اینکه افراد باید از یک روانشناس متخصص برای حل مسائل زندگی کمک بگیرند، خاطر نشان کرد: اینکه افراد با غیر همجنس درباره مشکلات رابطه عاطفی و زندگی زناشویی خود گفتگو می‌کنند،توجیه درستی نیست. گاهی این غیر هم جنس برادر یا پدر و از نزدیک ترین افراد خانواده هستند که در این موارد نیز صرفا برای گرفتن یک راهنمایی و نه اعمال نظر آنها در زندگی مشترک می‌توان گفتگو کرد و نباید در راهنمایی دیگران به دنبال حل مساله خود باشیم چراکه این افراد تخصص لازم را ندارند و ممکن است راهنمایی درستی به ما نکنند اما حرف زدن درباره مشکلات زندگی مشترک با غیر همجنس اعم از همکار و... در دراز مدت تبعات منفی روانشناختی خواهد داشت.

تکلو درباره اثرات منفی روانشناختی درد و دل کردن با غیر همجنس درباره زندگی مشترک هشدار داد: پس از مدتی افراد به این کار عادت می‌کنند و این عادت در دراز مدت می‌تواند به وابستگی عاطفی منجر شود. حتی ممکن است افراد وارد مسائل عاطفی خارج از زندگی زناشویی و خیانت به همسر شوند. افراد بر اثر گفتگو به یکدیگر علاقمند می‌شوند و مسائلشان دو چندان شود.

وی همچنین تاکید کرد که گاهی درد و دل کردن با دیگران اعم از هم‌جنس و غیر هم‌جنس می‌تواند مسائل و مشکلات را بیشتر کند چراکه ممکن است فرد مقابل از روی قصد و غرض، ناآگاهی و یا با نیت سوء توصیه‌ای کند که رابطه زناشویی را بدتر کند.

شناسه خبر 67595