شناسه خبر:65619
1401/11/12 09:31:55

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: در دهه‌فجر امسال 956 پروژه با اعتباری بالغ بر 3500 میلیارد تومان در استان افتتاح و 150 پروژه با اعتبار 852 میلیارد تومان نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز سه‌شنبه در نشست‌خبری خود با خبرنگاران به مناسبت ایام الله دهه‌فجر که با حضور معاونان وی در سالن اجتماعات استانداری برگزار شد در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه جلب اعتماد عمومی و بازسازی سرمایه‌اجتماعی سرلوحه کار دولت سیزدهم است، بیان کرد: تلاش برای رفع مسائل و مشکلات مردم در ارتباط مستقیم با آن‌ها از حضور در شهرستان‌ها و محل برگزاری نماز‌جمعه و دیدار چهره به چهره تا ادارات و دستگاه‌های دولتی و سامد در زمره رویکرد امیدآفرینی و توجه به حل مشکلات مردم بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بومی‌گزینی مدیران استانی و رشد و ارتقای مدیران جوان که استمرار نیز خواهد داشت در راستای جلب اعتماد عمومی و با رویکرد توجه به جوانان شایسته بوده است.
استاندار همدان به مردمی‌سازی حاکمیت نیز اشاره کرد و افزود: این امر در دستور کار دولت سیزدهم بوده و استان همدان نیز جزو نخستین استان‌هایی است که با انتصاب یک دستیار به آن توجه ویژه نشان داد تا ارتباط با اقشار مختلف سهل‌الوصول‌تر باشد.
قاسمی‌فرزاد با اشاره به پروژه‌های دهه‌فجر نیز عنوان کرد: در دهه‌فجر امسال 956 پروژه با اعتبار 3500 میلیارد تومان در استان افتتاح و 150 پروژه با اعتبار 852 میلیارد تومان نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.
   ارسال پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو
وی خاطرنشان کرد: 850 عنوان پروژه فرهنگی نیز برای دهه فجر درنظر گرفته‌شده که ارسال پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو یکی از اقدامات شاخص در این حوزه است.
استاندار همدان اضافه کرد: درخصوص شرکت‌های خلاق استان نیز خوشبختانه تعداد آن‌ها 14 شرکت است که تا پایان سال به 23 شرکت خواهد رسید، 19 مرکز رشد نیز ‌‌وجود دارد که این تعداد نیز تا پایان سال به 21 شرکت افزایش پیدا خواهد کرد.
  راه‌اندازی نخستین پردیس نوآوری کشاورزی در غرب کشور
قاسمی فرزاد به پردیس نوآوری کشاورزی نیز گریزی زد و گفت: با توجه به اهمیت حوزه کشاورزی در نگاه رهبر انقلاب و دولت سیزدهم، و البته مسأله کمبود آب، استان همدان به عنوان نخستین استان در غرب کشور پردیس کشاورزی را راه‌اندازی کرد.
  کاهش زمان صدور پروانه ساخت
وی ادامه داد: خوشبختانه در اجرای الگوی طرح کشت نیز استان همدان در رتبه نخست قرار دارد و از این حیث نیز توانستیم گام‌های موثری برداریم.
این مقام مسئول اقدام انجام‌شده دیگر را تقلیل زمان ‌صدور پروانه ساخت خواند و افزود: تا پیش از پیگیری‌های انجام شده، مدت زمان صدور پروانه در شهرداری همدان بعضا تا 18 ماه هم می‌رسید که با توجه به پیگیری‌ها انتظار داریم حداکثر یک‌ماه صرف این کار شود.
  توافق برای ایجاد شهر جدید ادامه دارد
قاسمی فرزاد در ادامه سخنان خود به موضع پربحث نهضت ملی مسکن، نیز اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: در 31 شهر استان زمین تأمین‌شده، در همدان نیز زمینی درنظر داشتیم که با معارض مواجه شد، در حال حاضر در چندین نقطه در حال توافق هستیم که یکی از طرح‌ها شهر جدید «حورا» است که البته پس از بررسی و تایید نهایی نام آن تغییر خواهد کرد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حوزه سلامت در استان متذکر شد: بعد از همه‌گیری‌ کرونا توجه به سلامت عمومی جامعه، بیشتر شده، به طوری‌که آمارها نشان می‌دهد 60 درصد جامعه آماری استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند.
