شناسه خبر:66526
1401/12/7 10:02:29

سپهرغرب، گروه تیک: کارشناس ومجری شبکه پرس‌تی‌وی می‌گوید تحریم‌های آمریکا و اروپا مانع از عملیات امداد، نجات و توانبخشی سوریه است و همچنین مانعی بزرگ در مسیر فعالیت‌های خدماتی مؤسسات دولتی به مردم این کشور است.

جهان رسانه چگونه اخبار مربوط به زلزله در شمال سوریه را اطلاع‌رسانی کردند؟ و سوال مهم‌تر اینکه چرا امدادرسانی به سوریه این همه با چالش مواجه است؟ انگار سهم سوریه از جامعه جهانی حملات گاه و بیگاه هوایی رژیم صهیونیستی، اشغالگری ایالات متحده، ورود تروریست‌هایی مانند القاعده و داعش و اکنون ویرانی ناشی زمین لرزه بوده است که فراموش شدن از دید سازمان‌های مدعی حقوق بشر و انسان دوستی را هم باید به آن افزود. اما آیا سازمان‌های امداد و نجات نمی‌خواهند به مردم گرفتار فاجعه کمک برسانند یا مشکل اصلی این است که سوریه توسط آمریکا و اروپا تحریم شده است. ماجرا از آنجا جالب‌تر شد که کاخ سفید در اثر فشار افکار عمومی اعلام کرد تحریم‌های سوریه را برای 180 روز تعلیق کرده اما بازهم کمکی به سوریه ارسال نشد و غیر از برخی داوطلبان که تحریم‌های آمریکا را به هیچ انگاشتند از جامعه جهانی برای کمک جدی به مردم سوریه خبری نشد ولی چرا؟

نکته تأسف آور این است که آمریکا میلیون‌ها دلار هزینه بمباران و اشغال سوریه کرده و اکنون چند پایگاه دارای باند پرواز در سوریه در اختیار دارد اما خود هرگز حاضر نشد کمترین هزینه‌ای برای نجات افراد از زیر آوار و کمک به قربانیان زمین لرزه اخیر بپردازد بلکه بدتر در زمان طلایی برای امدادرسانی هم حاضر نشد تحریم‌ها را لغو کند تا سایر کشورها بتوانند برای کمک به مردم سوریه بشتابند.

برنامه «جریان خاورمیانه» (MidEaStream) که در شبکه پرس تی وی تولید می‌شود این هفته به این موضوع پرداخت و علت تناقض میان حرف کاخ سفید و اعمال ایالات متحده را کاووش کرد.

«مروه عثمان» مجری این برنامه گفت: تحریم‌های آمریکا و اروپا مانع از عملیات امداد، نجات و توانبخشی سوریه است و همچنین مانعی بزرگ در مسیر فعالیت‌های خدماتی مؤسسات دولتی به مردم این کشور است.

وی افزود: این تحریم‌ها که از سال 2011 علیه ملت سوریه اعمال شده این کشور را با کمبود ماشین آلات صنعتی، قطعات یدکی و فناوری‌های پشتیبان مواجه کرده است که در نهایت در ساخت و ساز و بازسازی بخش‌های مختلف به ویژه زیرساخت‌های شهری با چالش مواجه کرده است. چرا که تحریم‌های اقتصادی غرب موجب کاهش نرخ برابری پوند سوریه مقابل ارزهای جهانی شده که آن هم سبب افزایش قیمت کالاهای اساسی در زندگی مردم این کشور به ویژه در بخش غذا، مشتقات نفتی، تجهیزات صنعتی و دارو شده است. علاوه بر اینکه ریسک معامله با سوریه و هزینه واردات کالا از خارج را برای شرکت‌ها و مؤسسات سوریه بالا برده است در نتیجه قیمت محصولات بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

مجری این برنامه پرس تی وی، گفت: همه این موارد موجب بی میلی شرکت‌های بین‌المللی برای همکاری تجاری و اقتصادی با سوریه شده است. آمریکا سال هاست که با تأمین سلاح و منابع مالی گروه‌های تروریستی در سوریه و هدایت آنها همچنین اشغال بخشی از سوریه و سرقت نفت آن سرزمین و اعمال تحریم‌های موسوم به «سزار» موجب تخریب زیرساخت‌های سوریه، ضربه زدن به نهادهای خدماتی و تجهیزات لجستیکی آن برای از هم پاشیدن سوریه شده است. واشنگتن اکنون هم مانع از امدادرسانی به مردم فاجعه زده درزمین لرزه در استان‌های شمالی است.

