شناسه خبر:65380
1401/11/6 09:20:01

سپهرغرب، گروه انتظار: حجت‌الاسلام باقی با بیان‌ اینکه کار بزرگ نماز رساندن ما به معیت امام زمان (عج) است، گفت: بنابر تصریح قرآن با استعانت به نماز، اهداف ظهور محقق می‌شود. لذا کسی که می‌خواهد زمینه‌ساز ظهور باشد باید سبک زندگی خود را بر مدار اهداف امام (عج) تنظیم کند.

در آستانه برگزاری این اجلاس، با حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محمد باقی، استاد حوزه و مولف کتاب «اسرار نماز» درباره ارتباط نماز و مهدویت و نقشی که نماز در سبک زندگی منتظرانه دارد گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن می‌آید:
حجت الاسلام باقی با بیان اینکه نماز با توحید آغاز و به سلام ختم می‌شود، اظهار کرد: یعنی نمازی که با نام و یاد خدا آغاز شده می‌تواند ما را به مقصد امام و دستگیری از او برساند، مخاطب سلام پایانیِ نماز اهل بیت (ع) و امروز امام مهدی (عج) هستند؛ ضمیر در «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ» خطاب است یعنی ما در محضر امام هستیم و ایشان را مخاطب قرار داده و آن حضرت (ع) را حاضر و ناظر و خود را در معیت ایشان می‌بینیم.
مؤلف اسرار نماز تأکید کرد: کار بزرگ نماز رساندن ما به معیت امام زمان (عج) است لذا کسی که بخواهد سبک زندگی و احوال درونی‌اش مهدوی شود باید اهل نماز به معنای تام آن باشد، هر قدر نماز زیباتر و کامل تر و به اقامه واقعی نزدیک تر باشد، حال انتظار در نمازگزار بیشتر می‌شود.
 اهداف امام زمان (عج) در گروی اقامه نماز است
وی با اشاره به آیه 41 سوره مبارکه حج، بیان کرد: وقتی قرآن در این آیه از عصر ظهور سخن می‌گوید، نخستین کار امام زمان(عج) را اقامه نماز معرفی می‌کند: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ...» و دیگر واجبات بعد از نماز آمده یعنی با استعانت به نماز، اهداف ظهور امام زمان(عج) محقق می‌شود. لذا کسی هم که می‌خواهد زمینه‌ساز ظهور باشد باید سبک زندگی خود را بر مدار اهداف امام زمان(عج) تنظیم کند.
حجت‌الاسلام باقی در ادامه ابراز کرد: یعنی تبدیل عصر غیبت به ماکتی از عصر ظهور؛ به عبارت دیگر، منتظران باید اهداف و اعمال امام زمان(عج) در عصر ظهور را در عصر غیبت انجام دهند لذا اقامه نماز و پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر از وظایف منتظران است.
 منتظران نماز را اقامه کنند
این کارشناس نماز و مهدویت اضافه کرد: چون خدای متعال در آیه قبلی یعنی آیه 40 سوره مبارکه حج می‌فرماید: «وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ؛ هر که خدا را یاری کند البته خدا او را یاری خواهد کرد»؛ یاری خدا به یاری دین خدا و امام و خلیفه خدا است، این یاری بنابر آیه بعد، اقامه نماز است، لذا منتظران به اندازه ای که امکانات و مکنت دارند، باید نماز را اقامه کنند.
وی ادامه داد: آنها که امروز نماز را اقامه می‌کنند توانسته اند بهترین عمل را برای زمینه سازی ظهور انجام دهند، اساساً بستر ورود به عصر ظهور الگوگیری و الهام از اعمالی است که امام عصر(عج) انجام می‌دهند.
حجت الاسلام باقی با بیان اینکه عصر غیبت، عصر ظلمت و تاریکی است، گفت: عصر غیبت دوران تاریکی نظام هستی و فقر عالم است و بشر در اوج بیچارگی زندگی می‌کند، چنان که در روایت است دنیا پر از ظلمت و تاریکی شده است! اگر منتظر بتواند با تاسی به امام زمان(عج)، اعمال ایشان را پیاده کند راهی به سوی ظهور می‌گشاید، امامی که نور و مظهر اوصاف الهی است، در جامعه ای ظهور می‌کند که با ایشان سنخیت داشته باشد.
نویسنده «اسرار نماز» تاکید کرد: لذا منتظران باید با آماده سازی خود و جامعه، زمینه ساز ظهور می‌شوند چون جامعه ای می‌تواند بسترساز ظهور و پذیرای آن دولت موعود باشد که با نماز و عبودیت خود را هم‌سنخ امام منتظَر کند. اگر نماز نباشد، ظهور امام زمان(عج) بی‌معنا می‌شود، چون افراد و جامعه ای که خدا را نخواهد با زور هم نمی پذیرد و امام(ع) هم چنین اجباری ندارد!
 الزامات نهادینه کردن نماز در فرهنگ انتظار
وی درباره راه‌هایی که نماز را در سبک زندگی منتظرانه نماز و روح آن را بر جامعه منتظر حاکم می‌کند، گفت: نخست باید در عرصه بینشی و در همه فضاها، ابعاد و اهمیت نماز باید برای مردم تبیین شود، در این عرصه پدر و مادر و معلم هم مسئول فرهنگی محسوب می‌شوند و باید حقیقت نماز را برای فرزندان و دانش‌آموزان در سه بعد چرایی، چیستی و دستاورد تبیین کنند.
حجت الاسلام باقی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه ای که می‌خواهد اهل نماز شود باید در گرایش و احساسات نیز برانگیخته باشد، در این انگیختگی، زیبایی و آرامش فضای مسجد، اخلاق امام جماعت و رفت و آمد به مسجد و شرکت در نماز جماعت اثر دارد. مرحله سوم بُعد رفتاری است که البته پس از بینش و گرایش رخ می‌دهد، باید دیگران را به نماز امر کرد این توصیه قرآن است «وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ» البته این امر باید با دوستی و محبت همراه باشد.

شناسه خبر 65380