شناسه خبر:62588
1401/8/25 08:17:42

سپهرغرب، گروه خبر: زهرا طالبی: مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: در سطح استان همدان دو هزار و 600 مدرسه دایر است که 15 درصد از مدارس تخریبی بوده و 30 درصد قابلیت مقاوم‌سازی دارند و 55 درصد جزء مدارس مستحکم مطابق با استانداردها و ضوابط فنی هستند.

بیست‌وپنجمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز شهرستان بهار در تالار پذیرایی بهاران برگزار شد.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان در این آیین حضور پُررنگ و استقبال مردم از جشنواره را اثرگذار خواند و گفت: نقش مردم در پیروزی انقلاب، نگهداشت و دفاع از انقلاب در صحنه‌های مختلف انکارناپذیر است.
محمود نقوی اضافه کرد: دشمن با مشاهده حضور مردم در عرصه‌های مختلف به دنبال جدا کردن مردم از حاکمیت و ناامیدی و نارضایتی مردم است و به همین منظور فتنه‌هایی را دنبال می‌کند.
وی اظهار کرد: حضور مردم همواره باعث استحکام و بقای انقلاب، پیشبرد اهداف آن و خنثی‌سازی فتنه‌‌ها شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌های انسانی در آموزش‌وپرورش تعلیم می‌شوند؛ با برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیشبرد اهداف آموزش‌وپرورش، آینده بهتری برای جامعه رقم خواهد خورد.
وی با بیان اینکه دشمن با فشار و تحریم اقتصادی به دنبال مشکل‌سازی است، گفت: سعی دشمن بر کاهش نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش و اعتبارات حداقلی ساخت مدرسه و تجهیزات مورد نیاز مدارس است تا کیفیت آموزش و خروجی آموزش‌وپرورش کاهش یابد و جوانی در تراز نظام نباشد.
نقوی افزود: با تصویب سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و نقشه جامع علمی کشور، جوانانی در تراز جمهوری اسلامی تربیت خواهند شد و برای رسیدن به اهداف سند و آماده کردن بهترین فضا و تجهیزات و نیروهای پُرتوان، نیازمند کمک و حمایت خیرین هستیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان نیز بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین تأکید کرد و گفت: با وجود اینکه دولت سالانه اعتبارات خاصی برای فضاهای آموزشی پیش‌بینی می‌کند، اما به‌دلیل تراکم دانش‌آموزی و یا مدارس تخریبی نیاز به مدرسه‌سازی محسوس بوده و برای رفع نیاز استفاده از ظرفیت خیرین ضروری است.
حمید شیرازیانی اضافه کرد: در سطح استان همدان دو هزار و 600 مدرسه دایر است که 15 درصد از مدارس تخریبی بوده و 30 درصد قابلیت مقاوم‌سازی دارند و 55 درصد جزء مدارس مستحکم مطابق با استانداردها و ضوابط فنی هستند.
وی از برگزاری بیست‌وچهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان همدان در 26 آبان‌ماه خبر داد و گفت: این همایش 26 آبان‌ماه در سالن استانداری با حضور 450 نفر از خیرین برگزار خواهد شد و اسفندماه امسال نیز جشنواره‌ متمکنین، متنفذین و معتمدین با حضور چهره‌های فرهنگی، اقتصادی و هنری همدان در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌شود تا ما بتوانیم از ظرفیت خیرین استفاده کنیم.
این مقام مسئول اظهار کرد: استان همدان 900 خیر حقیقی و حقوقی دارد که از این شمار 246 نفر در ساخت‌وساز مدارس و الباقی با اهدای زمین و مستغلات، پول نقد، مصالح و تجهیزات کمک کردند.
شیرازیانی ادامه داد: 349 مدرسه در قالب دو هزار و 148 کلاس با زیربنای 256 هزار متر مربع در سطح استان همدان توسط خیرین ساخته و تحویل آموزش‌وپرورش شده است.
وی با بیان اینکه 31 درصد مدارس جدیدالاحداث توسط خیرین مدرسه‌ساز در سطح استان همدان احداث شده، گفت: رشد اعتباری در یک سال گذشته بالغ‌بر 31 درصد بوده که توسط خیرین تعهد شده است.
شیرازیانی به رویکرد دولت در مدرسه‌سازی اشاره کرد و افزود: درصورت اجرای پروژه مدرسه‌سازی در شهرها با 50 درصد آورده خیری و در روستاها با 30 درصد آورده خیری، مابقی از منابع دولتی تکمیل خواهد شد و با کمک خیرین می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی اعلام کرد: در سال گذشته 60 میلیارد تومان تعهد خیرین محقق شده و درحال حاضر 92 پروژه عمرانی خیری در سطح استان به‌صورت مشارکتی و خیری در قالب 491 کلاس درس و تعهد 115 میلیارد تومان توسط خیرین مدرسه‌ساز در دست اجرا است.
