شناسه خبر:61504
1401/7/28 09:25:27
سرپرست اداره کل سازمان حفاظت محیط‌ زیست استان کردستان:

تسریع در انتقال آب از سد گاران به دریاچه زریبار از راهکارهای احیای تالاب است

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل سازمان حفاظت محیط‌ زیست استان کردستان، گفت: تسریع در انتقال آب از سد گاران به دریاچه زریبار یکی از راهکارهای احیای تالاب است که باید در دستور کار قرار گیرد.

اقبال حمیدی، در جلسه کمیته شهرستانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریبار، در آسیب‌شناسی دریاچه زریبار را با اهمیت دانست و اظهار کرد: با توجه به تأکید استاندار کردستان جهت جمع‌آوری داده‌های دقیق در مورد مشکلات دریاچه زریبار، باید کارگروه کارشناسی در شهرستان سریعاً تشکیل شود.
وی به تهدیدها و چالش‌های زریبار ازجمله خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی، کشت گونه‌های آب‌بر مثل توتون و برنج، استفاده غیرمجاز فاضلاب روستاهای ضلع غربی تالاب برای کشاورزی، فعالیت‌های غیرقانونی در مجموعه گردشگری و حوزه دریاچه زریبار توسط ارگان‌ها و عدم تملک اراضی حریم تالاب توسط شرکت آب منطقه‌ای و اختلاف آن با مالکان عرفی در زریبار اشاره کرد.
سرپرست اداره کل سازمان حفاظت محیط‌ زیست استان کردستان، افزود: تسریع در انتقال آب از سد گاران به دریاچه زریبار یکی از راهکارهای احیای تالاب است که باید در دستور کار قرار گیرد.
اقبال حمیدی در ادامه با اشاره به این‌که دریاچه زریبار بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شیرین منطقه و حتی جهان است اظهار کرد: متأسفانه وجود چاه‌های غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار حیات این تالاب را با خطر جدی مواجه کرده‌است.
فرماندار مریوان نیز در این جلسه بر لزوم کارکرد بیشتر و بهتر کمیته شهرستانی برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی زریبار تأکید کرد و افزود: جلسات باید نتیجه بخش بوده و تمرکز دستور کار روی مشکلات اولویت‌دار باشد.
اسماعیل احمدی، موضوع حل مشکلات تالاب بین‌المللی زریبار را از مهم‌ترین موضوعات شهرستان دانست و افزود: تمام ادارات مرتبط با این‌موضوع موظف هستند مشکلات تالاب را رصد کرده و هر ماه گزارش عملکرد را به فرمانداری ارائه دهند.
وی با اشاره بر عمدی بودن بیشتر آتش‌سوزی‌های اطراف دریاچه زریبار عنوان کرد: دوربین‌های حفاظتی باید بیشتر شوند و در صورت امکان به فناوری‌های روز جهت هشدار آتش‌سوزی مجهز شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از رئیس اداره امور آب خواست که آخرین ورژن از نقشه حریم و بستر دریاچه زریبار را تدوین کرده و در اختیار اداره‌کل محیط‌زیست قرار دهند.
سرپرست اداره کل سازمان حفاظت محیط‌ زیست استان کردستان، عنوان کرد: مشکلات تالاب زریبار مشخص شده‌اند و در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اکنون زمان آن است ادارات متولی امر جهت حل این مشکلات وارد فاز عملی بشوند.
احمدی افزود: در نخستین قدم باید درخت‌های پائولونیا حذف و ریشه‌کن شوند چون این‌گونه غیربومی بوده و بسیار مهاجم است.
وی در ادامه اذعان کرد: نخستین قدم که منجر به بازگشت اعتمادبه‌نفس ما مسئولان می‌شود موضوع حذف و ریشه‌کنی درخت‌های پائولونیا است که باید هرچه سریع‌تر توسط شهرداری انجام گیرد.
در ادامه جلسه رئیس اداره محیط‌زیست مریوان گفت: تأمین آب فضای سبز شهر مریوان باید از منابع دیگری بجز دریاچه زریبار تامین شود.

شناسه خبر 61504