شناسه خبر:62988
1401/9/5 09:10:57

سپهرغرب، گروه کاردانش: محققان کشور فیلترهایی را عرضه کردند که قادر به حذف بو و آلاینده‌های محیطی است و برای شارژ آن تنها کافی است فیلتر را در برابر نور خورشید نگه داشت.

فاطمه اسماعیلی از محققان این طرح فیلترهای تصفیه هوا را از دستاوردهای فناورانه این شرکت دانست و گفت: این فیلترها بر اساس دو ماده تولید شده است که یکی از این مواد قادر است انواع آلاینده‌های هوا را جذب کند و ماده دوم موجود در این فیلتر، مواد آلاینده را تجزیه می‌کند.
وی با اشاره به نحوه عملکرد این فیلتر، توضیح داد: نانو مواد به کار برده شده در این فیلتر، دارای خلل و فرج است که وقتی در معرض آلاینده‌ها قرار می‌گیرد، مواد آلاینده بر روی این خلل و فرج قرار می‌گیرند و از این طریق آلاینده‌های محیط را حذف می‌کند.
این فناور حذف بو را از دیگر قابلیت‌های این فیلتر نام برد و اظهار کرد: این فیلتر در صورتی که در محیطی مانند یخچال قرار گیرد، می‌تواند بو را از بین ببرد. استفاده در جا کفشی از دیگر کاربردهای این محصول به شمار می‌رود.
اسماعیلی با تأکید بر اینکه این فیلتر حاوی نانو مواد است، ادامه داد: این مواد می‌تواند آلاینده‌ها را شناسایی و آن‌ها را به آب و کربن تجزیه کند.
وی با بیان اینکه تاکنون 15 هزار نمونه از این محصول تجاری‌سازی شده است، خاطر نشان کرد: این محصول دارای نمونه خارجی است که نمونه‌های خارجی آن تنها حاوی کربن اکتیو هستند، ولی محصول ما دارای نانو مواد با توانایی بالا در جذب آلاینده‌ها است، ضمن آنکه قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد.
وی با اشاره به قابلیت حذف بو در این فیلتر، توضیح داد: بوها دارای شاخص‌هایی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به وجود گازهای آمونیاک و هیدروژن و غیره اشاره کرد و این فیلتر با شناسایی این عناصر، می‌تواند بوهای بد را از محیط حذف کند.
این محقق عمر مفید این فیلترها را 6 تا هشت ماه عنوان و اظهار کرد: در این مدت به‌منظور شارژ، می‌توان این فیلتر را در برابر نور خورشید نگه داشت تا بتوان از آن استفاده کرد.

شناسه خبر 62988