   تأمین خدمات درمان ناباروری در جهت اجرای قانون حمایت از خانواده در استان
استاندار همدان با تاکید بر اینکه نسخه‌نویسی الکترونیکی در استان در حال اجرا است، افزود: تأمین خدمات درمان ناباروری در جهت اجرای قانون حمایت از خانواده نیز در دستور کار قرارگرفته و زوجین نابارور تا سن 45 سالگی می‌توانند طی سه دوره از این خدمات با تخفیف 90 درصد استفاده کنند.
قاسمی‌فرزاد در ادامه به رئوس برنامه‌ریزی‌های استان اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال، دانش‌بنیان کردن صنایع، معادن، تأمین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن، ساماندهی بازار، توسعه صادرات، تسهیل در روند اداری برای سرمایه‌گذاری، پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان با محوریت توسعه شهرک‌ها و کاهش خام‌فروشی با توجه به ارزش افزوده صنایع تبدیلی و کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه 59 واحد تولیدی احیاء شده است، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اثربخش ما توجه به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بوده است که با توجه به اقدامات انجام شده، از نظر شاخص‌های کمی در جایگاه پنجم کشوری و از نظر شاخص‌های کیفی در جایگاه سوم کشوری هستیم.
استاندار همدان با اشاره به ‌تحقق 88 درصدی تعهد اشتغال در سال جاری، نیز اعلام ‌ کرد: امیدوارم تا پایان سال 1401 بتوانیم بیش از تعهد خود در استان اشتغالزایی داشته باشیم.
قاسمی‌فرزاد یادآوری کرد: در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی نیز در 6 ماهه دوم سال گذشته، سه فقره سرمایه‌گذاری خارجی در چهار پروژه و از ابتدای امسال نیز هفت مورد سرمایه‌گذاری خارجی در استان داشته‌ایم.
وی درخصوص به‌کارگیری افراد فاقد کداستخدامی در دستگاه‌های دولتی، نیز گفت: قاطبه مدیران جمهوری اسلامی افرادی پاکدست و سالم هستند، اما با تغییر دولت، جابه‌جایی نیز طبیعی بوده و ما وظیفه داریم نسل جوان را وارد چرخه مدیریتی استان کرده و بر اساس جایگاه محل خدمت، متناسب با ضرورت، افراد را انتخاب‌کنیم.
استاندار همدان تاکید کرد: دولت سیزدهم با هیچ کس عقد اخوت‌ ندارد که بگوییم افراد حتماً چهار سال در پست خود خواهند ماند، این طور نیست! اگر فردی ناکارآمد باشد کنار گذاشته می‌شود، تلاش ما این است ‌ افراد توانمند فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی به کار گرفته شوند.
   به دنبال یک خط هوایی اختصاصی در همدان هستیم
قاسمی فرزاد در پاسخ به سوال مطرح‌شده در خصوص وضعیت فرودگاه و پروازهای همدان نیز بیان کرد: مردم از ‌هواپیما استقبال چندانی نمی‌کنند، ما به دنبال این هستیم تا یک خط هوایی اختصاصی در همدان داشته باشیم تا در مواقعی که از پروازها در همدان استقبال نمی‌شود، به محل دیگری رفته و در زمان استقبال نیز به همدان بازگردد.
  اگر فردی لایق‌تر از من باشد او را کمک خواهم کرد
وی به سوالی مبنی بر امتیاز به عملکرد خود در طی سکانداری مدیریت ارشد استان، نیز مطرح کرد: بنده نباید در این‌خصوص نظر بدهم، براساس ارزیابی وزارت کشور در رتبه‌بندی استان‌های کشور، همدان در این بخش در رتبه چهارم قرار دارد. هر زمان وزارت کشور و رئیس جمهور به این نتیجه برسند که شخصی بهتر از من برای استانداری همدان وجود دارد، ‌من نیز کمک خواهم کرد تا او سکان امور را در استان در دست بگیرد.
مدیریت ارشد استان در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران با اشاره به تخصیص اعتبار 14 هزار میلیارد تومانی سفر رئیس جمهور به همدان، گفت: تاکنون 1300 میلیارد تومان از این مصوبات به استان همدان اختصاص داده شده است.
