شناسه خبر:65445
1401/11/8 09:38:16

سپهرغرب، گروه خبر: صدور مجوزهای بی‌نام به عنوان راهکاری برای حذف عامل بازدارنده و مانع سرمایه‌گذاری در کردستان آغاز و تا ابتدای بهمن‌ماه هم 17 مجوز صادر شده است که با این رویه، انتظار می‌رود، شاهد ورود سرمایه‌گذار به استان باشیم.

بوروکراسی(کاغذبازی اداری) اداری و زمان‌بر بودن استعلامات و صدور مجوز همواره به عنوان یکی از مهمترین دلایل تاخیر در اجرای طرح‌های سرمایه گذاری و گاهی حتی مانعی در این مسیر مطرح شده است.
اقدامات زیادی برای رفع این معضل طی سال‌های اخیر انجام شده و یکی از این کارها ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری است که این فعالیت‌ها تا حدودی بر کاهش زمان صدور مجوزها تاثیر گذاشت ولی آنگونه نبوده که متقاضیان سرمایه گذاری راضی شوند و از زمان‌بر بودن فرآیند صدور مجوز گلایه‌مند نباشند.
بنابراین در راستای پایان دادن به مانع تراشی‌های صدور مجوز سرمایه‌گذاری؛ اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان در بدو آغاز فعالیتش در استان یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود را رفع موانع سرمایه گذاری قرار داد. و پیشنهاد صدور مجوزهای بی‌نام سرمایه‌گذاری داد و این ایده به دیگر استان‌های کشور هم تسری پیدا کرد.
اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کردستان مسئول پیگیری صدور این مجوزها شد و براساس ظرفیت‌های موجود سازمان جهاد کشاورزی، ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طرح‌هایی را در این راستا معرفی کرد و مجوزهای بدون نامی برای آنها صادر شد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یکی از مهمترین راهکارهای افزایش تولید و اشتغال را حمایت از سرمایه گذاران در استان خواند و اظهار کرد: در راستای تسریع در امر سرمایه‌گذاری تاکنون 17 مجوز بی‌نام در استان صادر شده است.
محمد مشیرپناهی با اشاره به اینکه تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری همواره از سوی مسئولان ارشد استان در نشست‌ها و جلسات مختلف مورد تاکید قرار گرفته است، ادامه داد: استعلامات مربوط به این تعداد مجوزهای بی‌نام انجام شده و سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در استان دارند بدون صرف زمان می‌توانند به سرعت اقدام به فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه تلاش زیادی توسط دستگاه‌های متولی مجوز صدور سرمایه‌گذاری در استان از جمله سازمان‌های صنعت، معدن وتجارت، کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی انجام شده است، گفت: از 17 مجوز بی‌نام سرمایه گذاری صادر شده در استان 9 مورد مربوط به بخش کشاورزی، پنج مورد صنعت و معدن و سه مورد هم حوزه گردشگری است.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی کردستان با اعلام اینکه برای این تعداد مجوز زمین جانمایی شده است و هم اکنون در انتظار ورود سرمایه گذار هستیم، ادامه داد: محل اجرای بیشتر این مجوزها شهرک‌های صنعتی استان است که افزون بر زمین دیگر زیرساخت‌های لازم در آنجا هم مهیا است.
محل اجرای بیشتر این مجوزها شهرک‌های صنعتی استان است که افزون بر زمین دیگر زیرساخت‌های لازم در آنجا هم مهیا است.
مشیرپناهی با اشاره به اینکه با صدور این مجوزها فرآیند طولانی و خسته کننده گذشته در سیستم اداری وجود ندارد، یادآور شد: زمین و مجوز سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران آماده است و منتظر مراجعه سرمایه‌گذاران واقعی به این حوزه هستیم.
عملیات اجرای فاز نخست صدور مجوزهای بی‌نام در کردستان آغاز و اطلاع رسانی هم در این رابطه انجام شده است و اراضی هم که به این مجوزها اختصاص یافته در شهرک‌های صنعتی واقع شده است که دارای همه امکانات زیرساختی لازم برای اجرای طرح‌های تولیدی هستند.
