شناسه خبر:64507
1401/10/12 09:52:31

سپهرغرب، گروه خبر: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از موج‌بافی، جاجیم‌بافی، شال‌بافی، نمدمالی و مرس‌بافی به‌عنوان پنج رشته صنایع دستی در معرض انقراض کرمانشاه نام برد و از تلاش برای احیای آن‌ها خبر داد.

امین کوگانی با اشاره به فعالیت حدود 25 هزار هنرمند صنعتگر در استان، اظهار کرد: در کشور حدود 297 رشته مصوب صنایع دستی داریم که 65 مورد آن در کرمانشاه فعال است.
وی ادامه داد: بیشترین هنرمندان صنعتگر کرمانشاه در رشته‌های گلیم، گیوه، سراجی سنتی، میناکاری، سفال، احجام چوبی، منبت و گره چینی فعالیت می‌کنند.
معاون صنایع دستی استان یکی از مهم‌ترین مشکلات هنرمندان صنعتگر کرمانشاه را بحث فروش تولیداتشان دانست و گفت: با توجه به تعداد بالای هنرمندان استان، مشکلی در بحث تولید نداریم، اما در بحث فروش با دغدغه زیادی مواجه هستیم و طی سال‌های گذشته هم این مشکل رفع نشده است.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای پای کار آوردن دو هلدینگ بزرگ خریدوفروش صنایع دستی در کرمانشاه، اظهار کرد: اقدامات مقدماتی این کار انجام شده و ظرف هفته‌های آینده مجوز فعالیت این دو هلدینگ صادر می‌شود که امیدواریم کمک بزرگی در بحث فروش تولیدات هنرمندان صنایع دستی استان باشد.
کوگانی تصریح کرد: این دو هلدینگ در بحث آموزش، کاربردی شدن، برندسازی و خریدوفروش صنایع دستی استان ورود خواهند کرد که این امر به فروش تولیدات هنرمندان صنایع دستی ما و معرفی آن‌ها کمک می‌کند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه برای ارتقای کیفی محصولات تولیدی صنایع دستی استان هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته، اظهار کرد: یکی از راه‌های مهم ارتقای کیفی صنایع دستی استان و تسریع در امر صادرات آن‌ها، استانداردسازی و شناسنامه‌دار کردن است.
معاون صنایع دستی استان کرمانشاه اضافه کرد: طی سال‌های گذشته پنج رشته گلیم‌بافی، گیوه‌بافی، ارغوان‌بافی، سازهای سنتی و چاقوسازی در کرمانشاه استاندارسازی شده، به این معنا که با همکاری سازمان استاندارد، آموزش‌های صحیح تولید این محصولات با توجه به پیشینه و هویت رشته‌ها داده شده است.
وی یادآور شد: موج‌بافی، جاجیم‌بافی، شال‌بافی، نمدمالی و مرس‌بافی هم پنج رشته دیگری هستند که جزء رشته‌های در معرض انقراض محسوب می‌شوند؛ بنابراین برنامه استانداردسازی این رشته‌ها برای احیا، حفظ و توسعه آن‌ها هم در دستور کار قرار گرفته است.
کوگانی در ادامه به توسعه فروش الکترونیکی صنایع دستی طی چندسال اخیر هم اشاره کرد و گفت: پس از شیوع بیماری کرونا که نمایشگاه‌های صنایع دستی تعطیل شدند، وزارت میراث فرهنگی برنامه‌هایی همچون راه‌اندازی یک سایت و برگزاری کارگاه‌های آموزش فروش الکترونیکی را برای هنرمندان صنعتگر در دستور کار قرار داد.
وی از تلاش برای احداث بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های استان به‌عنوان سومین راهکار فروش محصولات این حوزه یاد کرد و افزود: طی سال‌های گذشته تعدادی از شهرستان‌های استان صاحب بازارچه صنایع دستی شدند، اما متأسفانه جانمایی آن‌ها خوب نبوده و تأثیر چندانی در فروش تولیدات صنایع دستی هنرمندان شهرستان‌ها نداشته است.
معاون صنایع دستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این راستا تلاش داریم ابتدا در شهرهای نودشه، هرسین و دالاهو به‌عنوان شهرهای ملی و شهر قصر شیرین به‌دلیل مرزی بودن و تردد زوار عتبات عالیات از آن، بازارچه‌های دائمی فروش صنایع دستی را احداث کنیم.
وی در ادامه از در دست اجرا بودن تدوین اطلس صنایع دستی استان خبر داد و گفت: اطلس صنایع دستی کرمانشاه هم‌زمان با دیگر استان‌ها در وزارت میراث فرهنگی درحال تدوین است.

شناسه خبر 64507