دولت دهشت افکن آمریکا «عمر نَشیبِه» وکیل و متخصص مسائل تحریم که مهمان برنامه «جریان خاورمیانه» بود ادعای تعلیق تحریم‌های آمریکا به منظور امدادرسانی به آسیب دیدگان از زلزله در سوریه را یک «فریب رسانه ای» دانست و افزود: امدادرسانی نیازمند صدور مجوز حساب‌های بانکی و تأمین مالی ارسال مواد غذایی و دارویی به سوریه است که بانک‌ها از ترس آمریکا چنین مجوزی را برای فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌های کمک رسان صادر نمی‌کنند چرا که از مجازات شدن توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده [که مسئول تحریم کردن است] در آینده واهمه دارند. وی تاکید کرد: دولت آمریکا اعلام کرده است که تحریم‌های دولت سوریه را تعلیق کرده است که این مساله اگر صحت هم داشته باشد هرگز به معنی معاف شدن شرکت‌ها و سازمان‌های غیر دولتی نیست به همین دلیل این ادعای واشنگتن فقط یک فریب رسانه‌ای است نه بیشتر.

این حقوقدان گفت: این زلزله یک فاجعه بزرگ انسانی محسوب می‌شود که بخشی از تلفات و خسارات در سوریه‌ای اتفاق افتاده که همچنان تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد پس نمی‌توان چندان به کمک رسانی بین‌المللی به این کشور امیدوار بود.

عمر نَشیبِه افزود: «در اثر تحریم آمریکا یک نوع فوبیا و ترس بیمارگونه از حضور در سوریه در سطح بین الملل ایجاد شده که موجب انباشت مشکلات در مسیر کمک رسانی به سوریه شده است از این منظر دولت ایالات متحده به معنای واقعی کلمه یک رژیم تروریست و دهشت افکن محسوب می‌شود.»این کارشناس مسائل تحریم در پایان گفت: جامعه جهانی باید جلوی اقدامات مخرب و ضد انسانی دولت آمریکا را بگیرد و همانطور که حزب‌الله لبنان برای مناطق آسیب دیده در اثر زمین لرزه کاروان‌های کمک ارسال کرد دیگران هم این شجاعت را در خود ببینند و در سوریه برای امداد و نجات حضور یابند.

آنتوان جرج مَکدِس کارشناس سیاسی که دیگر مهمان برنامه جریان خاورمیانه بود هم گفت: «دوستان سوریه تحریم‌های ایالات متحده علیه سوریه را نادیده گرفتند و تا حدی کمک به این کشور بحران زده فرستادند که کمک‌های سازمان‌های مختلف دولتی و غیر دولتی عراقی بارز بود البته گروه‌هایی از ایران، مصر، چین، الجزایر و حتی ارمنستان هم برای کمک به سوریه آمدند اما به راستی مردم سوریه زیر تحریم آمریکا کشته می‌شوند، و برای امدادرسانی به زلزله زدگان سوری به امکانات بهداشتی و درمانی بسیار بیشتر و افراد پزشک و متخصص رشته‌های فنی بسیار نیاز است.»

مروه عثمان مجری «جریان خاورمیانه» در جمع‌بندی این قسمت از برنامه افزود: سوریه زیر تحریم است اما ما در لبنان می‌توانیم پذیرای کمک‌های سازمان‌های بشردوست و دولت‌ها باشیم. فرودگاه و بنادر لبنان به روی آنها باز است و آنها می‌توانند کمک‌های خود را از طریق لبنان به طرطوس، لاذقیه، حماء و سایر مناطق شمالی سوریه برسانند. یکی از موارد دارای اهمیت این قسمت از برنامه جریان خاورمیانه به پرده دری از ماهیت پنهان شده دولت‌های غربی مانند آمریکا اشاره دارد که در پشت نقاب حمایت از حقوق بشر چه بلایی بر سر ملت‌های دیگر به ویژه جوامع مسلمان مانند سوریه و یمن می‌آورند. در زمان نگارش این نوشتار رژیم صهیونیستی حمله هوایی به چند منطقه در سوریه انجام داد و نزدیک به 16 نفر از غیرنظامیان را به راحتی کشت. اقدامی که هر هفته انجام می‌دهد و برای تل آویو که مورد حمایت غرب است هرگز مهم نبوده و نیست که چه بر سر مردم سوریه می‌آید. همه این موارد در حالیست که دولت‌های مختلف آمریکا مدعی حمایت از مردم سوریه هستند اما در عمل آگاهانه از روش‌های مختلف موجب کشتار و بدبختی سوری‌ها شده‌اند. ممانعت از امدادرسانی به مصدومان زلزله اخیر تنها یکی از این موارد است.

شناسه خبر 66526