شناسه خبر:65567
1401/11/11 09:20:21

سپهرغرب، گروه متن زندگی: یک روانشناس و مشاور خانواده گفت: در بیشتر خودکشی‌ها یک هیجان مشترک دیده می‌شود؛ بدین صورت که هنگامی که فرد به نهایت درماندگی و ناامیدی می‌رسد با کشمش‌هایی مواجه شده و با فکر کردن به پایان راه دست به خودکشی می‌زند.

فاطمه حسینی‌فر اظهار کرد: گاهی ما اجازه نمی‌دهیم اطرافیانمان در رابطه با مشکلات خود با ما صحبت کنند و این باعث بغض‌های فروخورده می‌شود.
وی افزود: این بغض‌های فروخورده باعث اقدام به خودکشی شده و فرد در آخرین لحظات زندگی‌اش با افسردگی و گوشه‌گیری دنبال راهی برای بیان حرف‌هایی که شاید نتوانسته بزند یا دیگران متوجه آن نشده‌اند، برمی‌آید و آخرین تلاشش را برای اینکه دیگران را از قصدش مطلع کند، انجام می‌دهد.
این مشاور خانواده بیان کرد: روحیات خاص و اختلالات روانی در برابر مشکلات به خودکشی می‌انجامد؛ جلب توجه کردن نیز یکی از اهداف فرد است که چون راه دیگری نمی‌یابد اقدام به از بین بردن خود می‌کند.
حسینی فر با اشاره به اینکه درماندگی، ناتوانی و ناامیدی در حل یک مسئله بسیار دشوار زندگی از بیشترین دلایل اقدام به خودکشی است، تصریح کرد: مهارت حل مسئله از کودکی در فرد ایجاد و به مرور با افزایش سن خود فرد می‌تواند آن را در خود تقویت کند و هنگامی که فرد نمی‌تواند این مهارت را در خود نهادینه کند، دچار مشکل شده و در حل مسائل ناتوان خواهد بود.
وی با بیان اینکه در این مواقع فرد از شرایط دشواری که در آن قرار دارد فرار کرده و با خودکشی صورت مسئله زندگی خود را پاک می‌کند، گفت: یک نکته قابل توجه این است، فردی که دست به خودکشی می‌زند سعی می‌کند اطرافیانش را نیز از قصد و تصمیمش با نوشتن نامه یا گذاشتن سر نخی مطلع کند، البته این موضوع در تمام موارد صدق نمی‌کند، اما در بیشتر موارد مشهود است.
حسینی فر ادامه داد: از جمله راهکارها برای جلوگیری از خودکشی، تقویت مهارت‌های حل مسئله از کودکی و آموختن اینکه در شرایط سخت به دنبال راه حل باشد، است تا فرد در رویارویی با مسائل زندگی دنبال جا زدن و فرار کردن نباشد؛ همچنین مصرف داروهای بیش از حد و غیرمجاز، افسردگی شدید، تنهایی، مشکلات بسیار دشوار یا سابقه خودکشی در اطرافیان می‌تواند خطر اقدام به خودکشی را افزایش دهد.
وی اظهار کرد: وجود دوستانی که با دادن روحیه یا تغییر حال فرد، او را از تنهایی در آورده و شخص را از در نظر گرفتن احتمالات خودکشی بازمی‌دارند، از مهم‌ترین راهکارهاست.
این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: ضرورت بهره‌گیری از مشاور در زمان بروز مشکلات از مهم‌ترین مواردی است که باید نهادینه‌سازی شود؛ از طرفی هر کدام از ما می‌توانیم به سلامت روان خود و دیگران بیش از پیش توجه کنیم؛ اگر نشانه‌هایی از افسردگی یا گوشه‌گیری در فرد دیدیم لازم است به جای سرکوفت زدن، به تغییر روحیه او کمک کرده و سعی بر شاداب کردن خود و دیگران کنیم.

شناسه خبر 65567