شهرک‌های صنعتی کردستان آمادگی اختصاص زمین برای مجوزهای بی‌نام را دارد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه چند ارگان در صدور مجوزهای بی‌نام سرمایه‌گذاری در استان دخیل هستند، اظهار کرد: با توجه به مزیت‌های این اقدام برای اختصاص زمین در شهرک‌های صنعتی استان برای صدور مجوزهای بی‌نام اعلام آمادگی کردیم.
احمد خسروی با اشاره به اینکه در فاز نخست چندین قطعه از اراضی شهرک‌های صنعتی، قروه، دیواندره، سنندج و دهگلان به این طرح اختصاص یافت، افزود: بر اساس نیاز استان در مراحل بعدی هم در دیگر شهرک‌های صنعتی استان اراضی برای مجوزهای بی‌نام انتخاب و معرفی خواهد شد.
بر اساس نیاز استان در مراحل بعدی هم در دیگر شهرک‌های صنعتی استان اراضی برای مجوزهای بی‌نام انتخاب و معرفی خواهد شد.
وی یادآور شد: هر یک از شهرک‌های صنعتی استان جذابیت خاص خود را دارد و از امکانات لازم هم برای سرمایه‌گذاری برخوردار هستند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان ادامه داد: زمانی که بسته سرمایه‌گذاری در استان آماده داشته باشیم سرمایه‌گذاران هم با انگیزه بیشتری ورود پیدا می‌کنند و امیدوار خواهند شد که در کمترین زمان ممکن می‌توانند فعالیتشان را آغاز کنند.
وجود مجوزهای بی‌نام موجب افزایش انگیزه برای سرمایه گذاری در استان
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم یکی از مهمترین موانع جذب سرمایه گذار را زمانبربودن صدور مجوزها خواند و اظهار کرد: صدور مجوزهای بی‌نام سرمایه‌گذاری منجر به افزایش انگیزه و اشتیاق سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی خواهد شد.
سیدکمال حسینی افزود: استاندار کردستان در نشست با فعالان اقتصادی استان از صدور مجوزهای بی نام سرمایه‌گذاری و در اولویت قرار دادن آن خبر داد که این نشان از رویکرد جدید مدیریت ارشد استان در حوزه توسعه اقتصادی است و اینگونه روند جذب سرمایه‌گذار وارد مرحله جدیدی شده است.
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته متقاضیان سرمایه گذاری داشتیم که صدور مجوز مورد تقاضای آنها به حدی طول کشید که از ادامه روند فعالیتشان منصرف شدند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج بیان کرد: با وجود اینکه مجوزهای بی نام از شیوه‌های مورد استفاده در کشورهای پیشرو اقتصادی است، از این اقدام ممانعت به عمل می‌آید.
شناسایی 500 لکه از اراضی منابع طبیعی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران
صدور مجوزهای بی‌نام سرمایه‌گذاری فاز نخست رفع موانع سرمایه‌گذاری است و در مرحله بعدی به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کردستان قطعاتی از اراضی منابع طبیعی را به سرمایه‌گذاران واگذار می‌کنند.
مشیرپناهی با اعلام اینکه تاکنون 500 لکه از اراضی منابع طبیعی استان شناسایی شده است، اضافه کرد: در گام‌های بعدی با انجام مقدمات لازم شرایط واگذاری این اراضی را به متقاضیان و سرمایه‌گذاران واقعی فراهم می‌کنیم.
مشکلات اقتصادی به ویژه عدم ثبات قیمت ارز موجب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری محتاط تر عمل کنند چراکه برآورد میزان هزینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری به دلیل این تغییرات سخت شده است و آنها هم به دلیل خطر بالای این اقدام در برهه کنونی تمایل آنچنانی به سرمایه‌گذاری نشان نمی دهند.
بی‌شک انجام اقدامات لازم برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری در استان خالی از لطف نیست و امید می‌رود با تلاش و فعالیت‌های تیم اقتصادی دولت وضعیت قیمت‌ها ساماندهی بیشتری پیدا کند و با بهبود اوضاع اقتصادی و برقراری ثبات قیمت‌ها و تسریع در تهیه مواد اولیه، شاهد رونق سرمایه‌گذاری و به دنبال آن رشد تولید و اشتغال باشیم.

شناسه خبر 65445