  علت قطعی آب در برخی نقاط ترکیدگی لوله ناشی از سرما بود
استاندار همدان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ‌ قطعی آب در برخی نقاط شهر همدان با وجود انتقال آب از سد تالوار، تشریح کرد: در هفته‌های گذشته سرمای زمستان منفی 25 درجه سانتیگراد ‌در شهر همدان و دمای منفی 32 درجهدر برخی نقاط خطوط انتقال آب، باعث شد تا یکی از پمپ‌ها به علت برودت هوا دچار ترکیدگی شود و جابه‌جایی و رفع اشکال آن نوساناتی ایجاد کرد، از طرفی شب‌ها نیز فشار آب را کاهش می‌دهند تا شبکه دچار اختلال نشود.
قاسمی فرزاد یادآور شد: تصفیه‌خانه و تجهیزات پروژه آبرسانی به همدان در حال نصب بوده و امیدوارم در اسفندماه تصفیه‌خانه افتتاح شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 400 لیتر بر ثانیه آب به همدان منتقل می‌شود، ابراز کرد: ‌این رقم در گام نخست به 1200 و در گام بعدی به 1800 لیتر بر ثانیه خواهد رسید. ضمن اینکه باید عرض کنم با توجه به حساسیت‌هایی که درخصوص توجه به سلامتی مردم وجود دارد آرسنیک موجود در آب تالوار به صفر تا سه رسیده در حالی‌که استاندارد آن 10 است، در واقع سلامت مردم برای ما واجب شرعی و قانونی است و هر کس در این خصوص حرف دارد می‌تواند آب خانه خود را برای راستی‌آزمایی به آزمایشگاه بفرستد.
استاندار همدان ضمن قدردانی از کشاورزانی که در ایام قطعی آب همدان چاه‌های آب خود را در اختیار مردم قرار دادند، به آبرسانی به روستاها نیز اشاره کرد و گفت: بیش از 200 روستا با تانکر آبرسانی سیار می‌شدند به همین علت قراردادی به منظور آبرسانی دائم به این روستاها با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد شد که تاکنون نیز 35 درصد پیشرفت داشته است.
   آنچه در مولدسازی به فروش می‌رسد، اموال مازاد است
در ادامه این نشست معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری همدان در خصوص مولدسازی اموال عمومی، گفت: آنچه ابزار دولت است، مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنچه به فروش می‌رسد، اموال مازاد است.
سیدمحمدرضا میرصفدری با تاکید بر اینکه یکی از منابع تأمین اعتبار کشور، فروش اموال مازاد است، اظهار کرد: این مسئله در قانون بودجه 1400، 1401 و 1402 پیش‌بینی شده و سهم ما از این منبع 380 میلیارد تومان است که پنج درصد آن تاکنون محقق شده است.
   باید شهر را به سمت اراضی غیرقابل کشاورزی انتقال دهیم
معاون عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه برای گسترش باید شهر را به سمت اراضی غیرقابل کشاورزی انتقال دهیم، گفت: پروژه‌ای که به عنوان نهضت ملی مسکن آغاز شده، بزرگترین پروژه بعد از انقلاب در کشور است. ضمن اینکه در حال حاضر برنامه‌های استانی تدوین شده و در حال پیگیری است و پروژه‌هایی که در شهرک بهشتی در حال انجام است، بالاترین کیفیت را دارد.
فرزاد تیموری یادآوری کرد: ‌ ‌‌‌‌گسترش شهر ‌باید به سمت اراضی غیرقابل کشاورزی انتقال یابد و این یک الزام قانونی است که اراضی کشاورزی نباید برای مسکن در نظر گرفته شود.
   خوراک پتروشیمی ابن‌سینا آماده شده است
معاون اقتصادی استاندار همدان نیز با بیان اینکه تلاش ما بر این است تا منطقه ویژه جهان‌آباد رونق پیدا کند، اظهار کرد: زیرساخت‌ها آماده شده و عمده تلاش ما این است تا منطقه را رونق دهیم.
سیدمجتبی حسینی با اشاره به اینکه خوراک پتروشیمی ابن‌سینا آماده شده، گفت: واحد پتروشیمی ابن‌سینا با ظرفیتی در حال فعالیت بود که به دنبال توسعه ظرفیت هستند.

شناسه خبر 65619