این مقام مسئول شهرستان بهار را پیشرو در امر مدرسه‌سازی برشمرد و گفت: در شهرستان بهار 15 خیر صرفاً مدرسه‌ساز و هفت خیر با اهدای زمین و مستغلات کمک کردند و تاکنون 13 فضای آموزشی، فرهنگی و ورزشی با 55 کلاس درس در هفت هزار و 900 متر مربع و هزینه‌کرد 9 میلیارد تومانی در شهرستان بهار ساخته شده است و پنج پروژه مشارکتی با 33 کلاس درس و زیربنایی بالغ‌بر پنج هزار و 765 متر مربع با تعهد 10 میلیارد تومان با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز درحال اجرا بوده که برای تکمیل پروژه‌ها به 20 میلیارد تومان اعتبار دولتی نیاز است.
وی تصریح کرد: برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ازجمله مدارس روستاهای سیمین و وهنان، خیرین شهرستان سهم‌آوری داشته باشند تا دولت بتواند برای تکمیل اقدام کند.
در ادامه فرماندار شهرستان بهار مجمع خیرین مدرسه‌ساز را یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌ها در کشور دانست و گفت: این مجمع اقدامات خوبی انجام داده و در 25 سال گذشته بیش از 20 درصد مدارس کشور به همت خیرین ساخته شده که این کار باعث تقویت آموزش و کیفیت‌بخشی آموزشی خواهد شد.
روح‌اله نباتی اضافه کرد: کار خیرین مانند شغل معلمی است که انسان را بصیر و علم، دانش و درک را افزایش می‌دهد.
وی تأکید کرد: گسترش کار خیر و فرهنگ مدرسه‌سازی در کشور به برکت وجود خیرین است و خیرین با کمک خود در سال‌های اخیر از پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی پشتیبانی کرده‌اند.
این مقام مسئول ادامه داد: اقدامات خیرین بسیاری از دل‌ها را روشن می‌کند و بسیاری از انسان‌ها را از جهالت بیرون خواهد آورد و ارزش والای عمل نیک خیرین در نزد پروردگار محفوظ است.
وی به اتفاقات اخیر کشور اشاره کرد و گفت: منشأ بسیاری از اغتشاشات اخیر، ناآگاهی و جهل دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان بوده است که ما وظیفه برطرف کردن شبهات سطحی و کم‌عمق آنان را برعهده داریم.
سپس سرپرست آموزش‌وپرورش شهرستان بهار ابراز کرد: استفاده از ظرفیت خیرین در توسعه کشور و گسترش عدالت آموزشی و ارتقای شاخص‌های آموزش‌وپرورش تأثیرگذار است، زیرا پرداختن به امر تعلیم و تربیت مستلزم نوسازی فضاهای آموزشی است.
حسین فیض‌الهی افزود: در شهرستان بهار به کمک خیرین اقدامات خوبی صورت گرفته، اما در باب فضاهای آموزشی کمبودهایی احساس می‌شود.
وی اضافه کرد: محوری‌ترین هدف در بخش عمران آموزش‌وپرورش تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است که خیرین محترم باید یاری‌گر دولت در این زمینه باشند.
این مقام مسئول تصریح کرد: درحال حاضر در شهرک فرهنگیان بهار مشکل فضای آموزشی وجود دارد و دانش‌آموزان در کلاس‌هایی با تراکم بالا حضور دارند که مشکلات بسیاری به‌بار آورده است.
وی ادامه داد: شهرک فرهنگیان بهار نیازمند احداث دو فضای آموزشی است که پروژه 12 کلاسه شهرک فرهنگیان از محل طرح برکت کلنگ‌زنی شده و پس از گذشت دو سال در مرحله فونداسیون باقی مانده است که امیدواریم در روند ساخت این مدرسه تسریع شود.
این مقام مسئول افزود: یکی از مراکز مهم و مورد توجه خیرین، مراکز علمی و پژوهشی و پژوهش‌سرای دانش‌آموزی است که با توجه به فرسوده بودن پژوهش‌سرای دانش‌آموزی شهرستان بهار، نیازمند تخریب و بازسازی است و کمک خیرین را می‌طلبد.
وی به پروژه‌های مورد نیاز شهرستان بهار اشاره کرد و گفت: آموزشگاه 9 کلاسه فاطمیه سیمین، سه‌کلاسه مولوی میهمله علیا، 12 کلاسه مسکن مهر، 9 کلاسه متوسطه اول قدس و 12 کلاسه ابتدایی محبی نیازمند تخریب و بازسازی است.
فیض‌الهی افزود: آموزشگاه 14 کلاسه علیزاده، آموزشگاه 12 کلاسه بنیاد برکت، چهارکلاسه حضرت رقیه (س)، 9 کلاسه حضرت فاطمه (س)، سه‌کلاسه یاسر، استخر دانش‌آموزی و زمین چمن مصنوعی، ازجمله پروژه‌های نیمه‌تمام هستند که برای تکمیل اعتبار نیاز دارند.

شناسه خبر 62588