شناسه خبر:65507
1401/11/9 12:12:41

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر بیش از 42 درصد اقتصاد استان وابسته به مجموعه صنعت، معدن و تجارت است.

بختیار خلیقی با بیان اینکه توسعه صادرات صنایع‌محور به جد در استان دنبال می‌شود، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌ها و اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید صادرات محور در دستور کار سازمان در استان قرار دارد.
وی افزود: واحدهای تولیدی باید با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سهم خود را در بازارهای کشورهای هدف به‌دست آورند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه توسعه بازار صادرات‌محور هم در اشتغال و هم موضوع اقتصاد استان تأثیرگذار است، افزود: انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی و حمایت‌های همه جانبه شاهد تحقق این امر در استان باشیم.
خلیقی با بیان اینکه استان از لحاظ اقتصادی بسیار توانمند است و در حال حاضر 5.42 درصد اقتصاد استان در دست مجموعه صنعت، معدن و تجارت است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های کردستان بعد از مرزی بودن و همچنین بحث کشاورزی در بحث معدن و صنایع معدنی نیز استان حرفی برای گفتن دارد.
وی یادآور شد: مساحت استان 29 هزار کیلومتر مربع برابر با دو درصد مساحت کشور است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه 19 ناحیه صنعتی شهرک صنعتی در استان وجود دارد، عنوان کرد: کردستان با داشتن منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان و منطقه ویژه اقتصادی شهرستان بانه توانسته در زمینه صنعت، معدن و تجارت استان گام‌های جدی را بردارد.
خلیقی با بیان اینکه مجموعه صمت در راستای بحث دانش‌بنیان و بحث اشتغال اهداف و برنامه‌ریزی‌های خاصی را پیگیری کرده است و برای بحث تولید نیز گام‌های جدی را برداشته، بیان کرد: برای بحث تولید گام‌های جدی برداشته شده در استان چراکه علاوه بر رشد اقتصادی و کاهش تورم یک آرامش‌بخشی جمعی و اجتماعی را به‌دنبال دارد.
وی گفت: در حال حاضر در استان 996 واحد صنعتی وجود دارد که 165 واحد آن غیرفعال و 658 واحد فعال است و بقیه به صورت نیمه‌فعال فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
وی به وجود 355 واحد معدنی در استان گریزی زد و گفت: 202 واحد از این تعداد واحد معدنی فعال 7 واحد در حال تجهیز و بقیه هم غیرفعال است.
وی افزود: در سطح استان 85 هزار واحد صنفی در قالب 10 اتاق اصناف و 125 اتحادیه صنفی فعال است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: در حوزه صنعت، معدن و تجارت سیاست‌گذاری‌های خاصی زمینه تحقیق و اشتغال انجام گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.
خلیقی ادامه داد: تقویت و حمایت از صنایع خرد در بخش صنعت از اولویت‌های مهم سازمان است و در این راستا از ابتدای سال‌جاری تاکنون در زمینه پرداخت تسهیلات و حمایت از صنایع خرد اقدامات خوبی انجام شده است.

شناسه خبر 65507