شناسه خبر:65545
1401/11/10 10:07:43

سپهرغرب، گروه خبر: کتاب دوجلدی «تئاتر در کردستان» از مجموعه مجلدات دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان توسط حوزه هنری کردستان به نویسندگی مشترک «عبید رستمی و بهارلطافتیان» منتشر شد.

رئیس حوزه هنری کردستان روز یکشنبه در این رابطه اظهار کرد: با توجه به رسالت و تولید محور بودن حوزه هنری، در ادامه تولیدات مکتوب حوزه هنری استان کردستان و درقالب مجموعه دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان، کتاب جامع «تئاتر در کردستان» در دو جلد با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان منتشر و تعداد مجلدات دانشنامه به عدد 10 رسید.
امین مرادی افزود: در این اثر دو جلدی که با تلاش زوج هنرمند عرصه تئاتر «عبید رستمی و بهارلطافتیان» و سفارش حوزه هنری کردستان به نگارش درآمده است ضمن تشریح کامل خاستگاه تئاتر در کردستان و آیین‌ها و رسوم فرهنگی و هنری مرتبط با آن به‌صورت مفصل تئاتر در شهرستان‌های مختلف استان مورد بررسی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در این کتاب معرفی کامل «تماشاخانه‌های تئاتر در کردستان»، «مراکز آموزشی تئاتر»، «یونیما در تئاتر کردستان» تاریخچه ای کامل از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر برگزار شده در کردستان درج و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
رئیس حوزه هنری کردستان با اشاره به کار تدوین دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان از خرداد سال 1395توسط حوزه هنری استان گفت: نخستین دانشنامه‌ها به منظور مطالعه و بررسی مستمر و توسط فردی واحد تهیه می‌شد به گونه‌ای که جنبه متن درسی داشته باشد و با دانشنامه امروزی که به‌عنوان مرجع به‌کار می‌رود و حاصل کار گروهی است، متفاوت بود.
مرادی ادامه داد: در حال حاضر در دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن استان کردستان گروهی از اساتید دانشگاهی در رشته‌های مختلف علمی و هنری به فعالیت مشغول هستند و تمام طرح‌ها و پروپوزال‌های مبتنی بر سرفصل‌های تعیین‌شده برای این دانشنامه را بررسی می‌کنند و در تمام مراحل نگارش و تدوین در راستای انتشار اثری شاخص و منطبق با شیوه‌نامه تنظیم شده برآن اثر تأیید شده نظارت دارند.
وی افزود: در فاز نخست چهارعنوان از این دانشنامه شامل «کردستان و شرق‌شناسان» اثر کامبیز کریمی، «کردستان و مشاهیر (سنجرخان)» اثر اسماعیل احمدی، «کردستان و ادب حماسی» اثر «هادی یوسفی» و «کردستان و ادبیات عامه اثر «جمال احمدی» در اسفندماه سال 1397 با حضور مسئولان کشوری و استانی، هنرمندان و پژوهشگران استان در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی شد.
رئیس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر وتمدن کردستان در ادامه با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونایی و محدودیت‌های ناشی از آن مدتی کارها به تعویق افتاد که در نهایت با تلاش‌های انجام‌شده از مجموع 9 طرح در دست اقدام چهار عنوان با «عناوین کردستان و سینما» اثر دکتر جلال نصیری هانیس، «کردستان و عرفان» اثر دکتر بهروز خیریه، «کردستان و موسیقی با محوریت سازشناسی» اثر محمد میرزایی و «کردستان و معماری» اثر دکتر صلاح ویسی نهایی و پس از مراحل مختلف چاپ و 21 اسفند 1400 در مراسمی رونمایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
مرادی تأکید کرد: توجه به تولید آثار هنری از محورهای اصلی و جدی برنامه‌های حوزه هنری است و چند اثر دیگر در قالب‌های آلبوم موسیقی، پژوهش موسیقی، کتاب شعر و داستان در کنار عناوین دیگری از دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن در مراحل نهایی تولید قرار گرفته است و بزودی چاپ و دراختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
وی یادآور شد: کتاب «تئاتر در کردستان» توسط انتشارات پرهیب در دو جلد منتشر شده است و به‌زودی در مراسمی از آن رونمایی می‌شود.

شناسه خبر 65545