شناسه خبر:63688
1401/9/22 09:13:19

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تنها 6 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

پیمان اسکندری در جلسه هم‌اندیشی کشاورزی دانش‌بنیان که با حضور مخترعان، نخبگان و شرکت‌های فناور دانش‌بنیان برگزار شد، بر لزوم استفاده از استعداد و توانایی جامعه نخبگان در حوزه‌های مختلف کشاورزی تأکید کرد و اظهار کرد: تنها 6 درصد از تنها 6 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند که لزوم استفاده از استعداد 94 درصد بعدی به‌شدت حس می‌شود.
وی افزود: استان کردستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی ششمین استان کشور است و این خود می‌طلبد توجه به زیرساخت‌های بنیادی و استفاده از شرکت‌های فناور در دستور کار قرار گیرد و سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی امر تولید غذای جامعه با همفکری نخبگان کشاورزی روش‌های نوین و فن آوریهای داخلی را به کار گرفته و گامی مهم در افزایش تولید بردارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیان، دو مؤلفه مهم تولید ملی هستند، افزود: بررسی آمارهای اشتغال کشور نشان‌دهنده این است که بخش عمده مشکل کشور در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده و هر چه مقاطع تحصیلی بالاتر می‌رود، متأسفانه نرخ عدم اشتغال هم بیشتر می‌شود، به خصوص در حال حاضر که در کشورهای پیشرفته تقاضای خوبی برای نیروی انسانی تحصیل‌کرده و جوان وجود دارد.
اسکندری درباره اینکه چرا شرکت‌های دانش‌بنیان به حضور در بخش کشاورزی تمایل کمتری نشان می‌دهند؟ اضافه کرد: دلایل متعددی در تمایل کم ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عدم تمکن مالی و توانایی بهره‌برداران (کشاورزان و دامداران) برای استفاده از فناوری‌های نوین در مزارع و باغات و دامداری‌ها است.
وی گفت: عمده کشاورزان کشور از نوع خرده پا و معیشتی بوده و بنابراین قدرت ریسک‌پذیری برای فناوری‌ها و موضوعات دانش‌بنیان جدید با توجه به هزینه‌های اولیه بالای آن‌ها را ندارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد، این جلسه تنها یک نشست نباشد و این سازمان تلاش دارد با تشکیل یک اتاق فکر همراه و همگام با نخبگان در راستای به‌کارگیری دانش و اختراعات نخبگان در حوزه کشاورزی و همفکری و حمایت‌های لازمه از این عزیزان تحولاتی نوین ایجاد کند.
نماینده بنیاد علوی نیز با بیان این نکته که بنیاد علوی بازوی محرومیت‌زدایی در روستاهاست قول مساعد داد حمایت‌های لازمه مالی خود را به کار خواهد بست تا نخبگان جوان را از نظر مالی حمایت نموده و الگوی آبادانی و پیشرفت را در روستاهای استان پیاده کند.
لازم به ذکر است در این جلسه معاون بهبود تولیدات دامی، معاون بهبود تولیدات گیاهی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و منابع طبیعی استان، روسای اتحادیه دامداران، رئیس اتحادیه زنبورداران و جمعی از مخترعان، نخبگان و شرکت‌های فناور دانش‌بنیان، حضور داشتند.

شناسه خبر 63688