شناسه خبر:63150
1401/9/9 08:28:50

سپهرغرب، گروه اقتصادی: دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه لازم است با تغییرات رویکرد در وزارت راه، توجه به حمل‌ونقل هوایی به‌عنوان یک محور توسعه کشور صورت بگیرد، گفت که حمایت از بخش خصوصی در صنعت هوایی می‌تواند افق جدیدی را برای حمل‌ونقل هوایی باز کند.

مقصود اسعدی سامانی درباره اقدامات لازم از سوی وزارت راه در حوزه صنعت حمل‌ونقل هوایی بیان کرد: در یک سال گذشته از طرف دولت، توجهی به حمل‌ونقل هوایی نشده، البته سازمان هواپیمایی کشوری تلاش‌های زیادی داشته اما در رده بالاتر از سازمان، به این صنعت توجه نشده است. امیدواریم با تغییری که در وزارتخانه اتفاق می‌افتد، توجه به حمل‌ونقل هوایی به‌عنوان یک محور توسعه کشور صورت بگیرد تا بتواند تقاضاهایی را که از این صنعت وجود دارد، برآورده کند.
وی ادامه داد: حمایت از بخش خصوصی و فعال کردن بخش خصوصی در صنعت هوایی می‌تواند افق جدیدی را برای حمل‌ونقل هوایی باز کند، که متاسفانه در دو سال گذشته این حمایت را کمتر شاهد بودیم؛ اما امیدواریم که با حضور ویر جدید این اتفاق رخ دهد و صنعت هوایی بتواند جایگاه و رسالت خود را برای خدمت بیشتر به مردم ایفا کند.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به کمبودهای حوزه‌ حمل ونقل بیان کرد: مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، دخالت بخش‌هایی از دولت در سازوکار اقتصادی یا نرخ‌گذاری صنعت است. در حالی که لازم است در این زمینه تمکین به قانون صورت گیرد. قانون برنامه پنجم و ششم توسعه که صراحتا نرخ بلیت پروازهای داخلی را آزاد کرده، باید توسط دولت به رسمیت شناخته و اجرایی شود، در غیر این صورت شاهد تداوم مشکلات صنعت حمل‌ونقل هوایی خواهیم بود و عملا صنعت نمی‌تواند روی پای خودش بایستد.
اسعدی سامانی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 200 هواپیمای کشور غیر فعال است، افزود: کلا 333 فروند هواپیما داریم که بیش از 200 فروند آن غیرفعال است و اگر بخواهیم با همین روند ادامه دهیم، در کمتر از یک سال آینده، نصف هواپیماهای فعلی هم به مشکل بر خواهند خورد و این موضوع چالشی خواهد بود و فرصتی که حمل‌ونقل هوایی می‌تواند برای کشور و برنامه‌های دولت ایجاد کند، سلب می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نیاز است که دولت به متعادل‌سازی نرخ بلیت تمکین کرده و قانون را اجرا کند، ما هم چیزی جز اجرای قانون در صنعت نمی‌خواهیم؛ اما وزارتخانه در این مدت به این موضوع توجهی نداشته است.

شناسه خبر 63150